روستای وی بشاگرد با وجود محرومیت ها سرزندگی و شادابی خود را حفظ کرده که کار جهادی روحانی این روستا در احداث یک مجتمع فرهنگی تنها روستای کشور دارای سینما است.
کد خبر: ۹۰۳۰۸۷۱
|
۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان: به نقل از فرهنگ کده؛ شهرستان کمتر توسعه یافته بشاگرد واقع در جنوب شرقی هرمزگان یکی از مناطق در بند محرومیت کشور به شمار می رود که ضعف های زیر ساختی بسیاری دارد.

هرکجا نام بشاگرد به میان می آید تصاویر محرومیت ها و فقر اولین میهمان خاطر مردم می شود که این موضوع با ماهیت اصلی این منطقه درتضاد است.

بشاگرد دارای تاریخی کهن و فرهنگی چند هزار و منحصر به فرد خود است که در بازگوی آن به مردم اجحاف شده و زور محرومیت بر فرهنگ این منطقه چربیده است.

روستای وی شهرستان بشاگرد واقع در بخش مرکزی بشاگرد یکی از روستاهای این منطقه است که با وجود محرومیت ها سرزندگی و شادابی خود را حفظ کرده و نمونه ای مثال زدنی شده است.

انتخاب روستای بدون «بیکار و اعتیاد» در بشاگرد

در حالی که آمار اعتیاد روز به روز در کشور حال افزایش و سن اعتیاد در کشور کاهش پیدا می کند اما «وی» جزو معدود روستاهای کشور است که اهالی آن درگیر با اعتیاد نیستند.

اهالی وی با تفکر و کار جهادی حجت الاسلام و المسلمین عباس زارعی روحانی بومی خود روستا و با تکیه بر ظرفیت های روستا به خصوص در زمینه صنایع دستی دست به اشتغال زایی زده اند به گونه ای که نه تنها مردان، زنان هم مشغول به کار و کسب درآمد هستند.

تولیدات صنایع دستی مردم وی که اغلب آن بابرگ درخت نخل است بازار فروش داخل و خارج کشور را به دست آورده و باعث ایجاد اشتغال در روستا شده که هم اکنون هیچ کس در این روستا بدون شغل نیست.

شیخ عباس زارعی با فعالیت هایش انقلابی را در این روستا حاصل کرده به گونه ای که ده ها تن از جوانان روستا با پیگیری های او مشغول به یادگیری علومی همچون ناوبری و جوشکاری زیر آب کرده اند.

«وی»؛ تنها روستایی در کشور که سینما دارد

از دیگر فعالیت های شیخ عباس زارعی می توان به کلید زدن احداث یک مجتمع فرهنگی نام برد که با ساخت آن این روستا شاید تنها روستای کشور باشد که سینما دارد.

حجت الاسلام عباس زارعی، روحانی بومی روستای وی شهرستان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به اینکه فعالیت های روستای وی بسیار گسترده  است، اظهار کرد: قریب به دو ساله که فعالیت های فرهنگی،هنری و قرآنی روستا را آغاز کردیم که نسبت به جاهای دیگر بسیار متفاوت است.

راه اندازی نمایشگاه دائمی فرهنگی و هنری در روستای وی

این روحانی مستقر در روستای وی بیان کرد: یک فضای نمایشگاه دائمی فرهنگی و هنری با مساحت ۱۲۰ متر مربع قریب به ۶ ماهه که آغاز کردیم که فعالیت های این نمایشگاه شامل ۲۲ موضوع که موضوعات آن مناسبتی،کلاس های آموزش خانواده، کلاس قرآن، پخش فیلم عمار بعد از نماز مغرب و عشاء، دنگ شادی برای بچه ها، تئاتر کودکان و…در فضای نمایشگاه برای همه سنین فراهم شده است.

حجت الاسلام زارعی تصریح کرد: در کنار نمایشگاه صنایع دستی، یک نمایشگاه دائمی دفاع مقدس ایجاد کردیم و همچنین برای کنکوری های روستا نیز کتابخانه و خوابگاه تاسیس کرده ایم که با برنامه مدون بر تحصیلات دانش آموزان نظارت می کنیم.

اوج برنامه های فرهنگی و هنری روستا در تابستان است

وی با بیان اینکه اوج برنامه های فرهنگی و هنری روستا در تابستان است، گفت: کلاس های تابستانی قرآنی با ۵ مربی اداره می شود که نزدیک به ۲ ساله که در حال انجام است و همچنین کلاس های خودباوری، اعتماد به نفس، خلاقیت، کارگاه صنایع دستی در فضای نمایشگاهی ایجاده شده برگزار می کنیم.

این دهیار روستای وی با بیان اینکه کلاس های فوتبال برای نوجوانان و جوانان در روستا برگزار می کنیم، تصریح کرد: روستای وی بشاگرد ظرفیت خوبی در زمینه ورزش دارد که تاکنون چندین مقام استانی و شهرستانی کسب کرده است.

حجت الاسلام زارعی بیان کرد: برای جوانان و جوانان روستا در فصل تابستان اردوهای زیارتی و سیاحتی درون استانی و برون استانی در نظر گرفته ایم که این برنامه ها به دلیل اینکه فضای نمایشگاهی را در اختیار کنکوری ها جهت مطالعه قرار داده بودیم و از ظرفیت کنکوری های برتر سال گذشته برای بچه های کنکوری امسال استفاده کردیم که تجریباتشان را در اختیار سایر افراد کنکوری قرار دهند.

مسجد روستا وقت نماز پربار و تحسین برانگیز است

وی با بیان اینکه مسجد روستا وقت نماز پربار و تحسین برانگیز است، گفت: مسجدی با حضور تمام جوانان و نوجوانان و بچه ها برگزار می کنیم که در بین نماز قرآن خوانی، شعرخوانی خاص و همخوانی دارند و فعالیت های مستمر فرهنگی در مسجد داریم.

این روحانی روستای وی با اشاره به اینکه برای جذب جوانان به مسجد کارهای خاص و جذابی انجام می دهیم، اضافه کرد: برای جذب جوانان به مسجد در طول هفته ۳ روز بعد از نماز مغرب و عشاء فیلم هایی از سخنان رهبر در زمینه اخلاق و حدیث اخلاقی برای مردم پخش می کنیم که بسیار استقبال کننده دارد.

حجت الاسلام زارعی افزود: کتابخانه مسجد به یک شکل خاص راه اندازی کردیم و کتاب ها را به مرور به کتابخانه اضافه می کنیم و به این شکل که در بین نماز ۴ الی ۵ کتاب به اهالی روستا معرفی می کنیم وقتی این کتاب ها تمام اهالی روستا مطالعه کردند در دوره بعد کتاب های جدید دیگر به اهالی معرفی می کنیم.

وی با بیان اینکه با کمبود کتاب مواجه هستیم، گفت: ۴ دوره کتاب در ۸۰۰ جلد بایگانی کردیم که این کتابها تمامی اهالی حداقل یک بار آنها را مطالعه کرده اند و در حال حاضر کتاب جدیدی نداریم.

راه اندازی کارگاه صنایع دستی در روستای وی

دهیار روستای وی اظهار کرد: جهت اشتغال زایی جوانان و بانوان خانه دار کارگاه صنایع دستی با هفت رشته نزدیک به دو ماه است که راه اندازی کردیم که اکنون برای ۱۴ نفر در این کارگاه مشغول فعالیت هستندو تولیدات این کارگاه همه از اقلام دور ریختنی است و حتی برای چوب کاری از درختان خشک استفاده می کنیم.

حجت الاسلام زارعی با بیان اینکه تولیدات صنایع دستی اهالی این روستا به شهرهای بزرگ مانند تهران و قم رسیده و مشتری خارجی هم دارد ،گفت: جهت فروش تولیدات صنایع دستی بازاریابی در حال انجام است که یک قرفه صنایع دستی در قم و طراحی یک فروشگاه اینترنتی و راه اندازی یک مغازه در شهرستان جاسک و راه زنی هایی برای صادرات خارج کشور در حال انجام است.

کارگاه صنایع دستی ظرفیت ۴۰ نفر اشتغال زایی دارد

وی ادامه داد: این کارگاه صنایع دستی ظرفیت ۴۰ نفر جهت اشتغال زایی را دارد اما در حال حاضر تنها از ۱۰ درصد از این ظرفیت استفاده می کنیم و در فصل تابستان آموزش صنایع برای بانوان بشاگردی داریم که این آموزش ها شامل معرق کاری و گلدوزی و حصیربافی و چرم فرآوری شده و سازه های صدفی و سنگ نوشته و غیره  است.

روحانی روستای وی، از ساخت یک مجتمع فرهنگی و هنری در روستا خبر داد و گفت: در حال حاضر در حال ساخت یک مجتمع فرهنگی در روستا هستیم که قسمتی از این مجتمع به سالن سینما اختصاص یافته که اکنون در حال تکمیل سقف آن هستیم.

ساخت یک مجتمع فرهنگی و هنری در روستا

حجت الاسلام زارعی با بیان اینکه ساخت این مجتمع فرهنگی با مشارکت مردم و خیرین در روستا است، تصریح کرد: این سالن سینما برای پخش فیلم های انقلابی مثل جشنواره عمار و غیره است.

وی بیان کرد: در این روستا دو مسجد وجود دارد که با مشارکت های مردمی در سال ۸۶ ساخته شده که ۴۰۰ متر زیر بنا و حسینیه آن در سال ۹۱ به بهره برداری رسید با ۵۰۰ متر زیر بنا که ساخت همگی آنها با مشارکت های مردمی روستا بوده است.

دهیار روستای وی با اشاره به اینکه روستا وی جزء محدود روستایی در کشور است که اهالی آن درگیر با اعتیاد نیستند ، گفت: با توجه به اینکه آمار اعتیاد در کشور در حال افزایش است اما ما با برگزاری کلاس های آموزشی و خودباوری اعتیاد را در این روستا ریشه کن کردیم.

حجت الاسلام زارعی با بیان اینکه در این روستا هیچکس بیکار نیست و همگی شاغل هستند، خاطر نشان کرد: اکثریت اهالی روستا کارمند هستند و ۳۰ نفر در روستا به شغل معلمی مشغول است و ۱۲ نفر در این روستا ناوبری می خوانند که علت آن هم تقاضای بالای شغلی برای این تخصص در استان هرمزگان است.

ارسال نظرات