سردار نوراللهی گفت: نبرد عاشورایی کربلای یک و بازپس گیری اعجاب انگیز شهر خاطره ها پایانی بر پیروزی های عملیات متحرک عراق بود.
کد خبر: ۹۰۳۰۴۲۹
|
۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار "الله نور نوراللهی"، رئیس ستاد تیپ امیرالمؤمنین (ع) در عملیات کربلای یک در خصوص آزادسازی مهران قهرمان در این عملیات بزرگ گفت: یقینا برای کشف عظمت عملیات کربلای یک و بازپس گیری قدرتمندانه و حیرت انگیز مهران در تیرماه 1365 باید به رخدادها و صحنه های نبرد از بهمن ماه سال 64 و تصرف شهر و بندر استراتژیک فاو در عملیات والفجر8 توسط فرزندان برومند ایران اسلامی اشاره کرد.

وی اظهار کرد: آن زمان پرحجم ترین عملیات های جمهوری اسلامی در منطقه ی شلمچه و شرق بصره در عملیات کربلای 5 صورت گرفت که 45 روز نبرد نابرابر بین نیروهای اسلام با 140 تیپ مختلف عراق باعث شد که از 80 تیپ آنها اسیر گرفته شود، علاوه بر این 700 دستگاه تانک و ادوات نظامی و 80 فروند هواپیمای مدرن از انواع میگ ها و سوخوی شوروی ساقط گردد.

این یادگار دفاع مقدس افزود: به تحقیق می توان گفت که نبرد عاشورایی کربلای یک و بازپس گیری اعجاب انگیز شهر خاطره ها و مشهد شش هزار شهید در طول دفاع مقدس، باعث تغییر شرایط جنگ شد و پایانی بود بر پیروزی های عملیات متحرک عراق در سال 65 که طرح هماهنگ عراق، کویت و عربستان سعودی بود؛ آنها که بیم داشتند سقوط عراق زمینه ساز سقوط آنها هم خواهد شد.

نوراللهی خاطرنشان کرد: اگرعملیات کربلای یک در آن مقطع و با آن تاکتیک و اهداف طراحی و اجرا نمی شد، شاید جنگ سرنوشت دیگری پیدا می کرد.

وی یادآوری کرد: پس از عملیات کربلای یک و این پیروزی بزرگ، اجرای عملیات کربالی5 در شلمچه و تحکیم مواضع دفاعی در شرق بصره، تعادل قوا به نحوی قاطع به نفع ایران تکمیل شد و در نتیجه به علت استیصال جبهه دشمن بعثی، گورباچف، رهبر شوروی سابق در اسفندماه 65 که بالاترین حمایت تسلیحاتی را از صدام کرده بود، اعلام کرد که جنگ ایران و عراق باید از طریق سیاسی پایان یابد و راه دیگری ندارد.

رئیس ستاد تیپ امیرالمؤمنین (ع) در عملیات کربلای یک ادامه داد: ریگان رییس جمهور وقت آمریکا نیز با وجود حضور علنی در جنگ علیه ایران و حمایت گسترده از عراق، از وزیر خارجه اش، جورج شولتز، خواست که زمینه تصویب قطعنامه 598 را در شورای امنیت فراهم آورد که در آن اکثر خواسته های جمهوری اسلامی پذیرفته شد.

این یادگار دفاع مقدس بیان کرد: جا دارد به دور از هر گونه تعصبی به نقش ویژه و انکارناپذیر رزمندگان لشگر امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام در عملیات کربلای یک اشاره شود که مسئولیت اطلاعاتی این عملیات بزرگ را بر عهده داشته و جلودار و پیشقراول همه ی لشگرهای خط شکن بودند تا جایی که فرمانده وقت سپاه پاسداران، سرلشگر محسن رضایی در آن روزهای سخت اعلام نمود که رزمندگان ایلامی به واسطه شناخت عمیق منطقه، چشم لشگرهای عملیاتی هستند و باید نیاز اطلاعاتی آنان را به طور کامل تأمین نمایند که به لطف خدا آن اطلاعات دقیق باعث شد عملیات موفقیت آمیز باشد

 

ارسال نظرات