به دنبال تحقق شعار «بشاگرد را باید بشاگردی بسازد» هستیم

مدیرکانون فرهیختگان والی، با اشاره به این که پیشرفت بشاگرد در گرو کار و تفکر جهادی است، گفت: سرمایه عظیم نیروی انسانی امروزه بشاگرد قابل قیاس با دهه‌های گذشته نیست، لذا زمان آن رسیده که نخبگان این منطقه با تفکری جهادی و اتحاد به دنبال تحقق شعار « بشاگرد را باید بشاگردی بسازد» باشند.
کد خبر: ۹۰۳۰۱۴۶
|
۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، مرحوم حاج عبدالله والی رئیس سابق کمیته امداد امام خمینی ( ره) بشاگرد، به دستور امام راحل به این منطقه هجرت کرد تا گرد محرومیت را از چهره بشاگرد پاک کند.

حاج عبدالله والی که نمونه بارز یک مدیر جهادی در سطح کشور بود، با جان و دل برای مردم این منطقه خدمت کرد و باعث ایجاد آبادانی در بشاگرد شد.

حاج والی که خود مؤسس گروه‌های جهادی در کشور است اکنون تبدیل به سمبلی برای جهادگران خود بشاگرد هم شده که به صورت بومی و خودجوش راه وی را ادامه داده و به دنبال پیشرفت بشاگرد هستند.

«کانون فرهیختگان والی بشاگرد» یکی از بزرگترین تشکل‌های مردم‌نهاد خودجوش در سطح این شهرستان است که به تأسی از راه حاج عبدالله والی، مشغول به فعالیت‌های علمی، فرهنگی و معیشتی به صورت جهادی در این منطقه است.

کانون فرهیختگان والی که متشکل از جوانان نخبه و فرهیختگان این منطقه، حرکتی بسیار مناسب در جهت پیشرفت بشاگرد در تمام زمینه‌ها بخصوص فرهنگی و معیشتی است.

حمایت اقشار مردم به خصوص جوانان تحصیل کرده از این گونه تشکل‌ها و گردآوری نظرات و بهره‌گیری از تجربیات آنها می‌تواند کلید حل بسیاری از مشکلات این شهرستان باشد.

مسؤولان هم در قبال این گونه تشکل‌ها موظفند با حمایت و تعامل در پیشبرد اهداف کلی که همان تعالی بشاگرد است همکاری داشته باشند.

در ادامه گفت وگویی  با محمد جباری مدیر کانون فرهیختگان والی انجام دادیم که با هم می‌خوانیم:

*در خصوص «کانون فرهیختگان والی» توضیح دهید؟

کانون فرهیختگان والی متشکل از فرهنگیان، طلاب، دانشجویان و سایر تحصیل‌کرده‌های شهرستان بشاگرد می‌باشد که درقالب تشکلی جهادی که به صورت رسمی از سال 1391 کار خود را در این شهرستان آغاز کرده است؛ با توجه به این‌که هر تشکل و مؤسسه‌ای معمولاً به نام یکی از بزرگان دینی و یا شخصیت‌های برجسته ملی نام گذاری می‌شود ما مصمم شدیم که این گروه جهادی را مزین به نام جهادگر واقعی و خستگی‌ناپذیر بشاگرد، مرحوم حاج عبدالله والی، کنیم.

 

*اهداف کلی «کانون فرهیختگان والی» چیست؟

پس از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدیم تمام تحصیل کرده‌های بشاگرد، به صورت پراکنده نسبت به امور مختلف و مسائل این منطقه دغدغه داشتند؛ این نیاز احساس شد که برای به بار نشستن این دغدغه‌ها باید تدبیری صورت بگیرد تا نخبگان بشاگرد فارغ از فضاهای اداری، به صورت جهادی و با ایجاد یک تشکل، با همفکری و اتحاد مشارکت داشته باشند و مسائل این شهرستان را مورد بررسی قرار دهند.

*اولویت‌های کاری این کانون چیست؟

پس از تشکیل کانون، طی جلسات مختلفی که در سطح استان با نخبگان و پیشکسوتان منطقه و مشاوره با سایر اساتید غیر بومی آشنا با فضای منطقه داشته این اولویت‌های کاری به ترتیب زیر مشخص شد:

-مسائل فرهنگی اجتماعی منطقه ( فرهنگی اجتماعی)

-مقوله ارتقاء سطح علمی شهرستان (علمی و آموزشی)

-انجام فعالیت‌های عمرانی و اشتغال‌زایی (محرومیت‌زدایی)

* لزوم انجام اعمال فرهنگی و آموزشی در شهرستان بشاگرد چیست؟

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کانون با توجه به لزوم تربیت نیروی انقلابی در سطح منطقه، طبق خواسته مقام معظم رهبری است؛ لذا با عنایت به این موضوع که تربیت نیروی انقلابی جز در محیط جهادی و با کار جهادی میسر نیست لازم است تشکل‌های جهادی کار علمی و فرهنگی را صرفا محدود به تعطیلات تابستان و اوقات فراغت ندانند بلکه برنامه‌های هدفمند و پر محتوی را در طول سال تحصیلی برگزار کنند.

*چه فعالیت‌هایی در زمینه فرهنگی و آموزشی داشته‌اید؟
یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کانون در این زمینه، طرح «بچه‌های آسمانی» می‌باشد که بیش از سه سال در دستور کار کانون قرار گرفته است؛ این طرح چهار بخش مهم قرآن و عترت، آزمون‌های ماهانه تقویتی دروس هدف، تحقیق و پژوهش و آشنایی با اندیشه‌های امام و رهبری را در بر می‌گیرد. 
هر ماه پس از برگزاری یک آزمون جامع از برترین‌ها تقدیر شده و در پایان دوره برترین‌های سال به عنوان بچه‌های آسمانی به مشهد مقدس اعزام و دوره آموزشی و تربیتی خواهند دید؛ جامعه هدف این طرح مدارس شبانه روزی متوسطه اول است، برگزاری آزمون قلم چی به صورت رایگان و امتحانات علمی ماهانه در سال تحصیلی نمونه دیگر اقدامات در زمینه علمی از این کانون است.

*نقاط ضعف بشاگرد که بیشتر توجه شما را به خود جلب کرده چیست؟

یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف بشاگرد، پای کار نبودن مؤثر فرهیختگان این شهرستان است؛ خداوند حکیم در قرآن می‌فرمایند: سرنوشت هیچ قومی تغییر نخواهد داد مگر این که خودشان بخواهند؛ لذا با توجه به سرمایه عظیم نیروی انسانی امروزه بشاگرد که قابل قیاس با دهه‌های گذشته نیست، زمان آن رسیده که نخبگان این منطقه با تفکری جهادی پای کار باشند و با اتحاد و تعامل  به دنبال تحقق شعار «بشاگرد را باید بشاگردی بسازد» از حاج عبدالله والی باشند.

*رهایی بشاگرد از بند محرومیت بیشتر در گرو چه چیزی است؟

تنها راه پیشرفت این شهرستان، ایجاد اتحاد و همدلی همراه با کار جهادی نخبگان بشاگرد است و نباید انتظار حل شدن مشکلات مردم این منطقه به دست کسی غیر از خودشان را داشته باشیم.

*مقصد آرمانی کانون فرهیختگان والی کجاست؟

گردآوری تمام تحصیل‌کردگان بشاگردی با هر سلیقه و جناحی، و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن‌ها در جهت تحقق اهداف کانون که همان تعالی بشاگرد است؛ امیدوارم با همکاری همه عزیزان این اقدام ارزشمند در بشاگرد الگوی مناسبی برای سایر نقاط کشور شود و قطعاً اگر تنها هدف ما از کار جهادی رضایت خدا باشد و از حواشی و اختلاف‌ها بپرهیزیم دیگر شاهد محرومیت و بی‌عدالتی در کشور نخواهیم بود.

*نحوه عضوگیری کانون به چه صورت است؟

درب کانون به روی همه علاقمندان به کار جهادی باز است؛ البته برای سازمان‌دهی درون مجموعه کمیته‌هایی تشکیل شده و طبق اطلاع‌رسانی‌ها، هر فردی با توجه به استعداد، توانایی و علاقه خود می‌تواند در یک یا چند کمیته عضو شود.

*چه میزان از توانایی نخبگان بشاگردی را در پیشبرد اهداف کانون مشارکت گرفته‌اید؟

تا جایی که ممکن بوده با نخبگان این منطقه ارتباط برقرار کرده و تلاش کردیم با توضیح و توجیه اهداف کانون این قشر تأثیرگذار را همراه و همیار خود کنیم که به لطف خدا به موفقیت نسبی هم رسیده‌ایم اما همچنان انتظار بیشتری از این عزیزان در جهت پیشبرد اهداف داریم.

*هزینه‌های کانون از چه راهی تأمین می‌شود؟

بخشی از این هزینه‌ها با تشکیل صندوق خیریه تحت عنوان « چراغی برای فردا» که با مشارکت تعدادی از فرهیختگان است تأمین می‌شود؛ بخش دیگر هزینه‌ها از مؤسسات خیریه و حامیان جهادی بشاگرد و همچنین ادارات و نهادهای شهرستان درخواست مساعدت می‌کنیم که کمیته امداد امام خمینی (ره) بیشترین حمایت را از فعالیت‌های کانون بالأخص در زمینه فرهنگی و آموزشی داشته است، سایر نهاد هم هرکدام به نوعی در برخی از برنامه‌ها مساعدت‌هایی به ویژه در تأمین وسیله نقلیه برای جابه جایی‌ها مانند اداره بهداشت، آموزش و پرورش و سپاه پاسداران شهرستان بشاگرد داشته‌اند. 

*در حال حاضر با چه ارگان‌هایی تعامل دارید؟

بحمدالله بنای کانون تعامل و همکاری با تمام نهادها و ادارات است و با توجه به شرایط بشاگرد و ضعف‌های زیر ساختی، کار جهادی بدون کمک سایر ارگان‌ها بسیار دشوار است؛ تاکنون ارتباط مناسبی میان این تشکل و نهادهای دولتی شهرستان بوده است و در آینده هم قطعاً به همین صورت ادامه خواهد داشت.

*چه انتظاری از مسؤولان دارید؟

از تمام مسؤولان، مردم و به ویژه تحصیل کردگان انتظار داریم فعالیت‌های جهادی و خود جوش بچه‌های بومی بشاگرد را جدی گرفته و حمایت کنند و از اعمال و گفتاری که باعث تضعیف روحیه جهادی می‌شود جدا خودداری کنند.

ارسال نظرات