معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان :

ایران در تدوین منشور این سازمان نقش ویژه‌ای داشته

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان گفت: ایران در تدوین منشور این سازمان نقش ویژه‌ای داشته است.
کد خبر: ۹۰۲۹۹۲۱
|
۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، حبیب‌الله خجسته‌پور امروز در افتتاحیه نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی سازمان ملل متحد و ایران اظهار کرد: بعد از اینکه جامعه ملل متحد نتوانست در حوزه برقراری صلح و امنیت ملی انتظارات کشورهای دنیا را برآورده کند، سازمان ملل متحد شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ایران اسلامی در ردیف 51 کشور موسس سازمان ملل متحد بود که در تدوین منشور این سازمان
نقش تاثیرگذاری را ایفا کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان با اشاره به گذشت 71 سال از عمر سازمان ملل و ارتباط ایران طی این مدت با این سازمان بیان داشت: با توجه به اینکه هدف سازمان ملل متحد برقرار صلح و امنیت ملی و همچنین ایجاد ارتباط و همکاری بین کشورهای عضو سازمان بوده، بنابراین همواره کشورهای مستقل دنیا سعی کردند از این ظرفیت در راستای برنامه‌های تدوین شده در منشور سازمان نهایت استفاده را ببرند.

خجسته‌پور از انقلاب اسلامی به عنوان نقطه عطف تاریخ ایران اسلامی نام برد و افزود: ارتباط جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل متحد فراز و نشیب‌های زیادی را داشته است.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا آبان سال 1358، ایران روابط رسمی و محدودی را با سازمان ملل داشت و از این تاریخ تا پایان جنگ تحمیلی این روابط همواره با برخورد و تنش بود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان به تجربه همزیستی مسالمت‌آمیز ایران با سازمان ملل پس از جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: از سال 1376 تا 1384 ایران سعی کرد نقشی را هرچند محدود در سازمان ملل متحد بر مبنای سیاست تنش‌زدایی دنبال کند.

خجسته‌پور اظهار داشت: در همین راستا نیز پیشنهاد ایران مبنی بر انتخاب سالی با عنوان سال تمدن گفت‌وگوها مورد پذیرش اعضای سازمان ملل متحد در مجمع عمومی قرار گرفت و سال 2001 میلادی به عنوان سال گفت‌وگوی تمدن‌ها به تصویب رسید.

وی به بیان رویکردهای سیاست خارجی ایران از سال 1384 تا 1392 در رابطه با سازمان ملل اشاره کرد و افزود: طی این مدت دو نوع رویکرد را در سیاست خارجی ایران شاهد هستیم، رویکرد مبتنی بر استفاده از تریبون سازمان ملل متحد برای ارائه برنامه‌ها و نظریات که البته در کنار این ارتباط سالانه رابطه همراه با تنشی را نیز تجربه کردیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان رفتن پرونده انرژی هسته‌ای ایران به شورای امنیت را تنشی میان این کشور و سازمان ملل عنوان و اظهار کرد: تصویب 6 قطعنامه بر علیه جمهوری اسلامی خصوصا قطعنامه معروف 1696 که برخورد با ایران را ذیل فصل هفت منشور بر علیه ایران تصویب کردند از جمله این تنش‌ها بوده است.

خجسته‌پور یادآور شد: دیپلماسی فعال ایران توانست 6 قطعنامه‌ای را که در شورای امنیت بر علیه جمهوری اسلامی تصویب و این کشور را تا مرز یک جنگ بین‌المللی پیش کشیده بود را لغو کند.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه مسیر امیدواریم که روابط ایران با همه سازمان‌های بین‌الملل به عنوان بازیگران تاثیرگذار در فضای روابط بین‌الملل، روابطی توام با همکاری، دوستی در راستای برقرای صلح و امنیت ملی در دنیا باشد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان تصریح کرد: آشنایی عموم مردم به ویژه علاقمندان به حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل با شیوه ارتباط ایران با سازمان ملل می‌تواند در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها موثر واقع شود.

خجسته‌پور برگزاری نمایشگاه‌های مشترک ایران و سازمان ملل را یکی از شیوه‌های ارتباط بین این دو عنوان کرد و افزود: با ارائه عکس‌ها و اسناد در این نمایشگاه‌ها می‌توانیم بخش‌هایی از این رابطه و تاریخ پر فراز و نشیب را مشاهده کنیم.

وی بیان داشت: امیدواریم که شاهد برگزاری این‌گونه برنامه‌ها در جهت ارتقای دانش علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در لرستان باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار