فرماندار دهگلان از برگزاری جشنواره موسیقی لیلاخ وهلپرکی سوارانه در مرداد وشهریورسال جاری خبرداد.
کد خبر: ۹۰۲۹۶۹۶
|
۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، با حضور فرماندار دهگلان، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی جلسه هماهنگی برگزاری "جشنواره موسیقی لیلاخ" و "هلپرکی سوارانه "در سالن جلسات فرمانداری شهرستان برگزار شد.

در این نشست ارشدی فرماندار دهگلان اظهار داشت: هرشهرستان باید با توجه به پتانسیل و توانمندی برنامه‌های فرهنگی خود را تدوین و تقویم فرهنگی خود را مشخص نماید.


وی یکی از مشکلات فرهنگی را در حوزه زنان عنوان کرد و گفت: در این حوزه در دستگاه‌های فرهنگی هیچگونه برنامه‌ای نداریم.


فرماندار دهگلان در ادامه خواستار تقویم فرهنگی و ساختار فرهنگ بومی محلی شد که در طول زمان تضعیف و کم رنگ شده است.


ارشدی در ادامه از بخشداران خواست که شناسنامه روستا‌ها بر اساس تاریخ، مشاهیر و فرهنگ بومی محلی تدوین شود که از اول سال جاری تا آخر امسال باید این کارآماده شود.


وی افزود: اگر ما بخواهیم برداشت خوبی از وضعیت اقتصادی و فرهنگی داشته باشیم باید ساختار فرهنگی را تقویت کنیم که اینکار باعث تقویت صنعت اقتصاد می‌شود.


ارشدی گفت: امسال در شهرستان دهگلان جشن خرمن و جشن سیب زمینی نیز برگزارمی شود و اینکار به جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان پیشنهاد شده است.


وی با بیان اینکه منطقه لیلاخ دارای فرهنگ غنی بوده و ریشه قدرتمندی دارد که باید تقویت شود اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر بخش فرهنگی سطحی نگری است که فولکور ما نیز در حال تغییر است و اینکار می‌تواند ضربه بزرگ به ساختار فرهنگی وارد نماید.


فرماندار دهگلان گفت: سه جشنواره "موسیقی" لیلاخ، "هلپرکی سورارانه" و "جشنواره دف نوازی" در برنامه‌های اداره ارشاد اسلامی گنجانده شده و جزو تقویم فرهنگی ارشاد اسلامی است که امسال در برگزاری جشنواره موسیقی لیلاخ هم بعد سنی و هم بعد فرهنگی باید رعایت شود.



در کنار جشنواره موسیقی بایدنمایشگاه پوشش و لباس منطقه لیلاخ در معرض دید قرار گیرد


فرماندار دهگلان در ادامه اظهار داشت: امسال در حین برگزاری جشنوار موسیقی لیلاخ بخش نمایشگاه از پوشش و لباس منطقه لیلاخ به تناسب شغل در مردان و زنان در معرض دید قرار خواهد گرفت.


ارشدی اظهار داشت: سعی ما در دبیرخانه بر این است شرایطی فراهم کنیم فضا برای همه فراهم شود که همه گرو‌ها در برگزاری جشنواره حضور یابند و جشنواره باید نسبت به سنوات قبل از درجه بالاتر بر خوردار باشد.


وی افزود: جشنواره هلپرکی سوارانه در تاریخ ۱۸ و ۱۹ مرداده ماه در شهربلبان آباد و جشنواره موسیقی لیلاخ هم در تاریخ ۱ و ۲ شهریورماه در شهر دهگلان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات