معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور در آیین افتتاحیه شانزدهمین نشست معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور در ارس، تاکید کرد: مناطق مختلف آزاد باید از فرصت ها، ظرفیت ها و مزیت های یکدیگر برای توسعه گردشگری استفاده کنند.
کد خبر: ۹۰۲۹۸۶۷
|
۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمدرضا رستمی با اعلام اینکه یکی از محورهای این نشست بررسی وضعیت ارتباطات بین فرهنگی و کار های انجام شده در این زمینه در مناطق آزاد است، گفت: در برخی مناطق عادت به روزمره گی مشاهده می شود.
وی با اشاره به اینکه تنها راه برون رفت کشور از بحران های اقتصادی حوزه گردشگری و صنایع خلاق است، گفت: هیچ حوزه دیگری نمی تواند چرخه اقتصادی کشور را تغییر دهد.
رستمی با بیان اینکه این نشست برای رسیدن به نگاه متفاوت برگزار می شود، گفت: ما باید بین مناطق آزاد ارزش افزوده ایجاد کنیم.
وی بازنگری سیاست های مناطق آزاد را هم از اهداف این نشست عنوان کرد و گفت: معاونت فرهنگی نباید معاونت هزینه ای باشد بلکه باید در حوزه اقتصادی و صنعتی در کنار سایر حوزه های مناطق آزاد فعالیت و جایگاه اقتصادی داشته باشد.
رستمی با اشاره به اینکه نگاه کنونی به حوزه فرهنگی در مناطق آزاد نگاه اعاده ای است، اعلام کرد: 4 فصل درآمدی در بودجه سال آینده مناطق اضافه می شود که معاونت فرهنگی باید نقش خود را ایفا کند.
وی با طرح این سووال که آیا مناطق آزاد تبدیل به مقصد گردشگری شده اند، گفت: اگر هزینه های صرف شده ما را به حرکت در نیاورده است باید آسیب شناسی کنیم.
رستمی با بیان اینکه اگر قرار باشد کشوری در رنکینگ مقاصد گردشگری جهانی قرار بگیرد باید یک درصد گردشگران جهانی را جذب کند، گفت: باید دید برنامه راهبردی و عملیاتی هر منطقه آزاد برای جذب یک درصد از گردشگران خارجی آن منطقه چیست؟
وی تاکید کرد: برای اقامت گردشگران باید زنجیره ارزش گردشگری تعریف کنیم.
رستمی با تاکید بر اینکه باید مشخص شود هر منطقه آزاد چه سهمی در بزرگ کردن اقتصاد منطقه دارد، جامعه خلاق را سرمایه اصلی هر منطقه عنوان کرد و گفت: تحرک اجتماعی از طریق گروه های خلاق اتفاق می افتد.
وی با تاکید بر اینکه شبکه مشارکتی بین منطقه ای در مناطق آزاد باید ایجاد شود، گفت: تبدیل شدن هر جایی به مقصد گردشگری با برندسازی ممکن است و برای این منظور باید ارزش های معنوی و اقتصادی بازشناسی شود.
رستمی با بیان اینکه مهمترین رکن برندسازی انسان است، افزود: برای این منظور باید دید برند هر منطقه چگونه معرفی می شود.
وی بر عدم تصدی گری مدیران مناطق آزاد در اجرا تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی و سیاست گذاری از وظایف معاونت هاست و باید کارها را برون سپاری کنند.
رستمی با اشاره به اینکه هر منطقه سالانه باید یک رویداد بین المللی اختصاصی برگزار کند، گفت: هنوز برخی مناطق در این زمینه اقدام نکرده اند.
وی در پایان اعلام کرد: برای توسعه گردشگری مناطق آزاد با کمک یکی از بانک های کشور درصدد پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی برای علاقمندان به حضور در این مناطق هستیم.
قائم مقام مدیرعامل منطقه آزاد ارس در این نشست با اشاره به اهمیت گردشگری گفت: جاذبه های طبیعی، جاذبه های ساخت بشر و جاذبه های اقتصادی و زیارتی بستر توسعه گردشگری را فراهم می کند.
صفر شاسفند، بیکاری را نتیجه توسعه نیافتگی دانست و گفت: برای ایجاد برندینگ باید به مزیت های نسبی توجه کرد و انتظار خود را از چشم انداز برندسازی مشخص کنیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در مورد منطقه ارس باید مشخص کنیم علاقمندیم چه تصویری در اذهان عمومی ایجاد شود، سپس باید نقشه راه تهیه و برنامه ریزی را عملیاتی کنیم.
شاسفند با بیان اینکه گردشگری یکی از نمادهای اقتصاد مقاومتی کشور است، گفت: در اقتصاد درون زا باید بر توان داخلی تکیه کنیم و کاهش گردشگری بر اقتصاد منطقه هم تاثیر می گذارد.
وی تاکید کرد: گردشگر انتظاراتی از مقاصد گردشگری دارد و باید به خواسته های گردشگری توجه کرد و رضایت آن ها را تامین کرد.
قائم مقام مدیرعامل منطقه آزاد ارس در پایان گفت: باید ارتباط چند طرفه بین اقتصاد گردشگری و فرهنگی ایجاد کنیم.
امام جمعه جلفا هم با بیان اینکه برندسازی در مناطق آزاد باید بر مبنای کرامت انسانی باشد، گفت: این وجه ممیزه نگاه ما و غرب خواهد بود و به اماکن تاریخی و باستانی باید در حاشیه کرامت انسانی توجه کرد.
حجت الاسلام سالار سنجری با بیان اینکه نگاه به گردشگری نگاه فعال و پویاست، گفت: در حوزه گردشگر باید آرمان ها لحاظ شود.
وی با اشاره به اینکه درآمد حاصل حضور هر گردشگر برابر با 23 بشکه نفت 60 دلاری است، گفت: به ازای هر 11 شغل در دنیا یک شغل مرتبط با گردشگری وجود دارد.
حجت الاسلام سنجری با اشاره به اینکه بزرگترین مانور دینی ( آئین حج ) در حوزه گردشگری اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: قرآن هم به گردشگری توصیه کرده است.
شانزدهمین نشست معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور امروز سه شنبه در منطقه آزاد ارس آغاز شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها