اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران صبح امروز بازدیدی را از خط ۶ و ۷ مترو داشتند و شرایط به گونه‌ای است که سرنوشت خط ۶ نیز همانند خط ۷ مترو خواهد بود و افتتاح این خط به اما و اگرها بستگی دارد.
کد خبر: ۹۰۲۹۴۷۵
|
۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
 به گزارش خبرگزاری بسیج، صبح امروز محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سمیع‌الله حسینی مکارم معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران و رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران (مرتضی الویری، حسن رسولی، محمود میرلوحی و بهاره آروین) بازدیدی را از خط 6 و 7 مترو تهران داشتند.

در ابتدای این بازدید علی امام مدیر عامل مترو تهران اظهار کرد: طول کل مسیر خط 6 مترو تهران 32 کیلومتر به اضافه 6 کیلومتر توسعه جنوبی که طول کل پروژه به 38 کیلومتر می‌رسد که بلندترین خط مترو زیرزمینی خاورمیانه است.

وی تصریح کرد: این خط دارای 27 ایستگاه و 4 ایستگاه توسعه جنوبی به همراه 25 هواکش میان تونلی و خروجی اضطراری است. ضمن اینکه این خط دارای 6 تقاطع با خطوط دیگر مترو است.

امام ادامه داد: در صورتی که حمایت لازم از مجموعه مترو صورت گیرد هر دو خط 6 و 7 مترو تهران در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

وی افزود: با راه‌اندازی خط 6 مترو روزانه یک میلیون و 19 هزار نفر از این خط استفاده می‌کنند که بر اساس آمار در واقع ساعتی 36 هزار نفر از خط 6 مترو تهران استفاده خواهند کرد.

وی افزود: خط 6 مترو تهران از شهرک کن در شمال غربی تهران آغاز و با گذر از خیابان کوهسار و بزرگراه‌های شهید همت، آیت‌الله اشرفی اصفهانی وارد خیابان مرزداران شده و با عبور از بزرگراه یادگار امام در ادامه مسیر به میدان‌های ولیعصر (عج)، هفتم تیر، امام حسین(ع) و شهدا می‌رسد و سپس با عبور از خیابان 17 شهریور به منطقه دولت‌آباد در جنوب شرقی تهران منتهی می‌شود.

وی گفت: مسیر توسعه جنوبی خط 6 مترو تهران نیز از دولت اباد آغاز و با عبور از بزرگراه امام علی (ع) خیابان شهید غیوری و میدان شهرری و ضلع شرقی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی به پایان می‌رسد. ضمنا با احداث توسعه خط 6 مترو تهران طول این خط از 32 به 38 کیلومتر خواهد رسید و تبدیل به بلندترین خط مترو در خاورمیانه خواهد شد.

امام ادامه داد: در سال گذشته نیز مباحثی مطرح شد و توافقاتی با شرکت راه‌آهن برای ایستگاه تقاطعی خط 6 و خط یک انجام شود که در این زمینه نیز قطعا شهروندان رضایت کاملی را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی خط 6 مترو تهران سالانه 6 هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی خواهد شد گفت: در حال حاضر 91 درصد از پروژه پیشرفت داشته است و در این زمینه 88 درصد پیشرفت در ایستگاه‌ها، 71 درصد در نصب هواکش‌ها و صددرصد پیشرفت در تونل‌ها داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه متاسفانه در دوره گذشته حمایت لازم از پروژه خط 6 مترو تهران انجام نگرفت بیان کرد: در صورتی که حمایت لازم از سوی مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری انجام می‌گرفت این خط بسیار زودتر از خط 7 به بهره‌برداری می‌رسید.

امام با تاکید بر اینکه شرکت مترو تهران بنا دارد خط 6 مترو را به صورت کامل و با ایمنی لازم به بهره‌برداری برساند گفت: در همین زمینه امیدواریم اعتبارات لازم برای اتمام خط 6 مترو تامین شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکل آب چشمه علی نیز در طی روزهای آینده برطرف خواهد شد گفت: با اتمام عملیات حفاری در این منطقه از 15 تیرماه آب به چشمه علی بر خواهد گشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دو هزار و 700 میلیارد تومان تا به امروز هزینه خط 6 مترو تهران شده است گفت: از این رقم 2 هزار و 500 میلیارد تومان تنها هزینه ساختمانی خط 6 مترو شده است ضمن اینکه فاز اول این خط به طول 10 کیلومتر از دولت‌آباد تا میدان امام حسین (ع) با 4 ایستگاه به زودی تا پایان شهریور ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار امیدواری کرد: شورای شهر تهران و شهرداری شرایطی فراهم کنند که اعتبارات لازم در اختیار شرکت مترو تهران برای اتمام پروژه خط 6 قرار بگیرد.

وی گفت: برای راه‌اندازی 10 کیلومتر خط 6 (از دولت آباد تا میدان امام حسین) نیاز به 260 میلیارد تومان اعتبار است که امیدواریم این رقم هر چه زودتر در اختیار شرکت مترو قرار بگیرد.

امام در ادامه با اشاره به شرایط کشور و موضوع تحریم‌ها گفت: قطعا این موضوع برای ما بحران‌ساز خواهد بود و امیدواریم در این زمان باقیمانده تسهیلات مورد نیاز در اختیار شرکت مترو قرار بگیرد و ما نیز بتوانیم طبق زمانبندی اعلام شده خطوط مترو را به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش تسنیم، در ادامه جلسه سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران ضمن تاکید بر تامین اعتبارات مورد نیاز شرکت مترو تهران گفت: باید در این زمینه شورای شهر تهران نیز حمایت لازم را از شهرداری تهران داشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: شهرداری تهران طی روزهای آینده لایحه‌ای را تهیه و در خصوص اعتبارت مورد نیاز در اختیار شورای شهر تهران قرار بدهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه باید سایر بانک‌ها نیز حمایت لازم را از پروژه‌های شهرداری تهران داشته باشند گفت: در این زمینه تنها بانک شهر تسهیلاتی را در اختیار شرکت مترو قرار می‌دهد و امیدواریم سایر بانک‌ها نیز در این زمینه ورود پیدا کنند.

به گزارش تسنیم، محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز ضمن اشاره به تامین اعتبارات مورد نیاز شرکت مترو تهران گفت: در این زمینه فقط بانک شهر تسهیلاتی را در اختیار شرکت مترو قرار می‌دهد و سایر بانک‌ها در این زمینه ورود پیدا نمی‌کنند.

وی با اشاره به تجهیزات مورد نیاز شرکت مترو تهران گفت: تجهیزاتی برای اتمام خطوط مترو مورد نیاز است که امیدواریم این تجهیزات تا قبل از اجرای تحریم‌ها تا مرداد ماه در اختیار شهرداری قرار بگیرد.

پور سید آقایی گفت: با توجه به شرایط مالی در ادامه روند تامین تجهیزات مورد نیاز شرکت مترو تهران برای ایستگاه ها مسیر نخواهد بود.

به گزارش تسنیم، سید حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با اشاره به شرایط مالی شهرداری تهران گفت: شهرداری منابع نقدی ندارد و این در حالیست که برای اتمام خط 6 مترو به هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

وی تصریح کرد: در این زمینه تنها راه حل تهاتر است که امیدواریم در این زمینه اقدامات موثری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران یک ثروتمند بی‌اعتبار است گفت: متاسفانه ما گزارشی را از اموال شناسنامه‌دار شهرداری نداریم و همین امر مشکلاتی را بوجود آورده است.

رسولی با اشاره به تهاتر بین شهرداری و بانک شهر گفت: در این زمینه دو زمین از جمله زمین ملاصدرا و همچنین پروژه هزار و یک شب وجود دارد که باید در این زمینه چانه‌زنی‌هایی بین بانک، شهرداری و شورا صورت بگیرد و اعتبارات مورد نیاز با تهاتر این زمین‌ها انجام بگیرد.

به گزارش تسنیم، مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اعتبارت مورد نیاز شرکت مترو تهران برای تکمیل خط 6 مترو تهران گفت: طبق گفته مسئولان نیاز به هزار میلیارد تومان وجود دارد.

وی گفت: مسئولان مترو بنا دارند 10 کیلومتر از ایستگاه خط 6 را تا پایان شهریورماه به اتمام برسانند که برای اتمام این 10 کیلومتر نیز نیاز به اعتبار 260 میلیارد تومانی است که امیدواریم این اعتبارات به زودی در اختیار مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

به گزارش تسنیم، محسن پورسید آقایی همچنین در خصوص آخرین وضعیت خط مترو 7 تهران گفت: زمانی که ما این خط را تعطیل کردیم سازمان بازرسی نیز آن را تایید کرد و اعلام کرد تمام افرادی که این خط را بدون مسائل ایمنی افتتاح کردند خلافکار بوده و آنها را احضار خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در این دوره از مدیریت شهری قطعا خط 7 مترو با ایمنی کامل به بهره‌برداری خواهد رسید. ضمن اینکه 6 کیلومتر از این خط آماده بهره‌برداری است و ما منتظر اعلام زمان از سوی مهندس افشانی شهردار تهران هستیم.

وی گفت: در صورتی که وی اعلام کند 6 کیلومتر از این خط به بهره‌برداری خواهد رسید.

ارسال نظرات