معاون دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه دولت رانت ۲۲ هزار میلیارد تومانی به واردکنندگان داد، گفت: حجم انبوه نقدینگی و مشکلات نظام بانکی ما ارتباطی با تحریم ندارد.
کد خبر: ۹۰۳۰۳۰۰
|
۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵
 
 
به گزارش خبرگزاری بسیج، سید علی روحانی معاون دفتر اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس در نشستی تحت عنوان «بن بست نیست» با بیان اینکه بسیاری از تحولات کنونی ریشه در حجم انبوه نقدینگی دارد، اظهار داشت: این حجم انبوه از نقدینگی ارتباطی به تحریم ندارد. وقتی برای چند سال به تورم تک رقمی دلخوش می کنیم و از رشد نقدینگی غافل می شویم نباید انتظار نتیجه ای جز شرایط کنونی را داشته باشیم.

وی افزود: حداقل از سال ۹۴ کارشناسان مختلف هشدار نقدینگی را می دادند.در حالیکه هنوز تحریم های جدید اعمال نشده و فعلا در حد حرف است بازار این گونه آشفته شده است. رشد نقدینگی منجر به هجوم به بازارهای طلا، ارز و مسکن می شود از این رو باید تدبیری برای این مساله اندیشیده شود.

روحانی با بیان اینکه موضوع دیگر رفتار سیاست گذاران است، تصریح کرد: زمانی که با هجوم به بازار مواجه شدیم تصمیم محدودیت عرضه ارز اتخاذ شد؛ بیعی است که در این صورت هجوم به بازار بیشتر می شود. در واقع نقدینگی را افزایش دادیم و سپس تصمیم اشتباه گرفتیم. طبیعتا نتیجه همان چیزی می شود که در بازارهای کشور رخ داد و این مساله ارتباطی به تحریم ندارد.

معاون دفتر اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر اینکه مساله نقدینگی و مشکلات بانکی ما ارتباطی به تحریم ندارند، گفت: تحریم از رفتار ما بازخورد می گیرد از این رو اگر مشکلات اقتصادی را رها کنیم، شرکای اقتصادی به لحاظ استراتژیک آسیب پذیر باشند و برای مساله نقدینگی چاره اندیشی نکنیم دشمن می‌تواند با هزینه کم تحریم، اثرگذاری بالایی را داشته باشد.

وی افزود: زمانی که استقامت در ساختارهای اقتصادی افزایش یابد هزینه تحریم برای دشمن زیاد می شود. ما با رفتار خودمان به طرف مقابل سیگنال می دهیم که چه نوع تحریمی کند.

این مقام مسئول اظهار داشت: تا زمانی که نگاهمان به دست خارجی ها باشد نتیجه ای نخواهیم گرفت و در بازی «تحریم و استقامت» بازنده هستیم.

معاون دفتر اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه طرف مقابل برای ایجاد تحریم دو مساله را مدنظر قرار می‌دهد، تصریح کرد: برنامه ریزی برای تضعیف تدریجی اقتصاد و انگیزه بخشی به طرف های ثالث برای عدم همکاری با ایران دو مقوله مدنظر دشمن است.

روحانی افزود: در مقابل این رفتار، ما هیچ سیگنالی در راستای تقویت تدریجی اقتصاد ایران نمی دهیم. اعلام کردن برنامه ها، هم میتواند به آرامش مردم کمک کند و هم دستگاه های مختلف را ملزم به پیشبرد اهداف می کند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم هدایت نقدینگی گفت: امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته است؛ فرض کنیم اگر نرخ ارز در بازار ۶۲۰۰ تومان بوده باشد، ۲۲ هزار میلیارد تومان فاصله این ارقام می شود. در واقع به عبارت دیگر ۲۲ هزار میلیارد تومان رانت به واردکنندگان دادیم. مبلغی که دو سوم هزینه یارانه نقدی در طول سال است.

معاون دفتر اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: با هدایت نقدینگی به سمت بخش تولید و پروژه های نیمه کاره  می‌توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم؛ البته باید کاهش سرعت گردش را نیز مدنظر قرار دهیم. 
ارسال نظرات