بر اساس مطالعات دانشمندان ناسا و آژانس فضایی اروپا:
بر اساس مطالعات دانشمندان ناسا و آژانس فضایی اروپا سرعت ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب به دلیل تغییرات آب و هوایی 3 برابر شده و این هشدار جدی به ساکنان کره زمین است.
کد خبر: ۹۰۲۹۲۶۴
|
۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳


به گزارش خبرگزاری بسیج، جدیدترین مطالعات متخصصان و کارشناسان بین‌المللی ناسا و آژانس فضایی اروپا نشان می‌دهد از سال 1992 تاکنون ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب به مرز هشدار رسیده است، سرعت ذوب یخ‌ها سه برابر شده و  سه تریلیون تن یخ تنها در قطب جنوب آب شده‌ است.

بر اساس مطالعات دانشمندان، طی 25 سال گذشته روند آب شدن یخ‌های قطب جنوب که شاخصی برای تغییرات آب و هوایی هم محسوب می‌شود به حدی آب شده که منطقه تگزاس را 4 متر در آب فرو برده است.

 

بر اساس مطالعات ژورنال نیچر، این میزان آب شدن یخ‌ها باعث شده تا آب اقیانوس‌های جهان حدود 7.6 میلی‌متر بالا رود. از سال 1992 تا 2011 قطب جنوب 84 میلیارد تن در سال و از سال 2012 تا 2017 به بیش از 241 میلیارد تن در سال رسیده است. 

یک استاد دانشگاه کالیفرنیا گفت: «من فکر می‌کنم باید نسبت به این مسأله نگران باشیم اما نباید امید خود را از دست بدهیم. این اتفاقات وجود دارد و متأسفانه این اتفاقات سریع‌تر از آنچه که ما انتظار داریم، اتفاق می‌افتد.»

بر اساس این گزارش، در بخش غربی قطب جنوب پدیده آب شدن یخ‌ها بسیار بیشتر اتفاق می‌افتاد و ساختار یخ این منطقه در حال فروپاشی است. 


مطالعات هر چند سال یکبار توسط تیمی از دانشمندانی که در ناسا و ‌آژانس فضایی اروپا فعالیت می‌کنند انجام می‌شود. مأموریت آنها این است که نگاه جهانی را به  پدیده آب شدن یخ‌ها که می‌تواند بسیار آسیب‌زاباشد، معطوف کنند. 

کارشناسان در اقصی نقاط جهان هم این اقدام دانشمندان ناسا و آژانس فضایی اروپا را تمجید کرده‌اند. این تیم با استفاده از 10 تا 15 ماهواره و نیز 24 روش و همچنین اقدامات هوایی و شبیه‌سازی کامپیوتری اقدام به این مطالعات می‌کنند. 

این امکان وجود دارد که قطب جنوب به تنهایی تا پایان امسال 16 سانتی‌متر سطح دریاها را افزایش دهد که این به دلیل آب شدن یخ‌ها و همچنین گرم شدن آب‌ها اتفاق خواهد افتاد.

در قطب جنوب اکثراً آب‌های گرم باعث آب شدن یخ‌ها می‌شود. بیش از 70 درصد آب شدن‌های اخیر در بخش غربی قطب جنوب اتفاق افتاده است. 

ارسال نظرات