استاندار هرمزگان با بیان اینكه آمادگی داریم در زمینه‌های متنوع از جمله گردشگری، صنعت، آبزیان و شیلات از ظرفیت كشور اتریش در هرمزگان استفاده كنیم، گفت: سرمایه‌گذاران كشور اتریش برای فعالیت در هرمزگان مورد حمایت قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۹۰۲۹۴۰۱
|
۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان: منطقه خلیج‌فارس، فریدون همتی در دیدار با سفیر اتریش در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط سیاسی 700 ساله میان ایران و اتریش، عنوان كرد: پس از انقلاب اسلامی اولین مقام بلندپایه اروپایی كه به ایران سفر كرد، رئیس‌جمهور اتریش بود و در طول دوران تحریم نیز رئیس‌جمهور اتریش به ایران آمد كه بیانگر روابط عمیق دو كشور است.

وی ادامه داد: در دوران تحریم برنامه پروازهای هواپیماهای ایران از سوی اتریش با مشكل مواجه نبود كه همه این موارد نشان می‌دهد اتریش دوست پایداری برای جمهوری اسلامی ایران است.

استاندار هرمزگان با بیان اینكه سفیر اتریش چشم‌انداز خوبی برای تعمیق روابط ایران و اتریش دارد، افزود: با درك استراتژیك سفیر اتریش به چشم‌انداز خوبی از روابط دو كشور خواهیم رسید.

همتی ضمن معرفی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های استان هرمزگان، تصریح كرد: هرمزگان با داشتن دو هزار و 400 كیلومتر ساحل در سرزمین اصلی و جزایر، دارای دو منطقه آزاد، پنج منطقه ویژه اقتصادی، هفت پالایشگاه از جمله پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید فرآورده‌های نفتی در جهان، صنایع بزرگ تولید فولاد و صنعت آب‌شیرین‌کن در مقیاس‌های بزرگ و كوچك است.

وی با بیان اینكه سرزمین خشكی و دریا و سواحل هرمزگان فرصت‌های گران‌بهایی برای گردشگری دارند، اظهار کرد: زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی، زمینی، ریلی و دریایی در هرمزگان وجود دارد و این استان دارای 11 فرودگاه از جمله سه فرودگاه بین‌المللی است.

استاندار هرمزگان خاطرنشان كرد: در زمینه كشاورزی محصولات خوب و ارگانیك در هرمزگان تولید می‌شود و همچنین این استان دارای ظرفیت‌های بزرگی در عرصه شیلات و صنایع‌دستی است.

همتی با بیان اینكه مردم شیعه و اهل سنت با وحدت و به شكل مسالمت‌آمیز در كنار یكدیگر در هرمزگان زندگی می‌کنند، اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای پاسداری از حقوق برابر شهروندان خود تلاش می‌کند و این مسئله در استان هرمزگان نیز نمود بسیاری دارد.

وی بیان کرد: امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز توسط نیروهای دریایی مستقر در استان هرمزگان تأمین می‌شود و این استان در منطقه مهم و استراتژیكی قرار دارد.

استاندار هرمزگان با بیان اینكه آمادگی داریم در زمینه‌های متنوع از جمله گردشگری، صنعت، آبزیان و شیلات از ظرفیت كشور اتریش در هرمزگان استفاده كنیم، افزود: سرمایه‌گذاران كشور اتریش برای فعالیت در هرمزگان مورد حمایت قرار می‌گیرند و امیدواریم این سفر سرآغاز خوبی برای توسعه فعالیت‌ها باشد.

همتی گفت: در زمینه‌های دانش و فناوری، گردشگری، تجارت و انرژی آمادگی داریم ارتباط گسترده‌ای با كشور اتریش در استان هرمزگان داشته باشیم تا حضور سرمایه‌گذاران اتریشی در این استان هرچه زودتر عملیاتی شود.

اتریش حق ایران را در بهره‌گیری از مزایای اقتصادی برجام به رسمیت می‌شناسد

اشتفان شولتس سفیر اتریش در جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با بیان اینكه هرمزگان نخستین استان در جنوب ایران است كه به آن سفر می‌کنم، اظهار کرد: در طی 10 ماه اخیر كه مأموریت بنده در ایران آغاز شده چند سفر به استان‌های شمالی این كشور داشته‌ام و هرمزگان را به‌عنوان اولین استان در جنوب ایران برای بازدید و سفر انتخاب كردم.

وی با بیان اینكه اتریش به اهمیت استان هرمزگان برای تأمین امنیت خلیج‌فارس واقف است، افزود: استان هرمزگان و شهر بندرعباس دروازه‌ای به سمت خلیج‌فارس محسوب می‌شوند.

سفیر اتریش در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در این سفر گفت‌وگوهایی با رئیس و نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس داشتم كه زمینه‌های همكاری میان دو طرف به‌خوبی شناسایی شد.

شولتس با بیان اینكه در حال حاضر دو شركت اتریشی در زمینه‌های شیرین سازی آب و امور بندری در هرمزگان فعالیت دارند، تصریح كرد: در هرمزگان می‌توانیم همكاری راهبردی در زمینه تولید محصولات ارگانیك كشاورزی و امنیت و مدیریت آب داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینكه اتریش خود را شریك نزدیكی برای توسعه همكاری با بخش خصوصی ایران می‌داند، بیان داشت: با تلاش‌های صورت گرفته در اتریش 40 دریاچه این كشور به كیفیت آب شرب رسیدند و ما آمادگی داریم این گنجینه علم و دانش در زمینه آب را با هرمزگان به اشتراك بگذاریم.

سفیر اتریش در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان كرد: در زمینه كشاورزی نیز شباهت زیادی میان كشاورزی اتریش و استان هرمزگان می‌بینیم و آماده همكاری برای تولید محصولات ارگانیك كشاورزی در این استان هستیم.

شولتس با بیان اینكه دكتر روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اولین سفر دور دوم ریاست جمهوری خود روز 13 تیرماه سال جاری به كشور اتریش سفر می‌کند، عنوان كرد: بازدید بنده از استان هرمزگان می‌تواند مقدمه خوبی برای مطرح كردن توسعه همکاری‌ها در این سفر باشد.

وی با تأکید بر اینكه اتریش حق ایران را در بهره‌گیری از مزایای اقتصادی برجام به رسمیت می‌شناسد، بیان داشت: ما اعتقادداریم كه باید به ایران برای استفاده از مزیت‌های اقتصادی برجام تضمین داده شود و از عدم امنیتی كه برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی در این خصوص ایجادشده، متأسفیم.

سفیر اتریش در جمهوری اسلامی ایران اضافه كرد: راهبرد ما این است كه شبکه‌ای از همکاری‌های مشخص ایجاد شود و روی مباحث آموزشی و مقدمه سازی برای آشنایی و همكاری شرکت‌ها متمركز خواهیم شد تا تهدیدات حذف شود.

شولتس گفت: در سفر بعدی با یك هیئت اقتصادی از اتریش به هرمزگان سفر خواهیم كرد تا همکاری‌ها توسعه یابد.

ارسال نظرات