خبرهای داغ:
آشنایی زیر نظر خانواده به دلیل رسمیت دادن به امر خواستگاری باعث استحکام و عدم استرس دو طرف می‌شود و علاوه بر آن،‌ خانواده‌ها به دلیل اشراف بیشتر بر مسائل، می‌توانند نسبت به امور مختلف پیش روی جوانان برای ازدواج به آنها مشورت دهند.
کد خبر: ۹۰۲۸۹۸۵
|
۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،یکی از مسائلی که در آسیب‌شناسی معضل افزایش طلاق در کشور مطرح است، نحوه آشنایی، شناخت و انتخاب درست در هنگام ازدواج است تا آنجا که بسیاری از مشاوران خانواده معتقدند افرادی که با مراجعه به مشاور و استفاده از روش‌های کارشناسی ازدواج می‌کنند به میزان 70 تا 90 درصد استحکام زندگی خود را تضمین خواهند کرد.

گسترش ارتباطات مجازی، کاهش روابط اجتماعی مستقیم و صمیمی به خصوص در کلان‌شهرها، کم شدن واسطه‌گری ازدواج و جوابگو نبودن روش‌های سنتی آشنایی پیش از ازدواج منجر به بروز روش‌های آشنایی‌ جدیدی شده که نتیجه آن ازدواج‌هایی با عمر بسیار کوتاه است برای مثال طبق آمار، در منطقه شمیرانات تهران به ازای هر 100 ازدواج، 67 طلاق ثبت می‌شود.

* آیا در زندگی پایدار عشق اولیه اهمیت دارد؟‌

حمید مهدی‌زاده مشاور خانواده و عضو هیأت مدیره انجمن روانشناسی اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مدل‌های آشنایی پیش از ازدواج اظهار کرد: نحوه آشنایی‌ پیش از ازدواج جوانان امری است که می‌تواند در سرنوشت ازدواج تأثیرگذار باشد پاسخ به این سؤالات که آیا لازم است افراد پیش از ازدواج عاشق شوند؟ آیا در زندگی پایدار عشق اولیه اهمیت دارد؟‌ اگر اهمیت دارد، این عشق چگونه به دست می‌آید؟ اهمیت بسیاری دارد زیرا پاسخ دادن به آنها می‌تواند دغدغه مدل‌های آشنایی پیش از ازدواج را حل کند.

وی افزود: اکنون جوانان در خصوص آشنایی برای ازدواج دغدغه‌مند شدند اما در گذشته این دغدغه وجود نداشت و زندگی‌ها دوام بیشتری هم داشتند اما با گسترش تکنولوژی و رسانه‌های جمعی، نحوه آشنا شدن سخت شده است. ذائقه جوانان ما نسبت به ازدواج تغییر کرده است، جوانان در اثر آشنایی با فرهنگ‌های مختلف علاقه‌مند شده‌اند که سبک زندگی و ازدواج خود را با این فرهنگ‌ها تنظیم کنند، این روزها با جوانانی برخورد داریم که عاشق سبک زندگی‌ کره‌ای ‌ها، ترک‌ها یا بازیگران هالیوود هستند، عاشق شدن در یک نگاه و مدل‌های عجیب عشق و عاشقی نتیجه غرق شدن جوانان در این الگوهای غیرواقعی است.

عضو هیأت مدیره انجمن روانشناسی اسلامی با بیان اینکه ملاک‌های نسل قدیم برای ازدواج به عرش نمی‌چسبیدند و کف خواسته‌های یک فرد از همسرش بودند، خاطرنشان کرد:‌ توقعات و انتظارات از زندگی و از دیگران در نسل امروزی تغییر کرده است و رواج سبک زندگی پرتوقع و پرمصرف افراد را به جایی رسانده که با ملاک‌های ساده گذشته کنار نمی‌آیند و انتظارات عجیبی از شریک زندگی خود دارند.

وی با اشاره به روش‌های جدید آشنایی پیش از ازدواج،‌ گفت:‌ ممکن است سیستم آشنایی غربی مناسب فرهنگ غربی باشد اما از آنجایی که با ساختارهای فرهنگی ما همخوانی ندارد، نمی‌تواند برای زندگی جوانان ایرانی نسخه مناسبی بپیچد. همسرجویی در فضای مجازی بیشتر از سوی دختران اتفاق می‌افتد اما برخی پسران در این فضا به دنبال کام‌جویی هستند و این عدم تناسب هدف خطراتی در پی دارد.

مهدی‌زاده با بیان اینکه خودافشایی روابط سابق به دلیل اینکه بیان روابط متعدد سابق زن و مرد قبیح نیست به راحتی اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: در مدل آشنایی دو طرفه به خصوص در فضای مجازی علاوه بر عدم خودافشایی، در بیان خصوصیات، قصد آشنایی و مشخصات نیز صداقت وجود ندارد و بسیاری از این آشنایی‌ها سرانجام خوبی پیدا نمی‌کند.

*روش آشنایی پیشنهادی برای جوانان امروز؛ نه غربی و نه سنتی

عضو هیأت مدیره انجمن روانشناسی اسلامی با اشاره به مناسب نبودن سیستم آشنایی سنتی و سیستم آشنایی غربی برای آشنایی پیش از ازدواج جوانان ایرانی ابراز داشت: نوع سومی از روش آشنایی می‌توان پیشنهاد داد که آشنایی تحت نظر پدر و مادر و تحت لوای خانواده است که به دلیل رسمیت دادن به امر خواستگاری باعث استحکام و عدم استرس دو طرف می‌شود و علاوه بر آن،‌ خانواده‌ها به دلیل اشراف بیشتر بر امور مختلف، می‌توانند نسبت به مسائل متنوع پیش روی جوانان برای ازدواج به آنها مشورت دهند. 

وی با بیان اینکه باید محیط آشنایی پیش از ازدواج معقول و عاری از هیجانات عاشقانه باشد، عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود طرفین 10 تا 15 ساعت طی چند جلسه صحبت‌هایی با محور ویژگی‌های شخصیتی، ارتباطات با اجتماع، مسائل دینی و معنویت،‌ بافت خانواده و سایر مطالب مهم زندگی خانوادگی داشته باشند و پس از آن با استخراج تفاهمات و اختلافات در صورت ادامه علاقه به ازدواج به یک مشاور متعهد و متخصص مراجعه کنند. 

مهدی‌زاده بیان داشت: سه جلسه یک ساعت و نیمه مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند مسائل مخفی شخصیتی افراد را مشخص کرده و ریسک ازدواج دو نفر را نشان دهد که اگر این ریسک زیر 70 درصد باشد، یعنی امکان به مشکل خوردن این افراد کمتر از 70 درصد نشان داده شود، ما این دو نفر را برای ازدواج به یکدیگر معرفی می‌کنیم و در صورتی که ریسک ازدواج آنها بالای 50 درصد باشد،‌ این افراد اصلاً نباید با یکدیگر ازدواج کنند.

 

ارسال نظرات