خبرهای داغ:
این روزها، در حالی روسیه میزبان بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال است که در این دوره هزینه های سنگینی برای استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها برای کاهش اشتباهات داوری انجام شده است در این گزارش به معرفی این تکنولوژی ها و نحوه به کارگیری آن ها می پردازیم.
کد خبر: ۹۰۲۸۷۶۹
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
پیشرفته ترین جام جهانی فوتبال در روسیه/وقتی تکنولوژی پا به توپ می شود! 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از همدان؛ اگر شما هم علاقمند به ورزش فوتبال هستید، مطمئنا پیگیر نتایج بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال در کشور روسیه هستید. جام جهانی 2018 روسیه با تمام جام جهانی که تا کنون در جهان برگزار شده است متفاوت است و دلیل این تفاوت هم استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در این تورنمنت بین المللی است در این گزارش قصد داریم به معرفی این تکنولوژی ها و نحوه عملکرد آن ها بپردازیم.

1- استفاده از ساعت های ویژه هابلوت

هابلوت یک برند در تولید ساعت در جهان می باشد. این کمپانی امسال برای اولین بار دست به تولید ساعت های هوشمندی برای داوران مسابقات جام جهانی زده است.  این ساعت های منحصر به فرد با الهام گرفتن از 32 تیم حاضر در جام جهانی دارای 32 پرچم می باشد که به فن آوری خط دروازه و همچنین یک سیستم کمک الکترونیکی ویدئویی متصل می باشد. از این ساعت ها برای اولین بار در جام کنفدراسیون ها و جام جهانی باشگاه که سال گذشته برگزاری شد به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت.

نحوه عملکرد

این ساعت داوران را 15 دقیقه قبل از آغاز بازی خبر می کنند، همچنین این ساعت دارای ویژگی های منحصر به فردی دیگری می باشد به عنوان مثال داوران به وسیله آن می توانند پیغام گل، کارت زرد، قرمز و تعویض را ثبت نمایند و یا در هنگام به ثمر رسیدن گل، روی صفحه ساعت کلمه گل ظاهر می شود  و در طول مسابقه نیز تعداد گل ها، تعداد کارت ها، اسامی گلزنان، بازیکنان و زمان بازی نمایش داده می شود. همچنین این ساعت هنگام رد شدن توپ از خط دروازه به داوران نیز هشدار خواهد داد.

2- کمک داور ویدیویی یا VAR

تکنولوژی کمک داور ویدیویی یا VAR، تکنولوژی است که داورن را برای قضاوت بهتر در زمین مسابقه کمک می کنند از این تکنولوژی برای اولین بار و به صورت آزمایشی در لیگ های معتبر «سری آ» ایتالیا و «بوندس لیگای» آلمان مورد استفاده قرار گرفت. این تکنولوژی توسط تیمی شامل یک داور فعال یا بازنشسته، یک دستیار و یک اپراتور بازپخش تشکیل شده است که صحنه های مشکوک را از طریق مشاهده و بازپخش فیلم ویدئویی بازی بررسی می کنند. محل استقرار این تیم اتاقی با چندین مانیتور و دستگاه پخش کننده ویدئویی است که امکان مشاهده بازی از زوایای مختلف را فراهم می کند.

در چه مواردی می توان از کمک داور ویدیویی استفاده کرد؟

واضح است که از این تکنولوزی در تمام صحنه های بازی استفاده نمی شود بلکه تنها در صحنه هاى گل و صحنه هاى حساس منجر به گل از این سیستم استفاده می شود  به عنوان مثال رد شدن توپ از خط، خطاى مدافع یا مهاجم قبل از به ثمر رسیدن گل یا آفساید بودن گل و پنالتى که می‌تواند نتیجه بازى را کاملا تغییر دهد مورد بازبینى قرار می گیرد.

داور چگونه از ویدیو چک استفاده می کند؟

کمک داور ویدیویی یا VAR ها با استفاده از سیستم رادیویی فیبری در حالی با داور در ارتباط هستند که ۳۳ دوربین پخش و 2 دوربین ویژه آفساید به‌ طور مستقیم تصاویر را از همان شبکه به VOR می‌فرستند. علاوه بر این 33 دوربین، هشت دوربین نیز برای حرکت‌های فوق آهسته و چهار دوربین برای حرکت آهستهترتعیبه شده است و قرار است در بازی‌های حذفی، دو دوربین حرکت آهسته تر اضافی به‌کار رود. داور مسابقه از دو روش می تواند استفاده از این تکنولوژی را اعلام کند. روش اول استفاده از سیستم رادیویی فیبری و روش دوم علامت رسمى درخواست ویدیو چک است که در این صورت بازیکنان نیز متوجه استفاده از این تکنولوژی توسط داور می شوند.

استفاده از این تکنولوژی داور را مستلزم پذیرش رأی کمک داور ویدئویی نمی کند بلکه داور بازى این اختیار را دارد که نتیجه ویدیو چک را بپذیرد یا بنا بر قضاوت خود تصمیم نهایی را بگیرد. به عبارت دیگر افرادى که در اتاق ویدیو چک در مقابل مانیتورها نشسته اند تنها صحنه های حساس و مشکوک را بررسى می کنند و قدرت اعلام نظر نهایى ندارند و در نهایت مانند گذشته این تشخیص داور است که تعیین کننده است. علاوه بر آن، در کنار زمین مسابقه نیز مانیتور کوچکى براى بازبینى صحنه توسط  داور مسابقه در نظر گرفته شده است که به او این امکان را می دهد که شخصا نیز دوباره صحنه را ببیند.

3- تکنولوژی خط دروازه

در تکنولوژی خط دروازه یا سیستم گل‌لاین از ۱۴ دوربین بسیار پیچیده که حول ورزشگاه قرار گرفته اند استفاده می‌شود. این دوربین‌ها با قرارگرفتن در محل‌های مختلف ورزشگاه روی خطوط دو دروازه فوکوس می‌کنند، بطوریکه هفت دوربین برای هر کدام از دروازه‌ها اختصاص داده می‌شود.

نحوه عملکرد

دوربین‌ها که برای عبور توپ از خط دروازه تعبیه شده اند با سرعت بالای فیلمبرداری قادرند تا توپ را با دقت بسیار بالا تعقیب کرده و از طریق روش مثلث سازی محل دقیق توپ را نسبت به خط دروازه مشخص می‌کند. این تکنولوژی حتی در شرایطی که دید شماری از دوربین‌ها توسط بازیکنان مسدود شده باشد، نتیجه‌ی صحیح و قابل قبولی را نمایش دهد. براساس اطلاعات ارائه شده، وجود سه دوربین برای تشخیص محل دقیق دوربین کافی است، از این‌رو این سیستم می‌تواند به راحتی و بدون نگرانی از پوشش دید دروازه اقدام به شناسایی و سنجش دقیق محل توپ کند. عملکرد این سیستم به قدری دقیق است که قادر است حتی توپی را که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت از خط دروازه عبور می کند را شناسایی کرده و صحت و سقم عبور توپ از خط دروازه را متوجه شود. این سیستم در شرایطی عبور توپ از خط دروازه را گل اعلام می کند که توپ کاملا از خط دروازه عبور کرده باشد. داور مسابقه نیز از طریق دریافت یک پیام رمزنگاری شده توسط ساعت خود که بر روی مچ دستش بسته یا هدفونی که به گوش دارد، در طول کمتر از نیم ثانیه از گل شدن توپ مطلع می شود.

4- سیستم‌های نمایش الکترونیکی و ردیابی(EPTS)

دیگر تکنولوژی که در این رقابت ها استفاده می شود سیستم‌های نمایش الکترونیکی و ردیابی(EPTS) است. این سیستم برای مربیان هر سی و دو  تیم حاضر در این تورنمت، امکان دسترسی به آمار بازیکنان و فیلم‌های خام ویدئویی را فراهم می‌ نماید. برای هر تیم با سه تبلت، یکی برای تحلیلگر در جایگاه استادیوم، یکی برای تحلیلگر روی نیمکت و دیگری برای تیم پزشکی عرضه می‌شود.  تحلیلگران می توانند فیلم خام بازی را با یک تاخیر ۳۰ ثانیه‌ای همراه با آمارهای بازی همچون داده‌های مکانی بازیکن، پاس، پرس کردن، سرعت و تکل دریافت نمایند. EPTS با سیستم‌های مبتنی بر دوربین و تکنولوژی پوشیدنی که توسط فیفا در سال ۲۰۱۵ تایید شد، کار می‌کند. برای جام جهانی، داده‌ها از طریق دو دوربین ردیابی اپتیکی مستقر در جایگاه اصلی جمع‌آوری می‌شوند و تیم‌ها نیز به دوربین‌های تاکتیکی انتخاب شده دسترسی خواهند داشت.

5- توپ Telstar آدیداس

توپ جدید جام جهانی که «Telstar » نام دارد محصول جدید شرکت تولیدات ورزشی آدیداس است که به ادعای سازندگانش، طراحی آن به شکلی است که بیش از گذشته منجر به بهبود دوام عملکرد بازیکنان در ورزشگاه و حتی در خیابان می‌شود. اما مهمترین ویژگی این توپ که باعث تمایز آن با توپ های دیگر جام جهانی شده است استفاده از یک تراشه ارتباطی نزدیک (NFC) است. که این تراشه این امکان را فراهم می کند که کاربر با وصل کردن گوشی هوشمند خود به این توپ اطلاعات دقیق و کاربردی از آن بدست آورد.

نتیجه گیری

استفاده از این تکنولوژی های پیشرفته قطعاً نخواهد توانست انتقادات تیم بازنده را به صورت کامل از بین ببرد زیرا هواداران و مربیان و بازیکنان همیشه بعد از باخت به داورى بازى معترضند اما این تکنولوژى ها تلاش دارد اشتباهات داوران را کاهش دهد و به روند مدرن شدن فوتبال کمک کند حال باید دید در پایان بازی های جام جهانی مسئولین برگزاری این مسابقات با توجه به هزینه های سنگینی که برای این فناوری ها انجام داده اند آیا به نتیجه برنامه ریزی خود رسیده اند یا نه؟

ارسال نظرات