خبرهای داغ:
رئیس کل دادگستری فارس گفت: ریشه اصلی افزایش پرونده‌های قضایی، مشکلات معیشتی و اقتصادی در جامعه است.
کد خبر: ۹۰۲۸۴۳۴
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از شیراز، علی القاصی مهر در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه دستگاه قضایی را به عنوان یک رکن اساسی در قانون وظیفه مهمی را برعهده دارد معرفی کرد و اظهار داشت: باید به این مهم توجه داشت که مردم به دستگاه قضایی اعتماد دارند و نشان این مهم نیز حضور مردم برای رفع مشکلات است اما وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی باعث بروز مشکلات قضایی و افزایش ورودی پرونده است.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم مردم دسترسی آسان به مسئولین قضایی داشته باشند تصریح کرد: در خصوص موضوع مهم تکریم ارباب رجوع با توجه به ابلاغ دستور العمل تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی و هدف گذاری اجرای منویات مقام معظم رهبری ، این دستور العمل به عنوان یکی از اولویت های کاری در مجموعه قضایی استان مد نظر قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اینکه در روزهای اخیر 11 نفر در رابطه با فساد اداری در شهرستان جهرم شناسایی و دستگیر شدند که  یک نفر از آنان به عنوان متهم اصلی دستگیر و در بازداشت به سر می‌برد افزود: متهمان این پرونده شامل مدیران، کارکنان و یک عضو سابق شورای شهر و تعدادی از بازنشستگان شهرداری جهرم هستند.

القاصی مهر ادامه داد: به موضوع اختلاس مالی در شهرداری مرودشت اشاره کرد و افزود: این پرونده در دادسرای استان تحت نظارت و رسیدگی قرار گرفته که بر اساس گزارش‌های ارائه شده، شهردار و همچنین 29 نفر از اعضای شورا و مجموعه شهرداری متهم هستند.

وی در خصوص تاثیر اقدامات فرهنگی بر کاهش ورودی پرونده ها نیز گفت: اقدامات موفق فرهنگی صورت گرفته در حالی محقق گردید که مجموعه قضایی در انجام وظایف ذاتی خود یعنی  رسیدگی به پرونده های قضایی و کوتاه کردن فرآیند رسیدگی و کاهش زمان دادرسی از همه ظرفیتهای قانونی و مدیریتی جهت نیل به این هدف مهم استفاده کرده است و در همین راستا با تشکیل ۷۳  جلسه مستمر کمیته رفع اطاله دادرسی و اتخاد تصمیمات کاربردی در قالب ۱۱۰ مصوبه معضل اطاله دادرسی آسیب شناسی و راه کارهای لازم در دستور برنامه های عملیاتی قرار گرفت که نتیجه این اقدامات از ابتدای سال ۹۳ تا پایان ۹۶ به کاهش ۲۵ هزار پرونده از میزان موجودی دادگستری منجر شده است.

رئیس کل دادگستری فارس به موضوع نظارت بر بازار ارز اشاره کرد و گفت: برخورد با مخلان اقتصادی یک اولویت است که در این زمینه در  اردیبهشت امسال 97 نفر توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در ارتباط با اخلال در بازار به واسطه خرید و فروش ارز به شکل غیرقانونی و خارج از شبکه‌ بانکی دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

القاصی مهر همچنین به صدور حکم محاربه برای سارق مسلح بانک‌های شیراز و اصفهان در یکی از پرونده‌های مرتبط اشاره کرد و گفت: این سارق تک‌رو به اتهام مباشرت در 23 فقره سرقت مسلحانه، ایجاد ناامنی و وحشت عمومی از سوی دادسرای عمومی و انقلاب شیراز و در فروردین امسال به اعدام محکوم و پرونده برای رسیدگی به فرجام‌خواهی متهم به دیوان عالی ارسال شده است.

وی یادآور شد: مجموعه قضایی استان در سال گذشته در اجرای برنامه های پیشگیری از وقوع جرم نیز بخصوص در حوزه پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی برنامه های متعددی در بخش های مختلف تدوین و با استفاده از ظرفیت همه دستگاه ها به نحوی عمل کرده است که با تبیین و شرح وظایف برای کلیه دستگاه ها و نهادها، اهتمام و حساسیت همه آنها در امر پیشگیری افزایش پیدا کرده است.

رئیس کل دادگستری فارس در ادامه تاکید کرد: در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان ها، رسیدگی به مشکلات زندانیان مقامات قضایی استان تعداد۱۰هزار و ۹۳ مورد بازدید از زندان های استان انجام شده است و در زمینه بازدید هدفمند قضات دادگستری استان فارس همواره رتبه اول کشور را داشته است.

 

القاصی مهر تصریح کرد: تعداد۱۴۲۰نفر از تسهیلات اعطای عفو مقام معظم رهبری و رییس قوه قضاییه،تعداد۴۴۳۵نفر مرخصی پایان حبس، تعداد ۱۰۴۳نفر آزادی مشروط برخوردار شدند.

وی افزود:همچنین به منظور اجرای برنامه های کاهش آسیب های اجتماعی با عنایت به منویات مقام معظم رهبری، تعداد۹۷نفر از همسران زندانیان در دوره پیشگیری از اعتیاد،۲۷۵نفر در دوره پیشگیری از طلاق، و ۲۷۵نقر از همسران و فرزندان زندانیان در دوره آموزشی ارتقاء سطح مهارت های اخلاقی شرکت کردند.

رئیس کل دادگستری فارس افزود: در این میان  تعداد ۱۲۱نفر از زندانیان تحت پوشش مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج ، تسهیلات اشتغالزایی از صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض الحسنه مهر ایران دریافت کردند و برای ۵۸۷نفر نیز مشاوره شغلی انجام شده است.

وی در خصوص آزادی زندانیان نیز یادآور شد: همچنین سال گذشته در زمینه آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، ۷۰۹نفر مرد و۴۱ نفر زن از زندان های استان آزاد شدند که جرم ۶۳۵ نفر از آنان مالی و ۱۱۵نفر مربوط به دیه بوده است و در کل۷۵۰نفر از زندانیان با همت خیرین و کمک های ستاد دیه از زندان های استان آزاد شدند این در حالی است که استان فارس در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد یکی از رتبه های برتر کشوری را طی سال های متوالی به خود اختصاص می دهد.

القاصی مهر تصریح کرد: جمع کلی بدهی زندانیان آزاد شده ۷۳ میلیارد تومان می باشد که از این میزان ۴۴ میلیارد و ۵۸۰میلیون تومان با همت شوراهای حل اختلاف مورد گذشت شاکی قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری فارس در خصوص اتفاقات کازرون نیز گفت: مردم مقصر نبودند و ما مطالبات صنفی مردم را به حق می دانیم، اما مباحث دیگر مطرح بود و دستگاه قضایی به مطالبات مردم احترام می گذارد اما در این میان دشمنان نیز به این موضوع ورود کردند که به سرعت شناسایی به مردم معرفی شدند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها