مدیرکل زندان‌های استان یزد:

فقر فرهنگی و اقتصادی، علت اصلی وقوع جرم در جامعه هست

مدیرکل زندان‌های استان یزد با اشاره به اینکه 35 درصد زندانیان این استان را افراد غیربومی تشکیل می‌دهند، گفت: فقر فرهنگی و اقتصادی علت اصلی وقوع جرائم در جامعه هست.
کد خبر: ۹۰۲۹۳۳۶
|
۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، رضا ذوالفعلی‌نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به هفتم تیرماه سالروز شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش به دست منافقین کوردل، اظهار داشت: شهید بهشتی نقش بی‌بدیلی در انقلاب اسلامی ایفا کرد؛ اما به‌واسطه ترور شخصیت دشمنان انقلاب مظلومانه زندگی کرد به مظلومانه به شهادت رسید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان زندان‌ها یکی از سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه است، تأکید کرد: سازمان زندان‌ها دارای وظایف متعددی است که ازجمله می‌توان به اقدامات تربیتی و اصلاحی این سازمان اشاره کرد.

مدیرکل زندان‌های استان یزد تصریح کرد: همان‌گونه که امام راحل اشاره کردند زندان‌ها باید به دانشگاه تبدیل شوند و در همین رابطه بازگشت سعادتمندانه زندانیان به آغوش خانواده و جامعه یکی از وظایف سازمان زندان‌هاست. اقداماتی که در سازمان زندان‌ها انجام می‌شود برگرفته از سخنان و اندیشه‌های امام راحل و رهبر بزرگوار انقلاب است.

ذوالفعلی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: در فرآیند اصلاح باید مراحلی را طی کرد که یکی از این اقدامات پذیرش و تشخیص زندانیان است که در این رابطه ابتدا سلامت زندانیان مورد پایش سلامتی قرار می‌گیرد و چنانچه مشکل جسمی و روحی تشخیص داده شود به پزشکان و روانشناسان زندان‌ها ارجاع داده می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه زندانی از محیط جامعه به یک محیط بسته منتقل می‌شود دچار و یکسری مشکلات روحی و روانی می‌شود که نیاز است نسبت به درمان آن‌ها اقدام شود و برای همین زندانیان توسط مشاوران و روانشناسان و روان‌پزشکان ما تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: پس از تأمین سلامت روحی و جسمی زندانیان باید به سمت کارهای تربیتی و اصلاحی پیش برویم که برای این کار برنامه‌های متعددی در نظر گرفته‌شده و از آن جمله می‌توان به کارهای فرهنگی اشاره کرد.

مدیرکل زندان‌های استان یزد تأکید کرد: ۲۴ روحانی در زندان‌های استان یزد مسائل دینی اخلاقی و فرهنگی را به زندانیان آموزش می‌دهند. از دیگر برنامه‌های فرهنگی می‌توان به بحث در خصوص مسائل احکام نهج‌البلاغه اخلاق روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم در پایان حفظ قران اشاره کرد در همین رابطه ۵۶۲ نفر از مددجویان ما حافظ ۱ تا ۳۰ جز از قرآن کریم هستند.



این مسئول تصریح کرد: در موضوع سوادآموزی نیز یکی از برنامه‌های ما ارائه آموزش‌های مرتبط با افزایش سطح سواد مددجویان است. بیش از ۷۵ درصد از زندانیان استان یزد بی‌سواد، کم‌سواد و زیر دیپلم هستند و در همین رابطه ۲۷۱ نفر که دارای شرایط سوادآموزی بودند باهمت نهضت سوادآموزی استان از آموزش‌های این نهضت برخوردار شدند.

ذوالفعلی‌نژاد ادامه داد: اداره کل زندان‌های استان یزد به‌عنوان یکی از دستگاه‌های موفق درزمینهٔ سوادآموزی در کشور موردتقدیر قرارگرفته است. ۱۸۷ زندانی استان در دوره‌های متوسطه تحصیل می‌کنند و ۶۵ نفر دانشجوی علمی کاربردی داریم که مشغول به تحصیل هستند. در تلاشیم برای این‌ها شرایطی را فراهم آوریم که امکان ادامه تحصیل آن‌ها در خارج از زندان هم فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از وجود شش باب کتابخانه در زندان‌های استان یزد با ۳۰ هزار جلد کتاب خبر داد و گفت: در این زمینه چند طرح ابتکاری نیز در استان یزد اجراشده که از آن جمله می‌توان به افتتاح کتابخانه تخصصی شهدا اشاره کرد که افتتاح و ساخت این کتابخانه در کشور بی‌سابقه است و می‌تواند تأثیرگذاری خوبی در تقویت بعد معنوی زندانیان داشته باشد.

این مسئول اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان ۱۵ پزشکی عمومی ۲ روانشناس و یک متخصص با اداره کل زندان‌های استان یزد همکاری دارند و طی سال گذشته ۳۳ هزار و ۴۰۰ مورد ویزیت از سوی این پزشکان و روانشناسان انجام‌شده است. پنج مرکز ترک اعتیاد در استان داریم و ۴۱۰ نفر از زندانیان استان تحت آموزش انجمن معتادان گمنام قرار گرفتند.

مدیرکل زندان‌های استان یزد تأکید کرد: در حوزه اشتغال و حرفه‌آموزی کل شاغلین ما هزار و ۲۴۹ نفر است و مددجویان با توجه به قراردادهایی که با نهادهای شهرداری منابع طبیعی بنیاد مسکن و بخش خصوصی صورت گرفته ۴۰۵ نفر از این افراد مددجوی مولد بوده و ۷۰ درصد حقوق کار را از کارفرما دریافت می‌کنند.

ذوالفعلی‌نژاد افزود: در حوزه حرفه‌آموزی درگذشته ۱۴۵ دوره را برگزار کردیم که ۳۹۳۷ نفر موفق به کسب گواهینامه مهارت شدند. در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز با توجه به اینکه خانواده زندانیان یکی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند برنامه‌های خوبی را برگزار کردیم که از آن جمله می‌توان به برگزاری کارگاه‌های پیشگیری از اعتیاد برای ۱۰۰ نفر از همسران زندانیان اشاره کرد.

این مقام قضایی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: به‌واسطه برگزاری جشن‌های گل‌ریزان در ماه مبارک رمضان درمجموع ۱۱ چشم در سراسر استان برگزارشده و دو میلیارد و دویست میلیون تومان پول جمع‌آوری‌شده است که موجبات آزادی ۲۶ نفر را فراهم آورده است.

وی اضافه کرد: بدهی کنونی زندانیان جرائم غیر عمد استان قریب به ۳۰ میلیارد تومان است که امیدواریم با مساعدت خیرین بتوانیم در این زمینه نیز موجبات آزادی زندانیان را فراهم کنیم. در ماه مبارک رمضان شش نفر از زندانیان ماه توسط خیرین از زندان آزاد شدند.

مدیرکل زندان‌های استان یزد اذعان کرد: به‌واسطه فعالیت‌های شورای حل اختلاف که در زندان‌های استان مستقر هستند از ۱۳۲۷ پرونده ۱۲۱۶ پرونده به صلح و سازش خط شده ۳۵۷ مورد منجر به آزادی زندانیان شده است.۱۲ نفر از زندانیان هم که حکم آن‌ها قصاص بوده با پیگیری‌های شوراهای حل اختلاف از قصاص نجات پیدا کردند و مجازات آن‌ها به پرداخت دیه تبدیل‌شده است.

ذوالفعلی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه مراقبت‌های پس از آزادی زندانیان نیز تاکنون اقدامات خوبی انجام‌شده است، گفت: در این زمینه می‌توان به پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به مددجویان آزادشده اشاره کرد. با توجه به محدود بودن اعتبارات ما در این زمینه نمی‌توانیم حمایت کاملی رو از همه مددجویان داشته باشیم.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی موضوع عدم پذیرش زندانی از سوی خانواده و جامعه است که فرد مددجو وقتی آزاد می‌شود از سوی خانواده موردپذیرش قرار نمی‌گیرد و همین موضوع سبب می‌شود که مددجو به تکرار جرم گرایش پیدا کند. نهادهای حمایتی باید در این حوزه وارد شوند و زندانی آزادشده را موردحمایت خود قرار بدهند چراکه این اقدام می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند.

این مسئول اذعان کرد: در حال حاضر ۹۶ درصد از زندانیان استان را مردان و ۴ درصد زنان تشکیل می‌دهند. همچنین ۶۳ درصد از جرائم زندانیان را جرائم مربوط به مواد مخدر ۱۷ درصد جرائم مربوط به سرقت و باقیمانده را سایر جرائم تشکیل می‌دهد.

مدیرکل زندان‌های استان یزد تأکید کرد: ۶۵ درصد از زندانیان استان را افراد بومی و ۳۵ درصد از زندانیان را غیربومیان استان تشکیل می‌دهند. در هفته قضائیه نیز تاکنون اقدامات و برنامه‌های متعددی انجام‌شده که بخشی از این برنامه‌ها با سایر دستگاه‌های قضایی استان مشترک بوده که می‌توان به غبارروبی از قبور شهدای انقلاب دفاع مقدس و ادای احترام به شهید محراب آیت‌الله صدوقی اشاره کرد.

عضو کمیته عفو استان یزد اظهار داشت: با تجزیه‌وتحلیل صورت گرفته می‌توان گفت فقر فرهنگی و اقتصادی علت اصلی وقوع جرائم در جامعه هست که امیدواریم با فرهنگ‌سازی و تلاش در جهت بهبود رفاه اقتصادی مردم نقش این عوامل در بروز آسیب‌ها و جرائم در جامعه کاهش پیدا کند.

ذوالفعلی‌نژاد تأکید کرد: با توجه به اینکه تعداد مددجویانی که درخواست تسهیلات اشتغال‌زایی دارند در استان زیاد است به‌واسطه صنعتی بودن استان یزد امیدواریم در این زمینه صاحبان صنایع و مسئولین همت ویژه‌ای داشته باشند به کمک‌کار ما در این موضوع باشند. نباید زندانی را پس از آزادی رها کرد این‌ها آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند که باید حمایت شوند.

این مسئول در ادامه با اشاره به کانون‌های اصلاح و تربیت نیز گفت: در حوزه کانون اصلاح و تربیت که افراد زیر ۱۸ سال را شامل می‌شوند تاکنون اقدامات حمایتی خوبی صورت گرفته و یک محیط فرهنگی تربیتی برای اصلاح این افراد فراهم‌شده است. از سال ۸۶ تاکنون عملیات ساخت‌وساز کانون اصلاح و تربیت یزد در منطقه شاهدی شروع‌شده اما از سال ۹۰ تاکنون به دلیل کمبود اعتبار این پروژه بلاتکلیف مانده و هیچ تحرکی نداشته و با تعاملی که با مسئولین استان داشتیم این قول روگرفتیم که تا پایان سال این پروژه به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: در موضوع انتقال زندان مرکزی یزد نیز عملیات جانمایی زمین صورت گرفته و کارهای مطالعاتی نیز انجام‌شده اما به دلیل نبود اعتبار این طرح در همین حد تعیین زمین باقی‌مانده است. در موضوع پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی باید فرا قوه‌ای نگاه کرد چراکه نمی‌توان به اقدامات قوه قضاییه اکتفا کرد چراکه گستردگی این حوزه می‌طلبد که همه در مسئولین افراد جامعه و همه دستگاه‌ها به وظیفه خود در این در این موضوع عمل کنند تا بتوانیم شاهد تأثیرگذاری اقدامات پیشگیرانه در جامعه باشیم.

مدیرکل زندان‌های استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود بادآور شد: یزد پس از تهران دومین استانی است که طرح پابندهای الکترونیکی را اجرا کرده است و در حال حاضر این امکان برای ۱۹ نفر از مددجویان فراهم‌شده است. این طرح روش بسیار خوب و مؤثری برای کاهش جمعیت کیفری به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصلی قوه قضاییه است که متأسفانه برای اجرای کامل این طرح هنوز زیرساخت‌ها کامل نیست و امیدواریم با تکمیل زیرساخت‌ها بتوانیم در خصوص دیگر مددجویان نیز این طرح را اجرا کنیم.

ذوالفعلی‌نژاد در پایان اظهار داشت: کم سن و سال‌ترین زندانی ما ۱۲ سال و مسن‌ترین زندانی ما نیز ۸۵ سال سن دارد که از سال ۷۵ تاکنون به دلیل جرائم مربوط به حوزه مواد مخدر در زندان است.
ارسال نظرات