ایرج حریرچی درباره آخرین آمار ابتلا به تب کریمه در کشور گفت: طبق آماری که تا امروز ارائه شده، در کل کشور طی امسال 41 مورد ابتلا به تب کریمه داشتیم که 5 مورد از آنها فوت کردند که البته بیماری زمینه‌ای داشته‌اند.
کد خبر: ۹۰۲۹۷۱۴
|
۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور گفت: طبق آماری که تا به امروز ارائه شده، در کل کشور طی امسال 41 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو داشتیم که پنج مورد از آنها فوت کردند که البته بیماری زمینه‌ای داشته‌اند.


حریرچی ادامه داد: باید توجه کرد که عمده افرادی که با دام تماس مستقیم دارند و یا اقدام به ذبح دام می‌کنند، در معرض این بیماری هستند. در این زمینه توصیه‌های لازم بهداشتی اعلام شده که باید مردم آنها را رعایت کنند.

 

گفتنی است که کارشناسان حوزه بهداشت، بر ضرورت آموزش پیشگیری در مورد تب کریمه کنگو به افرادی که با دام سروکار دارند، تاکید و توصیه کرده اند: افرادی که دام نگهداری یا ذبح می‌کنند و یا در کشتارگاه مشغول به کار هستند، به منظور عدم ابتلا به تب کریمه کنگو باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند. نگهداری و کشتار دام باید به صورت مدرن و بهداشتی انجام شود؛ چراکه اگر فردی بخواهد در کنار خیابان یا جاده بدون رعایت استاندارد‌های بهداشتی اقدام به ذبح دام کند، ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

بنابراین گزارش با خوردن گوشت دام کسی مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو نمی‌شود؛ افرادی که با خون و ترشحات دام آلوده سروکار دارند و ترشحات و خون دام روی بدن آن‌ها می‌ریزد و داخل مخاط آن‌ها می‌شود، به این بیماری مبتلا می‌شوند. کنه‌ای که روی بدن دام آلوده می‌نشیند، می‌تواند ناقل تب کریمه کنگو باشد و چنانچه این کنه، بدن انسان را نیش بزند، می‌تواند فرد را مبتلا به این بیماری کند. پرسنل درمانی اعم از پزشک و پرستار باید در مواجهه با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو، نکات بهداشتی و اصول استاندارد حفاظت فردی را رعایت کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

همچنین شناسایی دام مبتلا به تب کریمه کنگو بسیار دشوار است و حتی متبحرترین افراد نمی‌توانند این بیماری را در دام شناسایی کنند؛ بنابراین باید تمام نکات بهداشتی را در هنگام تماس با دام رعایت کرد.

تب کریمه کنگو (CCHF) بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشح ها، لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و خطر مرگ و میر دارد.

ارسال نظرات