در جلسه كارگروه علمي، اموزشي و پژوهشي بسيج علمي استان اردبيل كه صبح روز پنجشنبه با حضور نمايندگان اقشار دانشور بسيج برگزار شد، نقش اموزش و پژوهش در پرورش افراد مبتكر و خلاق مورد بررسي قرار گرفت.
کد خبر: ۹۰۲۸۶۲۰
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱

نقش آموزش و پژوهش در پرورش افراد مبتكر بررسي شد

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، در جلسه كارگروه علمي، آموزشي و پژوهشي بسيج علمي، نماينده بسيج اساتيد اظهار كرد: در گذشته مراكز علمي نقش آموزش محوري داشتند اما به تدريج براساس نياز جامعه به ترتيب پژوهش، مهارت و اشتغال محور اساسي مراكز علمي و آموزشي قرار گرفت و تغيير اين محورها مقاومت هايي را هم در مراكز عالي به دنبال داشت.

سيامك غريبي افزود: طبق مباحث جلسات قبلي اين نتيجه حاصل شد كه سرفصل دروس دانشگاهي به تدريج تغيير يابد و اساتيد هم براي ايجاد اين تغييرات توانمند شده و انگيزه لازم براي توانمندسازي دانشجويان در آنها ايجاد شود كه اين رويه مي تواند نتايج مثبتي را به دنبال داشته باشد.

در ادامه نماينده بسيج مهندسين صنعت گفت: اگر آموزش و پژوهش نقش مهمي در پرورش افراد مبتكر داشت، تاكنون بايد نتيجه آن را به طور ملموس در جامعه مشاهده مي كرديم، در حاليكه چنين نشده است، بنابراين بايد تغييرات اساسي در سيستم هاي اموزشي ايجاد شود.

رضا رهبر افزود: خلاقيت نقش كليدي در پيشرفت و توسعه آيندگان دارد و روي محور پرورش تفكر خلاق بايد تمركز شود و كارگروههاي علمي و آموزشي مي تواند زمينه ساز فرهنگ سازي براي اين موضوع باشد.

وي با بيان اينكه آموزش و پرورش زيرساخت توسعه كشور است، تصريح كرد: اگر آموزش و پرورش به درستي عمل كند بسياري از مشكلات و دغدغه ها حل مي شود و بهتر است در قالب بسته هاي آموزشي استارت اوليه تفكر خلاق ايجاد شود و اين بسته ها از طريق 4 مرحله شامل ايجاد آمادگي، تخيل، توسعه و حوزه عمل مي تواند نقش مهمي در پيشرفت و توسعه جامعه داشته باشد.

رهبر اظهار كرد: از طريق فرهنگ سازي خرد و كلان در دو بخش خانواده ها و دانشگاهها و مراكز عالي مي توان به ترويج تفكر خلاق در جامعه كمك كرد و تصميم گيري درست و خلاقانه منجر به پيشرفت فرد و حل مشكلات جامعه مي شود.

وي خاطر نشان كرد: در بخش كلينيك صنعت كه جامعه نخبه و فرهيخته به عنوان جامعه هدف قرار گرفته است، براي اينكه نخبگان دچار سرخوردگي نشوند راه را به آنها نشان مي دهيم و 13 شبكه براي فعاليت براساس ظرفيتهاي استان معرفي شده است.

نقش آموزش و پژوهش در پرورش افراد مبتكر بررسي شد

در ادامه نماينده قشر بسيج دانش اموزي گفت: شخصيت خلاق در افراد در دوره نقش پذيري كه همان دوران دبستان است شكل مي گيرد كه در اين دوره خانواده و جامعه نقش اساسي دارند.

نسرين خوش لحني اظهار كرد: متاسفانه سيستم نادرست نظام اموزشي منجر به از بين رفتن خلاقيت در دانش اموزان مي شود و آموزش و پرورش حافظه پروري را محور اصلي قرار داده است و خوشبختانه اخيراً برنامه ريزي هايي براي ايجاد تفكر خلاق در دانش اموزان انجام شده است.

همچنين نماينده اداره تعاون و كار گفت: با تلفيق علم، عمل و صنعت مي توان به موفقيت رسيد و مهارت اموزي در محيط واقعي براي جوانان ايجاد شده است و دولت هم در اين بخش تسهيلاتي را براي جوانان بعد از مهارت آموزي در نظر گرفته است.

در ادامه نماينده بسيج جامعه زنان اظهار كرد: پژوهش فرصت پرسشگري را ايجاد مي كند كه خلاقيت و نوآوري را به دنبال دارد و متاسفانه فرهنگ پژوهش محوري در استان كمرنگ است، در حاليكه پژوهش موتور محركه توسعه جامعه است و براي ترويج فرهنگ پژوهش در استان بايد همه ارگانها همكاري كنند.

سارا حقي گفت: خانواده، مدرسه و معلمان سه ركن اساسي براي فرهنگ سازي تفكر خلاق در فرزندان هستند و نتايج پژوهش هاي كاربردي بايد در اختيار همگان قرار گيرد و عدم اطلاع رساني در اين بخش منجر به موازي كاري و اجراي پژوهش هاي تكراري و صرف زمان و هزينه مي شود.

همچنين مدير مركز حمايت از مخترعان و مبتكران گفت: مهارت آموزي به تنهايي نمي تواند مشكل بيكاري را حل كند بلكه محيط كسب و كار مناسب بايد در كنار مهارت اموزي ايجاد شود.

نماينده دانشگاه فرهنگيان اذعان داشت: طبق فرمايشات مقام معظم رهبري بايد مانع نااميدي و ياس در جامعه شويم و استفاده از انرژي و نيروي جوان در بازار و خودباوري عميق و اعتماد به نفس مي تواند بستر پيشرفت جامعه را فراهم كند.

گزارش از مریم عیدی

ارسال نظرات