فاز پایانی عملیات مرمت و بهسازی فرش‌های حسینیه شهرستان بیجار توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان شروع شد.
کد خبر: ۹۰۳۰۸۳۷
|
۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، کار مرمت و بهسازی فرش‌های حسینیه شهرستان بیجار که از سال ۹۴ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان آغاز شده بود وارد مرحله پایانی شد.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیجار ضمن اعلام این خبر گفت: این فرش‌ها بر اساس نوشته‌ای که بر روی قسمت سرانداز آن هویدا است دارای قدمتی ۱۳۰ ساله اند که توسط چندین زن استاد کار بافنده در روستای حلوایی و به سفارش و دستور علیرضا خان امیر تومان حاکم وقت بیجار جهت وقف در مجالس عزاداری خامس آل عبا بافته شده است.

محمد ابراهیم الیاسوند به بافته و نقشه منحصر به فرد این فرش‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: مساحت تقریبی این فرش‌ها که ۴ تخته است حدود ۱۱۰ متر مربع است که با در کنار هم قرار دادن آن‌ها حاصل می‌شود و نقشه سرانداز و حاشیه‌ها ماهی در هم بزرگ حلوایی و نقشه زمینه فرش هندسی اسلیمی سرداری است که این نقوش مختص به منطقه بیجار هستند.

الیاسوند بیان کرد: این فرش‌ها که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند پس از جذب اعتبار، کار مرمت آن‌ها در سال ۹۴ آغاز و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ ادامه یافت که فاز تکمیلی این عملیات توسط استاد رسول رفوگر حق، هم اکنون در حال اجرا است.

وی به کیفیت و شهرت جهانی فرش بیجار اشاره کرد و گفت: برای نگهداری و حفاظت از این فرش ها، برنامه احداث موزه فرش در دستور کار این اداره قرار دارد که مراحل اداری و جذب اعتبار آن در حال اتمام است و به زودی به مرحله اجرایی می‌رسد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات