خبرهای داغ:
شکل تجارت در دنیای امروز عوض شده است و تمرکز بشر در حوزه مغز افزار است. ضعف جریان نخبه پروری و هدایت استعداد ها در کشور موجب شده است که نخبگان در عرصه های مدیریتی و تجارت وارد نشود و علی رغم تلاش برای وارد کردن دانش در صنعت با شکست هایی مواجه شده ایم. آیا بهره مند از خرد استراتژیک و تاسیس شرکت های خرد بنیان راه گشای چالش های اقتصادی و تجارت در دنیای امروز است؟
کد خبر: ۹۰۳۰۲۵۹
|
۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از چهارمحال و بختیاری، شکل تجارت در دنیای امروز عوض شده است و تمرکز  بشر در حوزه مغز افزار است. سال هاست که در دنیا نیروها جوان  و خلاق خود را با آموزش های کوتاه مدت و کاربردی آماده ورود به عرصه کسب و کار می کنند و این نیروها با ارایه ایده های قابل تبدیل به محصول و خدمات چرخه اقتصاد کشورها را متحول کرده اند. این حرکت در کشور ما شروع شده است  ولی جوابگو نیست. پارک های علم و فناوری در کشور ما به منظور وارد کردن علم درون اقتصاد تشکیل شدند و شرکت های دانش بنیان تاسیس گردیدند اما دنیا یک گام به جلو حرکت کرده است. نیاز امروز کشور ما تاسیس شرکت های خرد بنیان است نه کسب و کارهای معمولی و یا فناور!

طرح فرآیند نقشه راه ایجاد و بهبود محیط کسب و کار در ایران بر مبنای 9 محور اصلی محیط کسب و کار در دنیا برگرفته از باور و فرهنگ ایرانی اسلامی – ارائه شده توسط گروه مشاوره و پژوهش همکاران صنعت شمس

دکتر پورشمس کارشناس مدیریت بر مبنای فعالیت در خصوص این مسئله گفت: امروزه موفقیت ما از خودمان شروع می شود که  ابتدایی ترین گام آن در گروه اصلاح هر کس توسط خودش می باشد. از طرفی باید به این مسئله نیز توجه داشت که انسان موجودی سه بعدی شامل جسم و روح و خرد می باشد. تمام قدرت ها به انسان وابسته هستند. 

وی در ادامه افزود: چنانچه منتظر اتفاق بزرگ و تحول های اساسی  در زندگی کار و در آمد هستید باید نگرش خود را تغییر بدهید. نگرش: عبارت است از  تنظیم شناخت ها. احساس ها و آمادگی برای عمل به یه چیز معین. انسان ها از لحاظ نگرش به سه دسته تقسیم می شوند:

  • انسان های بزرگ بزرگ ایده خلق می کنند
  • انسان های متوسط رخداد ها را تولید می کنند
  • -انسان های کوچک به خود مشغول هستند.

پور شمس که تجربه اداره بیش از 11 شرکت در کشور و بیش از 300 صنعت را در کارنامه کاری خود همراه دارد تاکید کرد: انسان متخصص در درجه اول بر حوزه مدیریت خرد اشراف دارد و در درجه بعدی فنون مدیریت ارتباط، مدیریت زمان، مدیریت بحران، مدیریت استرس را بکار می گیرد و از طرفی در حوزه کاری خود از تخصص کافی برخوردار است. وی اظهار داشت: متاسفانه عدم توسعه مدیریت اطلاعات در کشور موجب شده است تا استان ها و شهرها از قابلیت ها و پتانسیل های یکدیگر بی اطلاع باشند.

پورشمس ضمن انتقاد از برخی از کاستی ها در حوزه جریان نخبه پروری در کشور خاطر نشان کرد: آیا در زمینه فروش، بازاریابی، مدیریت و اقتصاد نیز نخبه داریم و یا اینکه همه نخبگان خود را به سوی رشته های پزشکی و مهندسی سوق می دهیم؟ این کارشناس مدیریت منابع مالی و فعال اقتصادی در ادامه گفت: باید تعریف دقیقی از نخبگی داشته باشیم؛ نخبه شخصی است که یک مسئله را ساده می کند و کشورهای توسعه یافته جهان با بهره مندی از نخبگان خود مدیریت فوق العاده ای بر منابع خود دارند. برای مثال در حوزه مدیریت «زمان و منابع انسانی»،  نخبگان آمریکایی با استفاده از اختلاف ساعت و بکارگیری نیروی هندی در کشور خودشان مسئله حسابداری و امور مالی شرکت های بزرگ آمریکایی را برطرف نمودند و علاوه بر کاهش هزینه ها در زمان نیز صرفه جویی کردند. این کار با کمترین هزینه و بدون جابه جایی نیروی انسانی صورت پذیرفت.

پور شمس تصریح کرد: متاسفانه «خرد استراتژیک و خرد مالی و خرد کیفیت» را مد نظر قرار نداده ایم به همین دلیل موفقیت لازم را کسب ننموده و در برخی عرصه ها شکست خورده ایم. در هریک از این موارد به مشاوران خبره ای نیاز است با سنجش شرایط و موقعیت روز دنیا کسب و کار و تجارت را هدایت نمایند. بنابرین  نیاز امروز کشور ما تاسیس شرکت های خرد بنیان است نه کسب و کارهای معمولی و  یا فناور. شاکله و ساختار این شرکت ها را مغز افزار و خرد ورزی تشکیل می دهد. واقعیت این است که دیگر آموزش های طولانی مدت جوابگو نیست و برای رفع مشکلات امروز کشور در حوزه کسب و کار و پیشرفت صنعت و تکنولوژی به توانمندسازی نیروها نیاز داریم؛ یعنی آزاد سازی نیروهای درونی افراد برای خلق شگفتی.

وی در ادامه افزود: سال هاست که در حوزه انواع کسب و کارهای عادی فعالیت کرده ایم، در گام بعدی  با شاکله دانش بنیان و فناور وارد عمل شدیم ولی در حوزه خرد بنیان هنوز وارد نشده ایم. اگه بخواهیم معضل اقتصادی کشور حل شود باید کسب و کار خرد بنیان راه اندازی کنیم.

ارسال نظرات