همه ساله در آستانه برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها ، جنب وجوش توام با استرس در میان داوطلبان بوجود می آید، موضوعی که باید با آرامش بخشی توسط خانواده ها زمینه مناسب برای شرکت در این رقابت فراهم شود.
کد خبر: ۹۰۳۰۰۷۱
|
۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، به گفته کارشناسان، موفقیت در کنکور نیازمند مدیریت اضطراب و تقویت اعتماد به نفس است که این مهم را باید به داوطلبان در روزهای مانده به زمان برگزاری کنکور درخانه و مدرسه آموخت.

خانواده ها به کنکوری ها استرس وارد نکنند


برای موفق شدن در کنکور باید به کلیدهای موفقیت که مهمترین محور آن را توکل به خدا و اعتماد به توانمندی های فردی تشکیل می دهد توجه کرد، زیرا این عوامل در موفقیت های انسان نقش اساسی دارد.


طبق بررسی ها ، میزان یادگیری در میان افراد متفاوت بوده لذا آنچه می تواند نتیجه مطلوبی برای شرکت کنندگان در آزمون ها رقم بزند غلبه بر استرس و تقویت درون یا روحیه است.


پرهیز از خیال پردازی درخصوص نتایج کنکور ضروری است و نباید این موضوع ذهن داوطلب به خود مشغول کند.


روانشناسان تاکید دارند که خانواده ها بدانند نخستین شخصی که نتایج کنکور برایش اهمیت دارد خود داوطلب است و بقیه افراد هر چند هم در زمان حاضر علاقه نشان دهند اما در واقع به دنبال زندگی خودشان هستند پس بهتر است داوطلب در ساعت های باقی مانده تا کنکور آرامش داشته باشد.

** کنار گذاشتن نگرانی های ناشناخته پیش از آزمون 


یک استاد دانشگاه و روانشناس می گوید: خانواده ها باید نگرانی های ناشناخته پیش از آزمون را کنار بگذارند و با حفظ روحیه فرزندان خود را مدیریت کنند.


دکترعلی ریحانی اظهار داشت: خانواده ها حق دارند که انتظار موفقیت فرزندانشان را داشته باشند اما باید به این هم فکر کنند که انجام دادن چه کارهایی شرایط را برای رسیدن آنها به موفقیت هموار می سازد.


وی با اشاره به اینکه کنکور برای دانش آموزان، حکم یک مسابقه بزرگ را دارد، خاطر نشان کرد: در این مسابقه فرزندان با انبوهی رقیب و شرکت کننده روبرو می شوند که هر چه مسابقه دهنده به زمان مسابقه نزدیک تر می شود، ممکن است اضطراب و استرس بیشتری را تجربه کند که خانواده ها نباید به این استرس دامن بزنند.


وی یاد آور شد: اولین گام این است که والدین داشتن استرس را به رسمیت بشناسند، حتی اگر در ظاهر دانش آموز بی خیال نشان دهد، برای خنثی کردن فشار ناشی از ادراک انتظار اطرافیان است لذا او را متهم به بی خیالی نکنند.


ریحانی با بیان اینکه والدین نباید استرس خود را به فرزندانشان منتقل کنند، تصریح کرد: اغلب اوقات والدین ممکن است به زبان بیان کنند که ما نگران نیستیم؛ بچه ها هوشیارتر از آن هستند، آنان نگرانی های پنهان شما را در چشم هایتان رصد می کنند، پس بهتر است درون خود را آرام کنید.


وی اضافه کرد: در شمارش معکوس ساعت های باقی مانده تا کنکور، هیچ فشاری به فرزندانتان وارد نکنید، از گفتن جملاتی مثل بیشتر بخوان تا تست درست بزنی و ... خودداری شود.


وی ادامه داد: والدین داوطلبان را وادار به تست زدن و آزمون های آزمایشی و شبیه سازی کنکور نکنند.


وی گفت : ممکن است نگرانی امتحان روی نتیجه این آزمون نمایشی اثر بگذارد و نتایج احتمالی آن روحیه داوطلبان را تخریب کند.


وی افزود: باید از سرزنش کردن و یا احیانا مقایسه کردن زمان مطالعه فرزندان طی ماه های گذشته با دوستان و همکلاسی ها نیز اجتناب شود.


** زمان تقویت بنیه علمی نیست


یک روانشناس دیگر نیز گفت: روزهای نزدیک به برگزاری آزمون زمان مناسبی برای مطالعه کنکور نیست بلکه زمان آماده شدن روحی برای شرکت دراین آزمون است.


معصومه قدیری، خواب و استراحت کافی را در کنار تغذیه مناسب در زمان نزدیک به آزمون سراسری به داوطلبان توصیه کرد ویاد آور شد: بهتر است کنکوری‌ها در زمان‌ باقیمانده خود را در یک شرایط آرام و به دور از هر گونه استرس قرار دهند. 


وی در ادامه مصرف غذاها و مواد مغذی که در بلندمدت قندهای خود را آزاد می‌کند را به کنکوری‌ها پیشنهاد کرد و اظهار داشت: تغذیه مناسب در کنار خواب کافی زمینه‌های حضور مناسب داوطلب در سر جلسه کنکور را فراهم می‌کند. 


وی بیان داشت: ‌داوطلبان آزمون سراسری در زمان‌ باقیمانده تا برگزاری آزمون سراسری فکر نتیجه را از ذهن خود بیرون کنند و تنها به یک آزمون خوب فکر کنند. 


این روانشناس البرزی اضافه کرد: فکر کردن به رتبه، شهر و رشته قبولی در زمان‌ باقیمانده تنها استرس را در کنکوری‌ها بیشتر می‌کند و سبب می‌شود تا آن‌ها نتوانند یک آزمون موفق را سپری کنند. 


این روانشناس در ادامه نقش والدین را در فراهم کردن یک محیط آرام برای کنکوری‌ها مهم ارزیابی کرد و به آنان توصیه کرد: در مدت باقی‌مانده تا برگزاری آزمون سراسری از حضور فرزندانشان در میهمانی‌ها و شلوغی‌ها جلوگیری کنند. 


قدیری تصریح کرد: والدین کنکوری‌ها به هیچ عنوان انتظارات خود را در رابطه با نتیجه کنکور فرزندانشان مطرح نکنند و در مورد قبولی آن‌ها حرفی نزنند. 


وی با اشاره به اینکه امروز به تعداد داوطلبان آزمون سراسری صندلی در دانشگاه‌ها وجود دارد ، افزود: رقابت بر سر رشته، دانشگاه و شهر قبولی است و همین مسئله تا حدودی استرس کنکور را در کنکوری‌ها به مراتب کمتر از سال‌های قبل کرده است.


** کنکوری‌ها به مهارت‌ مدیریت اضطراب توجه کنند


مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت : استرس کنکور با هیچ فشار روانی تجربه شده از سوی دانش آموزان قابل قیاس نیست لذا دانش آموزان برای بالا بردن ضریب موفقیت در کنکورباید استرس نامتعارف را از خود دور کنند و مهارت‌های مدیریت اضطراب را به کار ببندند.


خسرو ساکی افزود: داوطلبان با تکیه بر آموخته های خود در آزمون رقابتی کنکور شرکت می کنند، آزمونی که استرس و اضطراب نامتعارف از عوامل موفق نشدن دانش آموزان در آن است. 


وی اظهار داشت: اگر میزان استرس و اضطراب پیش از کنکور در حد متعارف و معمول باشد، انتظار می رود سبب ایجاد انگیزه و تمرکز بیشتر شود اما اگر از حد متعارف بگذرد، نه تنها به انگیزه و تمرکز کمک نمی کند، بلکه به بروز مشکلاتی در دانش آموزان هم منجر خواهد شد.


وی بی خوابی و از دست دادن قدرت توجه و تمرکز را از تبعات استرس نامتعارف ذکر کرد و اظهار داشت: این موضوع در نهایت ناموفق شدن فرد را در پی خواهد داشت.


وی ادامه داد: استرس کنکور با هیچ استرس و فشاری که تا پیش از این دانش آموزان تجربه کرده اند، همخوانی و مشابهت ندارد و اگر شرایط محیطی، خانوادگی و مهارت های فرد به اندازه کافی نباشد، فرد نمی تواند بر اضطراب کنکور فائق آید.


این استاد دانشگاه فراگیری آموزش های مهارتی را برای مقابله با این شرایط را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: نقش والدین به عنوان عوامل حمایتی صحیح، می تواند کمک کند تا استرس ها بهتر مدیریت شود.


ساکی همچنین عوامل اجتماعی، خانوادگی و زیستی و ژنتیکی، روان شناختی و مهارتی را در بروز استرس در دانش آموزان دخیل دانست و ادامه داد: نمی توانیم ژن فرد را تغییر دهیم ولی با تغییر عوامل قابل مداخله، می توان شرایط را برای دانش آموزان بهتر کرد.


وی اظهار داشت: قطعا محیط امن خانواده می تواند موفقیت فرد را در کنترل استرس و اضطراب افزایش داده و شرایط بهتری برای وی فراهم کند.


وی به خانواده ها توصیه کرد در این فرصت کوتاه باقیمانده، شرایط را برای کاهش استرس، تنش و فشار نامتعارف بر دانش آموزان، فراهم آورند و رفت و آمدها و مهمانی ها را در این ایام به حداقل ممکن برسانند تا خانه، محیط امنی برای دانش آموزان باشد.


وی منظم بودن ساعت خواب و تغذیه دانش آموزان را عامل مهمی در کاهش استرس و همچنین بالا بردن قدرت یادگیری آنها دانست. 


وی اظهار داشت: برخی افراد با مصرف کافئین می خواهند شب ها بیشتر بیدار بمانند و زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشند، در حالی که کافئین استرس زا است.


*** کنترل هیجانات با فراگیری مهارت های مدیریت اضطراب 


مریم اسدی روانشناس البرزی می گوید: اساسا کسب مهارت فردی در زمینه کنترل هیجان و مدیریت استرس می تواند نقش مهمی در موفقیت افراد به خصوص دانش آموزان داشته باشد.


وی اظهار داشت: دانش آموزان باید این مهارت را طی دوران تحصیل فرا گیرند تا ضمن کاهش هیجانات، به اهداف مهم خود دست یابند.


وی تصریح کرد: توانمندی دانش آموزان ما از نظر هوشی، توجه و تمرکز، سرعت عمل، شناخت و استعدادها متفاوت است و باید از هر فرد نسبت به توانمندی هایش، انتظار داشت.


وی ادامه داد: اگر انتظار معلمان با شناخت عینی از توانمندی های دانش آموز یکی باشد، همه دانش آموزان به نتیجه مطلوب خواهند رسید و چنانچه همه دانش آموزان با یک سبک مقایسه شوند، زمینه سرکوب، دلهره و رقابت ناسالم در آنان فراهم می شود.


وی یاد آور شد: صرف زمان بیشتر از 14 ساعت برای مطالعه سبب کاهش زمان خواب، تغذیه و تحرک بدنی می شود که این موضوع می تواند به مغز آسیب رساند و نهایتا در یادگیری مناسب ایجاد مشکل می کند.


وی با تاکید بر این که ساعت خواب یک کنکوری نباید کمتر از هشت ساعت در شبانه روز باشد، اظهار داشت: خواب کمتر از 8 ساعت، تهدیدی برای عملکرد مغز است و چنین فردی یادگیری خوبی نخواهد داشت.


این روانشناس همچنین به کنکوری ها توصیه کرد: روزانه حدود 2 ساعت را برای غذا خوردن اعم از ناهار، شام و صبحانه و میان وعده ها و تحرک بدنی اختصاص دهند، همچنین فرصتی را در روز (در 2 زمان صبح و شب) به حرکات ورزشی ساده اختصاص دهند زیرا نقش موثری در یادگیری دارد. 


وی با اشاره به اینکه مغز آمادگی یادگیری بهتری دارد، گفت: درس خواندن دانش آموز با کم خوابی، گرسنگی و رژیم غذایی نامناسب، یادگیری مطلوبی را به همراه نخواهد داشت و دانش آموزان هم معمولا این موضوع را تجربه کرده اند.


اسدی در خصوص الگوی مناسب درس خواندن در روزهای نزدیک به زمان برگزاری کنکور، گفت: توصیه می شود تا 2 روز مانده به آزمون کنکور این وضعیت ادامه پیدا کند، اما در 2 روز پایانی افراد به سمت استراحت بیشتر بروند تا داشته های مغز دچار آشفتگی نشده یا این موضوع تشدید نشود.


وی خاطرنشان شد: در واقع 2 روز قبل از امتحان، بهتر است فشار درسی بسیار سبک تر شود و اگر داوطلب در روزهای قبل حدود 14 ساعت مطالعه می کرد، در 2 روز آخر این میزان را به کمتر از نصف کاهش دهد و بیشتر به مرور مطالب بپردازد.


آزمون سراسری دانشگاه ها روزهای ششم و هفتم تیرماه جاری برگزار می شود که در استان البرز حدود 20 هزار داوطلب به رقابت می پردازند. 

ارسال نظرات