به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی – تحقیقاتی، آموزشی، فرهنگی و فناورانه جهاد دانشگاهی، تفاهم‌نامه همکاری بین جهاد دانشگاهی و استانداری اردبیل به امضای رئیس جهاد دانشگاهی و استاندار اردبیل رسید.
کد خبر: ۹۰۲۹۲۰۷
|
۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی – تحقیقاتی، آموزشی، فرهنگی و فناورانه جهاددانشگاهی، تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و استانداری اردبیل به امضای رئیس جهاددانشگاهی و استاندار اردبیل رسید.

این تفاهم نامه در راستای انجام فعالیت‌های پژوهشی، توسعه آموزش‌های مهارتی شغل محور، بسترسازی برای تجاری‌سازی فناوری و اشتغال فراگیر بر اساس مزیت‌های بومی، منطقه‌ای و بین‌المللی (ورود به عرصه تجاری کشورهای حوزه قفقاز) استان اردبیل، منعقد شد.

جهاددانشگاهی، پتانسیل خوبی برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های توسعه‌ای استان اردبیل دارد

رئیس جهاددانشگاهی کشور عصر شنبه 2 تیرماه در مراسم امضای این تفاهم نامه در سالن شهید باهنر استانداری اردبیل گفت: هدف این تفاهم نامه، توسعه همکاری متقابل به منظور بسترسازی مناسب برای تجاری سازی فناوری، توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی و ارائه راهکارهای اجرایی جهت تسهیل در توسعه استان، با استفاده از توانایی‌های اجرایی، علمی، آموزشی و تحقیقاتی - فناورانه طرفین است.

حمیدرضا طیبی با بیان اینکه این تفاهم نامه باعث گسترش همکاری های فیمابین خواهد شد افزود: جهاددانشگاهی پتانسیل خوبی برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های توسعه‌ای استان اردبیل دارد و در بازدیدی که از حوزه های مختلف جهاددانشگاهی اردبیل داشتیم این زمینه‌ها را به عینه مشاهده کردیم.

وی از سرمایه‌گذاری مناسب جهاددانشگاهی برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی، درمانی، آموزشی و فرهنگی کشور و استان اردبیل خبر داد و خاطرنشان کرد: در دوره مدیریتی جدید در جهاددانشگاهی واحد اردبیل، شاهد تحولات شگرف در بخش‌های مختلف این واحد هستیم.

رئیس جهاددانشگاهی کشور با تاکید بر اینکه انتظار داریم برنامه‌های پیش‌بینی شده جهاددانشگاهی برای استان اردبیل در سالجاری پیش از زمان پیش بینی شده انجام گیرد بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته قرار بود فعالیت در زمینه‌های مناسب پزشکی به ویژه تحقیق در حوزه سرطان را از سال‌های قبل در استان اردبیل آغاز کنیم که بدلیل عدم همکاری مناسب مسئولان به وقفه افتاد. در حال حاضر نیز انتظار می‌رود با توجه و جدیت مسئولان استان شاهد تحولات علمی در حوزه‌های پژوهشی و تحقیقاتی باشیم.

طیبی به بومی‌سازی و توجه به احیاء، صیانت و توسعه کشت از جنگل های فندق اردبیل به عنوان یکی از محصولات بومی و تحقیق در حوزه گیاهان دارویی اشاره و خاطرنشان کرد: فعالیت‌های پژوهشی مناسبی که در این حوزه در جهاددانشگاهی استان اردبیل آغاز شده برای ما قابل تقدیر و تشکر است.

وی وجود تنوع گیاهان دارویی متناسب با زیست بوم کشور در استان اردبیل را یادآور شد و گفت: از دیگر برنامه‌های تحقیقاتی که جهاددانشگاهی اردبیل در دست اجرا دارد راه اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری است که می‌تواند محصول درجه 3 سیب‌زمینی تولیدی را تبدیل به فرآورده با ارزش صنعتی کند که ما از راه اندازی این طرح در استان حمایت می‌کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی کشور اظهار امیدواری کرد؛ با روند فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در جهاددانشگاهی استان اردبیل علاوه بر جامه عمل پوشاندن به برنامه‌های مدون در برنامه ششم توسعه این واحد، زمینه ایجاد اشتغال پایدار در همه زمینه ها در استان اردبیل فراهم آید.

طیبی در بخش دیگری از سخنان خود به محدودیت منابع مالی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: ما تنها 20 درصد منابع را به صورت بودجه کشوری دریافت می‌کنیم اما عملاً 80 درصد بودجه باید از درآمدهای این نهاد از فعالیت های آموزشی، پژوهشی و درمانی تامین شود که در این میان انتظار داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی بتوانند در بودجه سال 13۹۸ برای جهاددانشگاهی استان‌ها بودجه مستقلی را مصوب کنند.

وی افزود: در سایه تلاش نمایندگان برای فعالیت‌های پژوهشی برخی از استان ها، بودجه‌های مستقلی تخصیص یافته است که انتظار می‌رود این اتفاق در استان اردبیل نیز در سایه همت و تلاش نمایندگان رخ دهد.

جهاددانشگاهی، پتانسیل خوبی برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های توسعه‌ای استان اردبیل دارد

در این مراسم استاندار اردبیل، گسترش فعالیت‌های جهاددانشگاهی در استان را در راستای توسعه همه جانبه استان دانست و اظهار کرد: ما آمادگی لازم را برای افزایش همکاری‌های مشترک با جهاددانشگاهی داریم و این همکار‌ی‌ها را در استان به فال نیک می‌گیریم.

اکبر بهنام جو با اشاره به گستردگی فعالیت‌های پژوهشی، علمی و آموزشی جهاددانشگاهی در استان اردبیل خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یکی از پایه‌های اصلی توسعه اشتغال در استان محسوب می‌شود و با رونق بخش‌های مختلف اعم از گیاهان دارویی می‌توان زمینه‌های اشتغال پایدار و تثبیت شده را در استان فراهم کرد.

وی از جهاددانشگاهی واحد اردبیل به عنوان پایه‌گذار کارهای نوین و جدید پژوهشی نام برد و بیان کرد: انجام تحقیقات برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان، ایجاد مرکز رشد گیاهان دارویی، راه‌اندازی دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف و راه اندازی مرکز درمان ناباروری از فعالیت‌های بکر در استان اردبیل است که جهاددانشگاهی با ورود به این عرصه ها توانسته است به نهادی پیشرو در استان در راستای کارهای ابتکاری تبدیل شود.

استاندار اردبیل به برنامه پیش بینی شده برای ایجاد 20 هزار شغل در استان اشاره کرد و گفت: ما آمادگی واگذاری زمین برای کشت انواع گیاهان دارویی را در استان داریم و امیدواریم این حرکت بزرگ جهاددانشگاهی در راستای توسعه کشت، فرآوری و تجاری‌سازی گیاهان دارویی باب جدیدی در حوزه اشتغال استان باز کند.

بهنام جو با اشاره به اینکه امسال اعتبارات استان اردبیل نزدیک به 35 درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: با تمام محدودیت‌های اعتباری، سعی داریم تا نسبت به رونق فعالیت‌های پژوهشی در استان با همکاری جهاددانشگاهی اقدام کنیم.

وی از ناباروری به عنوان یکی از مباحث مهم علمی و توسعه پزشکی استان نام برد و گفت: با وجود مرز مشترک استان اردبیل با کشور جمهوری آذربایجان، می‌توانیم با ایجاد توریسم سلامت، گردشگران فراوانی را از این کشور جذب کنیم که این امر گامی مهم در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و ... اردبیل است.

استاندار اردبیل به قول مساعد سازمان تامین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برای همکاری با جهاددانشگاهی در راستای بسط فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری قفقاز اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت ایجاد ارتباط مثبت و سازنده بین دانشگاه و صنعت، جهاددانشگاهی به عنوان رابط این دو حوزه توانسته است در این امر موفق ظاهر شود.

جهاددانشگاهی، پتانسیل خوبی برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های توسعه‌ای استان اردبیل دارد

در ادامه این جلسه نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه استان اردبیل مرکز شیوع سرطان گوارش به ویژه سرطان مری در کشور است، خواستار توجه ویژه مسئولان جهاددانشگاهی برای راه‌اندازی پژوهشکده این بیماری‌ در استان شد.

محمد فیضی، گسترس فعالیت‌های جهاددانشگاهی را در استان ضروری خواند و خاطرنشان کرد: انتظار داریم جهاددانشگاهی با استفاده از چهره‌های شاخص بومی اردبیل که از نخبگان علمی و پزشکی کشور و این نهاد انقلابی هستند در زمینه ایجاد مراکز درمانی مورد نیاز استان اقدام کنند.

وی قابلیت‌های فراوان استان اردبیل را در زمینه‌های علمی و توسعه توریسم سلامت یادآور شد و بیان کرد: اردبیل این ظرفیت را دارد که از طریق مرز بیله‌سوار، توریسم سلامت را در کشورهای حوزه آسیا و قفقاز توسعه دهد. نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی همچنین به مشکلات جهاددانشگاهی برای تامین فضای فیزیکی مناسب برای توسعه فعالیت های مرکز درمان ناباروری قفقاز و ایجاد شعب در شهرستان‌های استان اشاره کرد و خواستار مساعدت فرمانداران برای تحقق رفع این مشکل شد.

جهاددانشگاهی، پتانسیل خوبی برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های توسعه‌ای استان اردبیل دارد

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل نیز در این مراسم با بیان اینکه استان اردبیل ظرفیت‌های ناب و عظیمی برای توسعه و پیشرفت دارد افزود: جهاددانشگاهی در حال شناسایی و مهیا نمودن زیرساخت های لازم برای بهره برداری از آنها است.

مهران اوچی اردبیلی ضمن ابراز خشنودی از امضای تفاهم نامه همکاری جهاددانشگاهی و استانداری خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم طرفین در ارزیابی ژنوتیپ‌ها و ارقام فندق استان، راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی و تولیدی گیاهان داروئی، احداث و تجهیز مجتمع تخصصی سلامت همکاری خواهند کرد.

وی راه‌اندازی مرکز تخصصی و تحقیقاتی سلول درمانی، راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی اشتغال و کارآفرینی، راه‌اندازی مراکز آموزش و پژوهش شغل محور در شهرستان‌های استان، - راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی بیوتکنولوژی صنعتی در استان و راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی - تولیدی گیاهان داروئی را از دیگر بخش های این تفاهم نامه عنوان نمود.

در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس که به امضای مهندس بهنامجو، استاندار اردبیل و دکتر طیبی، رئیس جهاددانشگاهی رسیده بود از فعالیت های ارزشمند دکتر احمد وثوق، معاون محترم درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی به خاطر مساعدت در راه اندازی و ادامه فعالیت مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل تجلیل شد.

ارسال نظرات