مسئول معاونت دانش و پژوهش سپاه قمربنی هاشم علیه السلام ، گفت: تجربه نگاری را عامل مهمی در کاهش اشتباهات سازمانی عنوان کرد.
کد خبر: ۹۰۳۰۰۵۲
|
۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری؛ مسئول معاونت دانش و پژوهش سپاه استان چهارمحال و بختیاری در کارگاه اندیشه ورزی و تجربه نگاری که با حضور کارکنان ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سامان برگزار شد، به اهمیت تجربه نگاری در سازمان ها پرداخت.

وی، با اشاره به ضرورت تجربه نگاری برای پرهیز از تكرار اشتباهات سازمانی، گفت: ثبت تجربه در شرایط دنیای امروز كه دانش در هفتاد روز دو برابر می‌شود،  از اهمیت بیشتری برخوردار است؛   همچنین عدم توانایی باز گویی دانش و ضعف در دانش نویسی از جمله چالش‌های موجود در انتقال تجربه به شمار می رود.

این مقام مسئول، با تأكید بر اهمیت آشنایی با ابزارهای ثبت دانش و تجربه‌های سازمانی، افزود: برای ارتقای یك سازمان، مدیر و كارکنان باید چند مهارتی باشند و علاوه بر توسعه توانمندی ها، باید دانش خود را نیز ارتقا دهند. بسیاری از سازمانها با استفاده از ابزارهایی كه اغلب كم هزینه و قابل دسترس هستند می توانند توانایی هایشان‌ را برای ارتقای مدیریت بیافزایند.

وی در ادامه افزود: ما دو نوع دانش داریم یكی دانش صریح و دیگری دانش ضمنی است. دانش صریح كدگذاری شده و آكادمیك است و سهم به كارگیری افراد از این دانش بیست درصد است؛ اما دانش ضمنی به تجربه حاصل می‌شود و از روش برخورد با سوژه بدست می آید.

مسئول معاونت دانش و پژوهش سپاه قمربنی هاشم علیه السلام خاطرنشان کرد: امكان دسترسی به دانش ضمنی برای همه مقدور نیست و هشتاد درصد توانایی یك مدیر به دانشِ ضمنیِ او باز می‌گردد.

وی در ادامه كارگاه تجربه نگاری به مدلهای متنوع ثبت تجربه اشاره كرد و گفت: گاهی تجربه مبتنی بر رخدادی است كه برای یك سازمان حادث می‌شود و باید ثبت شود، علاوه بر آن تجربه نگاری دوره ای و تجربه نگاری موضوعی مدلهای دیگر ثبت تجربه هستند كه نگارش آن در موقعیت‌های مختلف ضرورت می یابد.

این مقام مسئول در پایان گفت: بنا به ضرورت، ظرفیت سازمانی و شرایط، تجربه گر می تواند از روش های خودنگاری یا دگرنگاری استفاده كند. در خودنگاری عموم كاركنان و مدیران سازمانی ثبت تجربه می كنند و در دگرنگاری تجربه های افراد خاص اخذ می شود.

ارسال نظرات