خبرهای داغ:
گلخانه دار خضری دشت بیاض گفت: سیاست جهاد کشاورزی باید بهبود وضعیت بحران باشد تا در این راستا گلخانه داران بیشتر از این ضرر نکنند و مجبور به آوارگی و فروش خانه هایشان در مقابل سخت گیری های بانکها نباشند.
کد خبر: ۹۰۲۸۸۰۰
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، این روزها محصولات گلخانه‌داران خضری دشت بیاض روی دست آنها مانده است. عمده مشکلات آنها نبود بازار فروش  محصولات گلخانه‌ای و پایین آمدن قیمت خیار سبز، فلفل دلمه سبز، فلفل دلمه قرمز، گوجه فرنگی و سیر از دغدغه‌های تمام گلخانه‌داران است.

خضری دشت بیاض دارای 7 واحد گلخانه با مساحتی بالغ بر 20 هزار متر مربع است.

با توجه به خشکسالی‌های متوالی چند ساله و کمبود منابع آب و در راستای بهره ‌وری بالا از منابع آبی موجود سیاست‌های دولت و مسئولان به سمتی باید باشد که خواستار افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای شود وباید در این راستا حمایت‌هایی هم صورت بگیرد.

پس ضروری است وقتی گلخانه‌داران دین خود را برای تولید محصولات ادا می‌کنند وسرمایه خود را در این راه برای ایجاداشتغال گذاشته اند مسئولان وبانکهای مربوطه نیز از گلخانه‌داران حمایت کنند تا امیدی به ادامه کار داشته باشند و نیروهای جوان نیز انگیزه کافی برای شروع فعالیت گلخانه‌ای در آنها ایجاد شود.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و افزایش هزینه‌های مختلف تولید مانند کود، سم، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه نیروی انسانی، بذر و نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در کنار واحدهای گلخانه‌ای مانند تولید خیار شور نیز از دیگر دغدغه‌های گلخانه‌داران است.

گلخانه داران خضری دشت بیاض دراعتراض به اینکه چرا مسئولان با بازدیدهای زیاد قولهای بدون عمل میدهند آنها که پشت میز خود نشسته اند وسالی یکبار برای تفریح به ما سری میزنند چرا فکری به حال ما گلخانه داران با این همه مشکلات نمیکنند؟

 چرا وقتی به نهادی برای کمک کردن برای حل مشکلات گلخانه مان مراجعه می کنیم از دیدن ما امتناع میکنند ، چرا جلسه های بی عمل هرروز میگیرند ، چرا از ما تولید کنندگان حمایت نمی کنند ما بیچاره هایی که سرمایه خود را دراین راه گذاشته ایم ،چرا ابتدا برای راه اندازی گلخانه ها وعده های زیاد میدادند وحالا از آنها خبری نیست؟! و چراهایی که همه بدون جواب برای این قشر باقی مانده است.

چرا مسئولین فکری به حال گلخانه داران نمی کنند؟

محصولاتم را مجانی میفروشم تا بلکه امواتم به فیض برسند

یکی از گلخانه داران که خود 32سال برای نظام وجهاد کشاورزی خدمت کرده است واکنون بازنشسته جهاد کشاورزی است با چشمانی آشک آلود میگوید: از سال 88 جهاد کشاورزی قاینات من را برای ایجاد و راه اندازی گلخانه ترغیب کردند و من هم با آورده خودم و 150میلیون وام در سال 93 گلخانه صیفی جات راه اندازی کردم چراکه می خواستم برای چندین خانواده شغل ایجاد کنم.

میرزایی می افزاید : درابتدا برای راه اندازی مشکلی نداشتم و چهار خانواده از این گلخانه نان بدست می آوردند اما دو سال است که نبود بازار فروش وحمایت نکردن نهادها وسخت گیری بانکهای مربوطه زندگی و خانواده ام را دچار تزلزل کرده است.

وی که گریه امانش را بریده است ادامه میدهد: من دارای چندین فرزند هستم و قسط هایم را نمی توانم پرداخت کنم و از بانک درخواست دارم به ما فرصت بدهد تا بتوانم خانه ام را به فروش برسانم بلکه بتوانم جوابگوی بانکها باش.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته تولید خیارسبز داشتم گفت: سال گذشته خیارسبزهایمان را با بازار یابی با قیمت خیلی ناچیز یعنی کیلویی 500 تومان فروختم ولی بازاریان با قیمت بالاتری به مشتریان عرضه کردند.

چرا مسئولین فکری به حال گلخانه داران نمی کنند؟

وی بابیان اینکه حال حاضرم فلفل دلمه های قرمز وسبزم را مجانی به مردم بدهم تا بلکه امواتم فیض ببرند ادامه میدهد:  فلفل دلمه هایم را دیروز به میدان تره بار بیرجند بردم ومتاسفانه گفتند که فلفل دلمه قرمز نمی خریم و 250کیلوی آن بفروش نرسید و مجبور شدم بخاطر هوای گرم و پوسیدگی درشهرک صنعتی خضری دشت بیاض بیرون بریزم چرا باید دولت از ما اینطوری حمایت کند؟!

سیاست جهاد کشاورزی باید بهبود وضعیت بحران باشد

بسکابادی دیگر گلخانه داریست که می گوید: سال گذشته قراربود برای ایجاد گلخانه از صندوق کار آفرینی امید قاینات وام 35 میلیونی بگیرم وتمام مدارک و درخواستم را دادم اما با تلاشهای زیاد بالاخره گفتند اعتبار تمام شده است و دستمان هم به جایی نرسید به همین علت گوسفندهایم را فروختم و به راه اندازی گلخانه روی آوردم درصورتی که سال گذشته تولید خیارسبز داشتم متاسفانه با کیلویی 500تا 600تومان فروختم.

وی می افزاید: به همین خاطر امسال به کشت سیر روی آوردم هرچند سیر محصول آبادان با کیلویی 14هزارتومان خرید کردم اما برای فروش کیلویی 8هزارتومان بازاریان ازمن خرید می کنند که خود یک ضرر است.

این گلخانه دار با تکرار اینکه برای ایجاد گلخانه کار اشتباهی کردم به مشکلات موجود در گلخانه اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی گلخانه‌داران خضری دشت بیاض نبود بازار وحمایت جهادکشاورزی از گلخانه داران است که این مشکل هرسال تشدید می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در بازار محصولاتی مانند خیار با قیمت بسیار پایین از گلخانه‌داران خریداری می‌شود و بعضی موارد گلخانه‌دار باید هزینه‌های حمل و نقل و نیروی انسانی را نیز از جیب بگذارد.

بسکابادی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان برای بازار برنامه‌ریزی کرد خاطرنشان کرد: در گذشته برای خرید بذر و کود و سایر موارد مورد نیاز به صورت اقساط یا چک می‌توانستیم اقدام کنیم اما امروزه باید همه چیز را نقدی خریداری می کنیم.

چرا مسئولین فکری به حال گلخانه داران نمی کنند؟

وی افزود: سیاست جهاد کشاورزی باید بهبود وضعیت بحران باشد تا در این راستا گلخانه داران بیشتر از این ضرر نکنند و مجبور به آوارگی و فروش خانه هایشان در مقابل سخت گیری های بانکها نباشند.

گلخانه دار ارزان خریدن خیارو دیگر محصولات گلخانه داران در شهرستان بیرجند توسط میدان بار را یکی از مشکلات تولیدکنندگان دانست و اظهار داشت: با وجود گران بودن محصولاتی مانند کود، بذر، پلاستیک، طور و غیره و وجود آفت‌ها قیمت محصول خیار در میدان بار خیلی پایین است و جوابگوی هزینه‌های تولیدکننده هم نیست.

تسهیلات گازرسانی به گلخانه و حمایت از تولیدکننده انتظار ما از دولت است

وی یادآور شد: در کنار خرید پایین محصولات توسط میدان بار هزینه کارتن و حمل بار به میدان بار نیز بر عهده خود گلخانه‌داران است که این امر به ضرر تولیدکننده است و باید از جیب بگذارد.

وی مشکل دیگر تولیدکنندگان را نبود اعتبار برای گازرسانی به گلخانه هایشان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل نداشتن پول نمی توانیم گاز را به گلخانه‌هایمان برسانیم و تنها در بهار و تابستان کشت می‌شوند چون در زمستان به دلیل سردی هوا و نداشتن سوخت، کاشت محصول با مشکلاتی همراه هستیم.

این تولیدکنندگان اظهار داشتند: در این راستا بهترین کمکی که دولت می‌تواند به گلخانه‌داران بکند تسهیلات گازرسانی به خود گلخانه ها و حمایت از تولیدکننده در این زمینه است تا بتوانند در سال دو دوره کاشت انجام دهند که هرچند اداره گاز هیچ کمبودی برای گلخانه داران نگذاشته است ولی گلخانه داران بخاطر نداشتن تسهیلات نمیتوانند شبکه گاز را به گلخانه خود وصل کنند.

مشکلات ما با وعده های بی عمل حل نمی شود

رستمی  یکی از سرکارگران گلخانه داران میگوید: 2500مترمربع از گلخانه هایمان را زیر کشت محصول خیارسبز کردیم اما با تگرگ وطوفان امسال تمام زحمتهای شش ماهه من از بین رفت وامسال واقعا هیچ درآمدی نداریم.

وی با بیان اینکه به نهاد های مربوطه اعلام کردیم ولی کار به جایی نرسید میگوید: 10میلیون تومان کشت محصول داشتم ولی هنوز با تمام تلاش 3میلیون برداشت نشده است درصورتی که جوابگوی قسط ها ، هزینه های کود و پلاستیک ، کارگری و...هم باید باشم و از جیب خودم هم باید بگذارم.

او ادامه میدهد: دیگر حمایت مسئولین نیست و کاری هم با وعده وعیدهای بی عمل درست نمی شود و اگر مسئولین مربوطه حمایتی نکنند باید به تعطیلی گلخانه ها، قسط های عقب افتاده بانک فکر کنیم و از این به بعد باید به دنبال بیل کارگری باشیم.

به همین علت با بخشدار نیم بلوک تماس گرفته شد و قرار شد گلخانه داران برای بررسی مشکلات به بخشداری نیم بلوک مراجعه کنند تا راهکاری پیش پای آنها نهاده شود.

ایجاد غرفه در بازار روز برای گلخانه داران پیگیری می شود

رئیس جهادکشاورزی خضری دشت بیاض گفت: پیشنهاد روز بازار وایجاد غرفه برای گلخانه داران سال گذشته در جلسات متعدد مطرح کردم.

رئیس جهاد کشاورزی خضری دشت بیاض درپاسخ پوشش مشکلات گلخانه داران به خبرنگار ما گفت: سال گذشته در جلسات و بازدیدهای فرماندار ومعاون امور عمرانی فرمانداری قاینات وجمعی ازمسئولین جهاد کشاورزی وبخشدار قبل پیشنهاد ایجاد غرفه ای در بازار روز درقاینات را برای فروش محصولات گلخانه داران و مشکلات این قشر شد و نیز پیشنهاد ایجاد غرفه در روز بازار با تخفیفاتی هم چون عوارض ومالیات با هماهنگی شهرداری قاین را مطرح کردم که بسیار استقبال شد.

مهندس ابزیرگان افزود: عرضه مستقیم محصولات کشاورزی گلخانه داران دربازار روز بهترین راه حل است که میتواند کمک شایانی برای این قشر شود اما تابحال از ایجاد غرفه دربازار روز وپیگیری این پیشنهاد خبری نشد ولی باز هم این موضوع پیگیری میشود.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها