به تصمیم مجموعه مدیریت شهری زنجان قرار است؛ یک مسیر پیاده‌راه در زنجان ایجاد شود؛ موضوعی که در صورت برنامه‌ریزی صحیح قادر خواهد بود به توسعه پایدار شهری کمک کند؛ از همین رو به منظور اجرای هرچه بهتر این طرح، نشست‌های تخصصی با اقشار مختلف و به منظور اخذ نظرات برگزار شود.
کد خبر: ۹۰۲۹۶۷۵
|
۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان؛ توسعه روزافزون شهرنشینی در دنیای معاصر به همراه گسترش شهرهای بزرگ، ضرورت توجه به راهکارهای توسعه پایدار شهری را اجتناب ناپذیر کرده است.

در واقع فضاهای فرهنگی، مراکز تفریحی و خرید، آثار معماری مدرن و آثار تاریخی و حتی پیاده‌روها از امکانات توسعه پایدار شهری هستند که وجود آنها در شهری لازمه زندگی امروزی است.

پیاده راهواری و یا پیاده‌راه یکی از این رهیافت‌هاست که در صورت برنامه‌ریزی صحیح قادر خواهد بود به توسعه پایدار شهری کمک کند.

در واقع ایجاد پیاده‌راه با هدف یک نوع پرسه‌زنی در فضای شهری رخ داده و موجب ایجاد تعاملات شهروندان؛ سرزندگی؛ ارتقای کیفی فضا و تعاملات اجتماعی می‌شود.

طبق پژوهش‌های انجام شده مزایای بسیاری برای پیاده‌راه تعریف شده از همین رو از چند دهه گذشته در کشورهای مختلف در شهرهای مشهور جهان اقدام به ایجاد پیاده‌راه شده است.

تاکنون شهرهایی همچون اسن (آلمان)؛ کپنهاگ(دانمارک)؛  گلاسکو( اسکاتلند)؛ بوستون(آمریکا)؛ احمدآباد(هندوستان) و در کشور ایران نیز در شهرهای تهران؛ تبریز؛ اصفهان؛ مشهد و همدان اقدام به ایجاد پیاده‌راه شده است.

به تصمیم مجموعه مدیریت شهری زنجان قرار است؛ نظیر این پیاده‌راه‌ها در زنجان نیز ایجاد شود و طبق گفته شهردار زنجان این پیاده‌راه در خیابان مرکزی شهر یعنی طرح پیاده راه زنجان حد فاصل سبزه میدان تا چهار راه  انقلاب اجرایی شود.

بر همین اساس اقدامات اولیه برای اجرای این طرح از 15 تیرماه آغاز خواهد شد که سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری زنجان به منظور اجرای بهتر طرح و اخذ نظرات اقشار مختلف مردم پنل‌های تخصصی در این زمینه برگزار می‌کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این نشست اظهار کرد: طرح پیاده‌راه تاکنون در بسیاری از شهرهای جهان و البته خود کشورمان اجرایی شده است و ما در زنجان با بهره‌گیری از تجربیات شهرهای مختلف به دنبال اجرای پیاده‌راه هستیم.

حمیدرضا حمیدی با اشاره به محدوده در نظر گرفته شده در شهر برای اجرای پیاده‌راه بیان کرد: در واقع هدف از اجرای این طرح ایجاد یک شهر انسان محور و ایجاد محیطی جذاب و دوست داشتنی است.

وی با اشاره به اینکه پیاده روی یک سفر ایمنی است که در قالب آن باید ارزش پیاده‌روی را دانست و ارزش ویژه‌ای برای آن قائل شد؛ گفت: به دلیل اهمیت این امر باید همکاری لازم از سوی سمن‌ها و ارگان‌های مختلف وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به مزایای پیاده‌راه بیان کرد : در واقع پیاده‌راه، صرفا محلی برای سرگرمی و تفریح نیست؛ بلکه مردم قادر خواهند بود در قالب آن از امکانات موجود شهری نیز استفاده کرده و آرامش و آسایش محیط شهری را تجربه کنند.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار پیاده‌راه در زمینه افزایش تعاملات اجتماعی بیان کرد: در واقع پیاده‌راه علاوه بر ایجاد فضایی مرفه برای حضور خانوادگی شهروندان موجب هویت شهری خواهد شد با ذکر این نکته که در این مسیر برای سالمندان و معلولان نیز مناسب‌سازی لازم انجام شده است.

حمیدی با اشاره به اینکه پیاده‌راه شرایطی فراهم می‌کند که شهروندان آزادی عمل بیشتری داشته باشند؛ گفت: همچنین این طرح به بهبود و ارتقای فرهنگ شهری نیز کمک شایانی خواهد کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه اقدامات اولیه برای اجرای پیاده‌راه صورت گرفته و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد؛ افزود: در واقع به دنبال این هستیم شرایطی فراهم کنیم که شهروندان برای تهیه نیازهای خود در حلقه مرکزی شهر از طریق پیاده‌روی، اقدام کنند.

 

ارسال نظرات