فرماندار سنندج، از نام‌گذاری یک روز در تاریخ محلی کردستان به نام «توت‌فرنگی» خبر داد و گفت: از این پس جشنواره توت‌فرنگی در تقویم گردشگری شهرستان سنندج ثبت و هرساله برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۰۲۹۳۷۶
|
۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، استان کردستان با مساحت ۲۹.۱۳۷ کیلومتر مربع در غرب کشور ایران قرار گرفته که اقتصاد کشاورزی آن به دلیل دارا بودن پتانسیل‌های طبیعی، زیرساخت‌های عمرانی، ساز و کار‌های پشتیبانی و سیاست‌گذاری‌های برخاسته از رسوم اجتماعی و فرهنگی کشاورزان و تولیدکنندگان این منطقه به عنوان شاهرگ حیاتی توسعه این استان شناخته می‌شود.

توت‌فرنگی از جمله محصولات بومی منطقه بوده که علاوه بر جنبه اقتصادی در بین مردم منطقه دارای محبوبیت و احساس تعلق‌خاطر خاصی است، این مهم مسئولان و متولیان استانی را بر آن داشت تا سالانه در قالب برگزاری مراسم شکرگزاری برداشت محصول، همایش‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی و محلی این گل سرسبد محصولات باغی کردستان را معرفی و پتانسیل‌های خاص آن مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.

۴۱۶۴۸ هکتار از کل مساحت اراضی زراعی استان کردستان به کشت انواع محصولات باغی اختصاص داده شده که بالغ بر دو هزار و ۹۰۰ هکتار آن به کشت توت‌فرنگی اختصاص داده شده است و نتایج حاصله از این تلاش، کردستان را به قطب توت‌فرنگی کشور تبدیل کرد، به‌گونه‌ای که طبق آخرین اعلام سازمان جهاد کشاورزی ۷۵ درصد توت‌فرنگی کشور توسط استان کردستان تولید و تأمین می‌شود.

خوشبختانه اهمیت این مقوله تا بدان‌جا مطرح شد که «محمدابراهیم زارعی» فرماندار سنندج، از نام‌گذاری یک روز در تاریخ محلی کردستان به نام «توت‌فرنگی» خبر داد و گفت: از این پس جشنواره توت‌فرنگی در تقویم گردشگری شهرستان سنندج ثبت و هرساله برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نخستین جشنواره توت‌فرنگی کردستان در روستای شیان از توابع بخش سیروان برگزار می‌شود، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره شناساندن توت‌فرنگی کردستان و به موازات آن معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه است.

زارعی با بیان اینکه توت‌فرنگی کردستان بسیار متفاوت است و این محصول می‌تواند منبع درآمدی مناسب برای تولیدکنندگان باشد، تصریح کرد: ایجاد صنایع مرتبط و تبدیلی به معرفی این محصول در سطح کشوری و جهانی کمک خواهد کرد که علاوه بر توسعه کشت آن در استان، زمینه اشتغال و درآمد نیز ایجاد خواهد شد.

فرماندار سنندج با ذکر اینکه نخستین جشنواره توت‌فرنگی در روز ششم تیر ماه‌جاری در روستای شیان از توابع بخش سیروان برگزار می‌شود، تصریح کرد: این روز از سال آینده در تقویم گردشگری منطقه ثبت و به صورت سالانه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات