کتاب «لذت فیلمسازی برای همه» نوشته محمودرضا ثانی توسط انتشارات معین منتشر و راهی بازار نشر شد.
کد خبر: ۹۰۲۸۶۳۳
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  کتاب «لذت فیلمسازی برای همه» با عنوان فرعی «چگونه می‌توان برای لذت شخصی، سینما را فرا گرفت.» نوشته محمودرضا ثانی به تازگی توسط انتشارات معین منتشر و راهی بازار نشر شده است.

مولف این کتاب، نویسنده و سینماگر است و پیش از این، کتاب «عباس کیارستمی و درس‌هایی از سینما» را توسط همین ناشر به چاپ رسانده است. ثانی دارای نشان چزاره زاواتینی از فستیوال سینه‌پوبره آمریکای لاتین بوده و تا به‌حال، کارگاه‌های فیلمسازی زیادی را در اسپانیا، آمریکا، کوبا و پاناما برگزار کرده است. او همچنین فستیوال بین‌المللی ابن‌عربی را در اسپانیا پایه‌گذاری کرده است.

ثانی در دوران بازیگری، تجربه ایفای نقش در فیلم‌های دفاع مقدسی کیمیا، دکل، سرزمین خورشید و پرواز خاموش را در کارنامه دارد. او فیلم سینمایی غاز وحشی را نیز کارگردانی کرده است. او در کتاب «لذت فیلمسازی برای همه» قصد آموزش اصول کلاسیک سینما را ندارد چون این اصول ظرف چند هفته قابل فراگیری هستند و به علاوه مولف این کتاب به این نکته اشاره دارد که برای استفاده از مطالب آن، مخاطب باید اصول اولیه و کلاسیک سینما را بداند.

این سینماگر که ساخت ۵۰ فیلم مستند و داستانی را در دورترین و غیرقابل‌دسترس‌ترین نقاط دنیا برای تصویرکردن سختی‌های زندگی بشر در سوابق خود دارد، در کتاب پیش رو، تلاش داشته به مخاطب خود بگوید چرا باید برای لذت شخصی خود فیلم بسازد. از نظر او در نهایت مخاطب این کتاب، باید خودش تصمیم بگیرد که چه بسازد! چون هر فرد، ذهنیت و دنیای خاص خود را دارد. اولین بخش این کتاب که در حکم مقدمه آن است،‌ «سینما برای لذت شخصی» نام دارد.

باقی بخش‌های کتاب به ترتیب عبارت اند از:

چرا می‌خواهیم فیلم بسازیم؟، وسایل لازم برای کار خود را تهیه کنید، از کجا شروع کنیم؟، قدم‌های اول، ایده‌های نخست، تحقیق را فراموش نکنید، از تجربه‌های شخصی خودتان استفاده کنید، آیا به فیلمنامه احتیاجی هست؟، دچار شک و تردید نشوید، همه‌چیز را با هم بیان نکنید، زمان بیشتری را صرف ادیت فیلم‌تان کنید، زمان سینمایی و زمان واقعی، فیلم‌تان را از قبل در ذهن‌تان بسازید، روایت‌گر زمان حال باشید، محیط زندگی خود را خوب بشناسید، تهیه‌کننده فیلم خود باشید، نقش بازیگر، از امکانات صدا غافل نشوید، موسیقی در کجای کارتان قرار دارد، اندازه نماها چگونه تعیین می‌شوند؟!، انتخاب جای مناسب دوربین،‌ چشم و گوش شما است که سینمای‌تان را می‌سازد، فیلم خوب چه فیلمی است، فیلم‌های خوب را بارها و بارها ببینید، آدم‌هایی مثل خودتان را پیدا کنید، محل ثابتی برای عرضه فیلم‌تان داشته باشید، از حرکت بی‌جهت دوربین بپرهیزید، نورپردازی ساده و ارزان، جایگاه طراحی صحنه و لباس، نقاط ضعف و قوت کار خود را بشناسید، موضوع شما باید ظرفیت فیلم‌شدن را داشته باشد، دفترچه کار داشته باشید، خودتان را خسته نکنید، سفر بروید، از تجربه‌های جدید هراس نداشته باشید، ویدئوآرت فراتر از انتظار، انیمیشن و خیال‌پردازی بی‌حد و حصر، نتیجه‌گیری نکنید، تن به کارهای بی‌ارزش ندهید، شما با تماشاگران باهوشی طرف هستید، اخلاق حرفه‌ای داشته باشید، زمان را از دست ندهید، آرشیو و نگهداری از فیلم‌ها، در مسیر رویاهای شخصی‌تان حرکت کنید، تجربه‌های خود را به دیگران انتقال دهید.

در قسمتی از این کتاب‌ می‌خوانیم:

بهترین زاویه دید را در یک نمای باز می‌توان انتخاب کرد. فرض کنیم تمام سکانسی را که می‌خواهیم فیلمبرداری کنیم در یک نما بگیریم؛ در آن صورت جای دوربین و زاویه مناسب آن خیلی مهم است. انتخاب زاویه مناسب به عوامل زیادی بستگی دارد. اگر در صحنه شما بازیگر حضور دارد، جای دوربین باید با توجه به محل قرار گرفتن بازیگر یا بازیگران و همچنین وسایل ضروری صحنه مانند میز و صندلی از محیط که تاثیر زیادی در قصه شما دارد، جای دوربین نیز باید بر اساس چیدمان آن انتخاب شود. هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن زاویه دوربین را مشخص کرد. همه این‌ها بستگی به حس شما در آن صحنه دارد. این انتخاب زاویه و جای دوربین در بسیاری از کارگردان‌ها به صورت غریزی انجام می‌شود. البته این به این معنی نیست که شما از قبل دکوپاژ نکرده و در صحنه حاضر شوید. بدیهی است که شما از قبل صحنه را دیده‌اید و با توجه به حسی که صحنه به شما داده اندازه‌ نماها را انتخاب کرده‌اید. با دیدن فیلم‌های مختلف و تحلیل آن‌ها می‌توانید به شناختی کامل در این زمینه برسید.

این کتاب با ۱۱۲ صفحه،‌ شمارگان ۲۲۰ نسخه و قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها