وهاب کاظمی
حجتالاسلام و المسلمین دولتی تاکید کرد
حجت الاسلام و المسلمین: زیبایی تجلی حسن الهی توسط قرآن معرفی می‌شود و جایی حسن، قرآن را معرفی می‌کند که فراتر از زیبایی است.
کد خبر: ۹۰۲۹۵۱۰
|
۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷

به گزارش خبر گزاری بسیج شهرستان اراک ،حجت الاسلام و المسلمین دولتی ،استاد اخلاق و مفسر قرآن کریم از استان قم در جمع پایوران سپاه اراک گفت:وقتی از ابعاد مختلف قرآن سخن می‌گوییم، از آنجا که قرآن عمق دارد و به لایه‌های قرآن نیز نگاه می‌کنیم، قرآن در همه لایه‌ها زیبایی دارد.
وی تصریح کرد: قرآن به قدری زیباست که وقتی از زشتی سخن می‌گوید هم زیبا سخن می‌گوید و وقتی از جهنم سخن می‌گوید که این آیات از غرر آیات هستند و گاهی ضرب آهنگ این آیات از آیات مربوط به بهشت زیباست.
حجت الاسلام دولتی با بیان اینکه قرآن در لایه‌های حکمی، پند و اندرز و محتوا هم زیباست، گفت: ساختارهای به هم پیوسته کتاب الله زیباست و تناسب و تناسق آیات نیز در این راستا می‌تواند مد نظر باشد و در ابتدا به نظر می‌رسد آیات از هم جدا هستند و در تناسق آیات ارتباط زیرساختی آیات مشخص می‌شود.
وی افزود: زیبایی تجلی حسن الهی توسط قرآن معرفی می‌شود و جایی حسن، قرآن را معرفی می‌کند که فراتر از زیبایی است، وقتی قرآن وصف احد را می‌گوید، احد زیبایی را تعریف می‌کند و در یک سری مراتب قرآن زیبایی را تعریف می کند قرآن از کمال فراتر می‌رود.
وی ادامه داد: قرآن هم داور و هم نظریه‌پرداز زیبایی است، از طرفی کتاب الله دو وظیفه تعلیم و تزکیه دارد. تعلیم به بعد نگرشی قرآن باز می‌گردد، اما دانایی به معنای عمل نیست و منوط به انگیزش در من است و تزکیه حاصل اثرگذاری است. اگر قرآن روی من اثر نگذارد، تزکیه نمی‌شوم. از این رو علاوه بر درک شناخت‌شناسی، نیازمند درک زیبایی‌شناختی از قرآن داریم که شرط تزکیه قرآن است.
دولتی تصریح کرد: بحث دیگری که وجود دارد این است که ارتباط لایه‌های زیبایی قرآن حتی لایه ورای زیبایی با یکدیگر زیبا هستند و به جز تفاسیر عارفان از درک این لایه محروم بوده‌اند، ایشان مهندسی زیبای این لایه‌ها را درک کرده‌اند.
وی در پایان افزود: زیبایی هستی به ارتباط و پیوند بین اجزا لایه‌‎هایی آن است و قرآن کریم ربط همه شئون هستی است، چون در همه جای هستی کشیده شده از احد تا آیات، قرآن کریم ربطی است بین دو عالم فرق و جمع، با نزول قرآن واحد با کثیر سخن می‌گوید و در باز خواندن آن کثیر به واحد بر می‌گردد، پس قرآن مجید جامع فرق جمع است وحاضر در وحدت و کثرت؛ همان طور که گوینده قرآن حاضر و عالم غیب و شهادت است، هم اول و هم آخر و هم ظاهر و هم باطن است.

ارسال نظرات