خبرهای داغ:
مدیرکل استاندارد استان قم گفت: در سال گذشته ۱۹۰ بازرسی از واحد‌های تولیدی و ۳ هزار و ۹۰۰ بازرسی از واحد‌های صنفی در حوزه غذایی و کشاورزی صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۰۲۸۸۶۶
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
انجام ۳۹۰۰ بازرسی از واحد‌های صنفی حوزه غذایی و کشاورزی/صدور مجوز‌های تولیدی و صنعتی جدید برای کالا‌های سلامت‌محور
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، منصور فرزانه با بیان اینکه حدود ۱۲۰ واحد تولیدی در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی زیر پوشش استاندارد هستند اظهار کرد: نزدیک به ۸۵ درصد واحد‌های تولیدی پروانه استاندارد دارند و باقیمانده در وضعیت تعلیق و ابطال هستند.

وی خاطرنشان کرد: این واحد‌ها ۴۳۶ فرآورده غذایی دارای پروانه استاندارد تولید می‌کنند که در سال گذشته ۱۹۰ بازرسی از واحد‌های تولیدی و ۳ هزار و ۹۰۰ بازرسی از واحد‌های صنفی در حوزه غذایی و کشاورزی صورت گرفته است.

مدیرکل استاندارد استان قم یادآور شد: ۶۴۲ نمونه‌برداری از واحد‌های تولیدی و ۳۰۰ نمونه‌برداری از سطح بازار وجود داشته است که ۷۰ درصد از نمونه‌های واحد‌های تولیدی قبول شده است.

وی با بیان اینکه ۳۶ پروانه و ۸۲ مجوز در سال گذشته صادر شده است عنوان کرد: ۴۵ مورد تعلیق پروانه و مجوز و ۴۰ مورد ابطال پروانه و مجوز در سال گذشته وجود داشته و نگاه سازمان استاندارد به بحث غذایی و کشاورزی به صورت همه جانبه نظارتی از مزرعه تا سفره است.

فرزانه با بیان اینکه به طور عمده محصولات غذایی کشاورزی پرکاربرد و پرمصرف مردم در پوشش مقررات استاندارد و نظارت‌های اجباری استاندارد است گفت: در استان قم صنایع غالب در زمینه غذایی کشاورزی فرآورده‌های گوشتی و لبنی است.



وجود ۱۵ درصد تولیدات فرآورده‌های گوشتی کشور در قم

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ درصد تولیدات فرآورده‌های گوشتی کشور در قم قرار دارد و قم یکی از قطب‌های سوسیس و کالباس محسوب می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان قم با بیان اینکه حدود ۱۹ واحد تولیدی با بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ نوع فرآورده‌های مختلف گوشتی در استان وجود دارد گفت: ۲۱۴ مورد نمونه‌برداری از سطح تولید و بازار در سال گذشته انجام شده که در سه حوزه شیمیایی، میکروبی و بافت‌شناسی تست می‌شود.

وی عنوان کرد: بافت‌شناسی مربوط به ضایعات مورد استفاده در صنایع گوشتی مانند غضروف و پوست انجام می‌شود که تست‌های بافت‌شناسی نشان می‌دهد که ۴۰ درصد مغایر با استاندارد بوده است.



انجام بیش از ۶۰ مورد بازرسی فنی و حقوقی از واحد‌های تولیدی گوشتی

فرزانه یادآور شد: بیش از ۶۰ مورد بازرسی فنی و حقوقی از واحد‌های تولیدی گوشتی صورت گرفته است که ۱۲ مورد ابطال و ۱۸ مورد تعلیق مجوز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون وزارت بهداشت موظف است فهرست کالا‌های آسیب‌رسان سلامت را تعیین و به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کند گفت: این فهرست ابتدای امسال ابلاغ شد که از جمله کالا‌های آسیب‌رسان سلامت فرآورده گوشتی سوسیس کالباس است.

مدیرکل استاندارد استان قم خاطرنشان کرد: به کارگروه سلامت پیشنهاد داده شد که سازمان صنعت و معدن استان به گونه‌ای اعطای مجوز‌های تولید و صنعتی جدید را مدیریت کند که تولیدات و صنعت استان از تولید کالا‌های آسیب‌رسان به سمت کالا‌های سلامت‌محور برود.
ارسال نظرات