کارشناس بهداشت روان در گفتگو با خبرنگار بسیج:
کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان سامان گفت: استقلال و ثبات بین زوجین از مسائل مهم رابطه زندگی زناشویی است.
کد خبر: ۹۰۲۹۰۶۸
|
۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: رابطه زناشویی مؤثر و سالم، مستلزم ایجاد تعادل بین پویایی و ثبات است؛ برای اینکه رابطه زوج سالم بماند، می‌بایست درجاتی از ثبات، قابلیت پیش بینی و در عین حال حدی انعطاف پذیری را در خود داشته باشد.

سیده زهره حسینی افزود: زوجین باید بتوانند بین گذشته، حال و آینده ارتباط برقرار کنند؛ حمایت شدن و حمایت کردن ویژگی دیگر رابطه سالم می‌باشد و توجه افراد به مسائل از دید همسرشان و توانایی درک همدلانه آنچه همسرشان تجربه نموده است و این که بتوانند نیازهای همدیگر را بشناسند و درک کنند و از خود محوری‌شان بکاهند و نیازهای همدیگر را برطرف کنند.

کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان سامان با عنوان اینکه هر فردی باید بتواند در عین حال که فردیت خود را دارد و اهداف خود را دنبال می کند، توانایی این را هم داشته باشد، تصریح کرد: در چنین مواقعی لازم است که فرد، فردیت خود را کنار بگذارد.

حسینی، مهارت های ارتباطی مناسب را به ویژه در رابطه زناشویی لازمه هر ارتباط دانست و بیان داشت: رابطه زناشویی یک ارتباط انسانی منحصر به فرد است و با هیچ یک از روابط بین فردی دیگر، قابل مقایسه نیست.

وی، نداشتن ارتباط زناشویی یا ضعف در برقراری ارتباط را موجب افزایش تنش، تعارض و کاهش احساس رضایت زناشویی بیان کرد و آن را زمینه ساز سایر مشکلات دانست.

کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان سامان در رابطه با مهارت گوش دادن فعالانه و صادقانه، افزود: در این راستا فرد باید بتواند در هنگام صحبت و مذاکره با همسر خود توجه و تمرکز خود را به صحبت های طرف مقابل قرار دهد، تماس چشمی برقرار کند و بتواند بازخورد‌های مناسب ارائه بدهد.

حسینی ادامه داد: داشتن حس همدلی، ایجاد بیان احساسات و هیجانات و...، همه این موارد می تواند جزو مهارت‎‌های ضروری زندگی مشترک زوجین تلقی شود.

وی یادآور شد: تحقیقات نشان داده است افرادی که توانایی خود مهارگری و تنظیم هیجانات را کسب کرده اند، حتی در موقعیت های دشوار و پرفشار نیز تعامل با همسرشان و همچنین در برقراری یک ارتباط خوب، نسبت به دیگران موفق‌تر بوده‌اند.

کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان سامان تصریح کرد: یکی از مسائل مهم دیگر در رابطه با ازدواج زناشویی آن است که افراد بتوانند به استقلال و ثبات رسیده باشند؛ برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند با ازدواج می‌توانند مشکلات عاطفی و روانی خود را برطرف کنند؛ بلکه با اطمینان می‌توان گفت که ازدواج هیچ بیماری را برطرف نمی‌کند.

حسینی، با بیان اینکه استقلال می‌تواند جنبه‌های مختلفی در زندگی افراد در جامعه داشته باشد، افزود: استقلال مالی، استقلال عاطفی، استقلال روانی و ...، همه این موارد در مواقعی است که فردی احساساتش را بشناسد و در تعامل با دیگران آنها را بیان کند و به کار ببرد، آنگاه خواهیم گفت که این فرد به بلوغ عاطفی رسیده است که در واقع چنین فردی می تواند به شکل صحیحی احساساتش را ابراز کند و احساسات دیگران را نیز به همان خوبی شناسایی و درک کند.

وی اظهار داشت: استقلال روانی یعنی فرد بتواند از رفتارهایی که منشا وجودی آنها دیگران هستند رهایی کامل داشته باشد و به این منزله که فرد بتواند بر اساس معیارها و توانایی خود، گزینه‌ای را انتخاب کند و نتیجه بدست آمده را نیز قبول کند.

کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان سامان، عدم استقلال عاطفی، روانی و عدم ثبات عاطفی و روانی بر نارضایتی زندگی زناشویی را بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: در این صورت فرد به مرور، اعتماد به نفس و عزت نفس خود را از دست خواهد داد و دچار احساس خود کم‌بینی و بی‌ارزشی می‌شود.

ارسال نظرات