رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود گفت: بسیج اساتید به عنوان یک نهاد فرهنگی باید در دانشگاه‌ها تقویت و تفکر بسیجی در جای‌جای کشور نهادینه شود.
کد خبر: ۹۰۲۸۴۱۱
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، امروز روزی مهم در جامعه فرهیخته دانشگاهی محسوب می شود. روزی که به نام بسیج اساتید نام گذاری شده است. بسیج اساتید نهادی است که از دل دانشگاه و با هدف اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی برای شکوفایی هر چه بیشتر فرهنگ بسیجی در نهادی علمی مثل دانشگاه پایه ریزی شده است.
به همین مناسبت با دکتر سیداحمد ابوالقاسمی فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود که مسئولیت بسیج اساتید این دانشگاه را هم بر عهده دارد به گفت‌‌وگو نشستیم که در ادامه می خوانیم.
لزوم ایجاد بسیج اساتید در دانشگاه را چقدر ضروری می دانید؟
وقتی کلمه بسیج و بسیجی به میان می آید الزام خودش را هم با خود به همراه می آورد چراکه همه بر این مهم صحه می گذارند که یکی از تاثیرگذارترین نهادهای انقلابی که توانسته است نقش مهمی را در طول دوران انقلاب و بویژه در دوران دفاع مقدس ایفا کند، بسیج بوده است. لذا وجود بسیج در هر نهادی احساس می شود تا همچنان حفظ و حراست از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در دست خالص ترین افراد جامعه باشد. بر این اساس لزوم وجود چنین نهاد مقدسی در دانشگاه که یکی از مجموعه های مهم در جامعه محسوب و بیش از همه جا احساس می شود و معتقدم باید تقویت شود.
به نظر شما آیا بسیج اساتید توانسته است به آن جایگاه تعریف شده خود دست یابد؟
البته در طول این سالها بسیج جایگاه خود را در دانشگاه ها به شکلی کاملا کاربردی پیدا کرده است. گواه این مطلب هم استقبال خوب اساتید از طرح های حلقه های صالحین و علمی است که توانسته بازوی مطمئنی برای حرکت های علمی و فرهنگی دانشگاه باشد. اما خب باید کار بیشتری بشود و با رویکردهای عملی بیشتر بتوان تعریف بهتری را از عملکرد بسیج اساتید ارائه کرد.
سال‌ها پیش حضرت امام خمینی(ره) بسیج اساتید را پایه ریزی کردند به نظر شما بنیانگذار انقلاب اسلامی چه هدفی را دنبال می کردند؟
امام (ره) فردی آینده نگر و دوراندیش بودند. شما در گذر سال های انقلاب ببینید همه نظرات ایشان به گونه ای است که هنوز نسخه هایی بروز در مسائل و مشکلات ارائه می دهد. بنابراین بعید نبود که ایشان دستور راه اندازی نهادی مثل بسیج را در دانشگاه ها بدهند. امام (ره) اهداف بلند انقلاب را می دیدند و جایگاه دانشگاه ها نیز برای ایشان بسیار مهم بود لذا به نظر من با ایجاد بسیج اساتید سعی داشتند تعهد را به همراه تخصص در جامعه وارد کنند.
چند سالی است که به عنوان رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به خدمت مشغولید کمی در مورد فعالیت های بسیج توضیح دهید.
بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود از سال 81 آغاز به کار کرده است و اکنون 200 عضو هیات علمی و مدرسان حق التدریس عضو آن هستند. این تعداد اعضا در قالب 8 حلقه صالحین و 13 حلقه علمی به فعالیت مشغولند که طرح های خوب و کاربردی را نیز تاکنون ارائه داده اند.
بسیج اساتید واحد شاهرود چه دستاوردهایی داشته است؟
به گفته آمار و نیز مسئولان امر، بسیج اساتید شاهرود چند سالی است که به عنوان موفق ترین بسیج اساتید استان در این رده بوده و نمونه کشوری هم شده است. هدف ما در بسیج اساتید شاهرود عمل به منویات مقام معظم رهبری است و معتقدیم بسیج امانتی در دست اساتید از سوی امام خمینی (ره) است که باید آن را به بهترین نحو پاس بداریم.
و حرف آخر...
امیدوارم تفکر بسیجی در جای جای این کشور نهادینه شود. بسیج نشان داده است که می تواند با ایجاد روحیه و منش انقلابی افق های توسعه کشور را هموار سازد و ویژگی بزرگ بسیج رسیدن به اهداف بدون اتکا به خارج از کشور است و امیدواریم ما هم در این دانشگاه بتوانیم به این هدف نزدیکتر شویم.

گفتگو از: سید امیررضا حسینی نژاد
ارسال نظرات
پر بیننده ها