چیزی که به ذهن ها خطور می کند این است که فرمانداری ، استانداری و سایر نهاد های مربوطه چه تمهیداتی برای آب رسانی بهتر و بیشتر به مناطقی که آب رسانی ضعیف است یا اینکه صورت نمی گیرد انجام داده است؟ و یا اینکه برای مصرف بهیته آب در بخش کشاورزی و صنایع استان چه کرده اند؟
کد خبر: ۹۰۲۸۳۶۹
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶

آبی که دیگر نیست/ راهکار های عملی برای بهبود بحران آب در بوشهربه گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، رضا ملاکی جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در یادداشتی  راهکار عملی برای بهبود بحران آب در بوشهر را مطرح کرده اند که به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

از سالیان قبل شاهد بوده ایم که کشورمان در معرض خطر کم آبی و یا بی آبی بوده است . استان بوشهر که در اقلیم گرم و خشک قرار دارد بیش از هر منطقه ای با این موضوع مواجه بوده است ، هر سال تابستان شاهد مطرح شدن موضوع کم آبی هستیم که باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای برای مردم استان بوشهر می شود .
تدبیر و راهکار مسئولان امر برای رفع کم آبی در همین حد بوده است که آب را نوبتی کنند و یا اینکه با تانکر به منازل مردم آب رسانی کنند ! و یا اینکه مردم را به مصرفه بهینه آب دعوت کنند !

با توجه به اینکه اکثر مناطق استان بوشهر از آب های استان های هم جوار استفاده می کنند و شاهد کم شدن حجم آب سد های تامین کننده آب استان هستیم و یا اینکه کشت تابستانه شهرستان های سرچشمه این آب ها شروع شده ، استان های هم جوار قادر به تامین آب شرب استان بوشهر نیستند وموجب کم آبی در استان شده اند .

از دیگر عوامل کم آبی در استان بوشهر می توان به فرسوده بودن شبکه آبرسانی محلات جنوبی شهر بوشهر و یا نبود سیستم آبرسانی منسجم و کارشناسی شده در سایر شهر های استان نام برد

چیزی که به ذهن ها خطور می کند این است که فرمانداری ، استانداری و سایر نهاد های مربوطه چه تمهیداتی برای آب رسانی بهتر و بیشتر به مناطقی که آب رسانی ضعیف است یا اینکه صورت نمی گیرد انجام داده است؟ و یا اینکه برای مصرف بهیته آب در بخش کشاورزی و صنایع استان چه کرده اند؟
می شود از مواردی هم چون پخش آب در محلات به وسیله تانکر ! ابلاغیه به ادارات جهت مصرف بهتر و بهینه تر آب ، تغییر ساعت کار ادارات و ... نام برد ، اما دریغ از یک راه حل اساسی و مبنایی در جهت رفع این مشکل
از این رو بنده به عنوان یک دانشجو و شهروند مطالبه گر پیشنهاد هایی را در ذیل برای بهبود رفع این مشکل خدمت فرماندار و استاندار محترم عرض می نمایم :
۱- در اولویت قرار دادن طرح های آبرسانی نسبت به مسائلی هم چون دهکده گردشگری ، وعده خط راه آهن شیراز- بوشهر ! و ...
۲- تشکیل کمیته ای در جهت شناسایی علل اصلی آبرسانی ضعیف به برخی محلات شهرستان ها و ارائه راه حل عملی
۳- تعیین هدف کوتاه مدت و بلند در جهت رفع مشکل آب استان و به تبع آب کسب اعتبار از دولت و تخصیص بودجه برای این کار
۴- تمهیدات لازم جهت احداث آب تصفیه کن های جدید و یا تسریع در تکمیل تصفیه خانه های در دست ساخت
۵- تعویض و نوسازی شبکه آب رسانی شهرستان ها
۶- تاکید بر جلوگیری از حفر و یا پلمپ چاه های غیر مجاز و تسریع در انجام کارهای مبنایی در جهت تامین آب ، اگر ابی نباشد ، عملا مدیریت آن هم امکان پذیر نیست
۷- تغییر الگوی کشت در دشت های کم آب استان بوشهر
۸- ارائه تسهیلاتی در جهت اصلاح الگوی مصرف آب توسط کشاورزان ( آبیاری قطره ای و .. )
۹- احداث صنایع تبدیلی در استان بوشهر جهت بازدهی و سود دهی بیشتر ، با این کار کشاورزان مجبور به کشت بیشتر برای کسب درآمد بیشتر نیستند !
۱۰ - تفکیک آب شرب و آبیاری درختان در همه ادارات ، پارک ها و بوستان ها
۱۱- جلوگیری از به هدر رفتن آب های سطحی ، با تسریع در عملیات احداث سد های استان
لازم می دانم از مردم عزیز و هم استانی بخواهم که با توجه به کمبود آب و ... جهت رفاه و آسایش دیگر همشهریان در مصرف آب صرفه جویی لازم را انجام دهید .
در آخر اعلام می دارم که بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر حاضر است تمام پتانسیل و نیروی خود را در جهت کمک به مسئولین برای رفع بحران کمبود آب و خدمت به مردم به کار گیرد .

 رضا ملاکی جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

منبع: پایگاه خبری تحلیلی گام نیوز

ارسال نظرات