آماری تکان‌دهنده از جنایات حملات شیمیایی بعثی‌ها علیه ایرانی‌ها و مردم عراق

«آمار مصدومین سلاح‌های شیمیایی در ایران به بیش از ۱۰۰ هزار نفر مصدوم و ۱۰ هزار شهید می‌رسد»
کد خبر: ۹۰۳۱۱۷۱
|
۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، از عمده‌ترین جنایات جنگی حکومت عراق در دوران جنگ با ایران کاربرد تسلیحات شیمیایی و در مواردی میکروبی علیه نظامیان و غیرنظامیان ایران و عراق است. این حکومت دامنه جنایات خود را از آغاز ۶۶ در مناطق غیرنظامی در بیش از ۲۰۰ روستا و اکثر شهرهای استان‌های مرزی گسترش داد و زنان و کودکان بسیاری را قربانی حملات خود کرد و اکنون همزمان با روز جهانی مبارزه با گترش سلاح های شیمیایی نگاهی اجمالی شده است به آمار و ارقام و جزئیات عملیات هایی که رژیم بعث عراق در دوران جنگ تحمیلی از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است.

حملات شیمیایی عراق به مناطق فاو، شلمچه و مجنون

در روز یک شنبه ۲۸/۱/۶۷ عراق فاو را مورد حمله شیمیایی قرارداد که بالغ بر ۴۰۰ الی ۵۰۰ نفر مصدوم بر جای گذاشت و ۱۱ نفر نیزشهید شدند.

بمباران شیمیایی درجاده‌های اهواز-آبادان واهواز-خرمشهر

در بعدازظهر نخستین روز اردیبهشت ۱۳۶۷ عراق در منطقه جنوب درسمت جاده اهواز –خرمشهر، حوالی روستا‌های شهیطیه، رحمانیه وشمریه را با گاز اعصاب و سیانید و جاده اهواز –آبادان (دژبانی دارخوین) را با گاز اعصاب مورد حمله قرارداد و ۱۱ نفر که به بیمارستان شهید بقایی اعزام شده بودند شهید شدند.

حمله به شلمچه

این حمله در تاریخ ۴/۳/۶۷ صورت گرفت. حمله با گاز شیمیایی اعصاب بود، و تعداد ۲۰۰ نفر مصدوم بجا گذاشت که اکثر آن‌ها در گروه الف. و ب. بودند و به نقاهتگاه سید الشهداء منتقل شدند؛ و یک مورد منجر به شهادت شد.

حمله به جزایر مجنون

در بامداد ۴/۴/۶۷، عراق با گاز شیمیایی سارین به جزایر مجنون حمله کرد که حداقل ۱۶ بیمار گروه الف. پذیرش شدند و ۶ نفر از آن‌ها به شهادت رسیدند و تعداد زیادی نیز مصدوم گروه‌های ب. و ج. بودند.

آمارکلی

کل جانبازان شیمیایی انتقال یافته به پشت جبهه در زمان جنگ بیش از ۱۰۰ هزار نفر بود که نیمی از آن‌ها متوسط و شدید و نیمی دیگر خفیف بودند. مجموع شهدا شیمیایی در دوران جنگ ۳۵۰۰ نفر می‌باشد (۱۰۰۰ نفر با گاز خردل و مابقی با گاز اعصاب و کمی نیز باترکیبات سیانید).

مجموع شهدا شیمیایی پس از جنگ در اثر عوارض گاز خردل ۲۰۰ نفر می‌باشد. کل جانبازان شیمیایی با گاز خردل که دارای پرونده پزشکی می‌باشند ۳۲ هزار نفر است.

عملیات والفجر ۱۰ وحوادث مریوان و روستا‌های اطراف

روستا‌های زیادی در اسفند ۱۳۶۶ و فروردین ۱۳۶۷ هدف حملات شیمیایی قرارگرفت. در ۲۸/۱۲/۶۶ روستای قلعه جی باحدود ۳۰۰ بمب شیمیایی موردحمله قرارگرفت. در تاریخ ۲/۱/۱۳۶۷ روستا‌های نژمار، کانی دینار، با کد، هجرت، دکاشیخان، بهرام آباد با گاز اعصاب مورد حمله قرارگرفت. در تاریخ ۲/۱/۶۷ شهر نودشه هدف ۸ حمله بمب خردل قرارگرفت و منجر به شهادت ۱۳ نفر و مصدومیت ۱۰۰ نفر شد. در تاریخ ۴/۱/۶۷ بمباران شیمیایی گسترده‌ای از روستای قلعه جی تا دزلی صورت گرفت. در تاریخ ۶/۱/۶۷ و ۱۳/۱/۶۷ روستای قلعه جی و اطراف بیمارستان صحرایی ا... اکبر مورد حمله قرارگرفت.

بمباران روستای بالک ۲/۱/۶۷
در این حادثه ۳ بمب شیمیایی به روستا و یک بمب به پشت روستا اصابت کرد و حدود ۱۰۰ نفر مصدوم و ۱۰ نفر شهید شدند که شامل ۷ مرد و ۲ زن و یک دخترجوان می‌شد.

بمباران روستای نژمار
در تاریخ ۲/۱/۶۷ تعداد ۶ بمب شیمیایی به داخل روستا و حدود ۲۰ بمب به اطراف روستا اصابت نمود که منجر به شهادت ۳۰ تن و مصدومیت ۳۰۰ تن از اهالی روستا شد. همچنین در اوایل سال ۶۷ بیمارستان صحرایی ا... اکبر مریوان مورد حمله شیمیایی قرارگرفت.

عملیات والفجر ۱۰ و حادثه حلبچه

در تاریخ ۲۵/۱۲/۶۶ منطقه شیخ صالح بمباران شیمایی شد. در این حادثه حدود ۱۰۰ نفر مصدوم گروه الف. وب، و ۴۰۰ نفر مصدوم گروه ج. بودند. در تاریخ ۲۶/۱۲/۶۶ تعدادی با گاز اعصاب مصدوم شدند و همگی به درمان جواب دادند.

در تاریخ ۲۷/۱۲/۶۶ ساعت ۳۰/۱۱ شهر حلبچه مورد حمله شیمیایی قرارگرفت. پس از این حمله ازساعت ۳۰/۱۳ تا ۱۸ حلبچه و شهر‌های اطرافش بطور مکرر طی ۱۵ مرحله مورد بمباران قرار گرفت. تعدادی از مردم حلبچه که به روستای انب رفته بودند باحمله شیمیایی شب هنگام به این روستا آسیب دیدند. عراق پس از استفاده از گاز اعصاب از ۲۸/۱۲/۶۶ با گاز خردل عملیات را ادامه داد. طبق آخرین آمار در این فاجعه ۵۰۰۰ نفر شهید و ۷۰۰۰ نفر مصدوم شدند.

حملات شیمیایی درعملیات کربلای ۸

در تاریخ ۱۹ و ۲۰ فروردین حملات شیمیایی محدودی در منطقه شلمچه صورت گرفت که منجر به مصدوم شدن حدود ۲۰۰ نفر شد که همگی آلودگی خفیف با گاز خردل داشتند. در ۲۱ فروردین ۶۶ تعدادی مصدوم شیمیایی که آلوده به گاز اعصاب بودند

حملات شیمیایی عراق به روستا‌های شمال عراق (۱۵ فروردین تا ۱۵ خرداد ۱۳۶۶)

در این زمان به مدت ۲ ماه عراق بمباران شیمیایی روستا‌های کردنشین شمال عراق را شروع شروع کرد. غالب حملات به روستا‌های استان اربیل و با عامل شیمیاییاز خردل صورت گرفت.

بمباران شیمیایی روستای آلوت در ۲۷ فروردین ۱۳۶۶

در این تاریخ بمباران شیمیایی روستای آلوت در غرب کشور انجام شد و یک خانواده ۴ نفره آسیب دیدند و یک نفرشان به شهادت رسید. در تاریخ ۱۸/۲/۶۶ چهارمین گزارش سازمان ملل در خصوص مصدومین شیمیایی منتشر شد.

حملات شیمیایی در عملیات کربلای ۴ و ۵

بررسی حملات شیمیایی زمستان ۱۳۶۵:

در زمستان ۶۵ عملیات کربلای ۴ در منطقه جنوب صورت گرفت و در تاریخ ۵/۱۰/۶۵ آبادان مورد حمله شیمیایی دشمن با گازخردل قرار گرفت که حدود ۲۰۰۰ مصدوم بجا گذاشت وا کثرا از نوع خفیف بود. از نظر شدت ضایعه حدود ۱ تا ۲ درصد وضعیت وخیم، ۱۰ تا ۱۵ درصد متوسط و مابقی خفیف بودند. حدود ۷۰ نفر نیز بر اثر حمله شیمیایی در شهر خرمشهر با گلوله‌های توپ گاز اعصاب و احتمالا سیانید مصدوم شدند.

حادثه بیمارستان صحرایی سومار ۱۰/۱۰/۶۵:

در اثر این حمله شیمیایی با گاز خردل در آمار‌های اولیه به ۴۰۰ مصدوم و ۲۰ شهید اشاره شده بود که در روز‌های بعد افزایش یافت. از جمله شهید دکترمصطفی رستم پور که در بیمارستان سنت آنتوان پاریس به شهادت رسید.

شلمچه ۱۹/۱۰/۶۵

در پی عملیات کربلای ۵ در شلمچه، عراق به مدت دو ماه اقدام به حملات شیمیایی گسترده با گاز خردل نمود. تعداد مصدومین شیمیایی متوسط و شدید در عملیات کربلای ۵ کمتر از ۳۰۰۰ نفر بود که با جمع مصدومین خفیف ۷۰۰۰ نفر را شامل می‌شد. کل شهدای شیمیایی در طول یک ماه حدود ۱۷۰ نفر بود که این تعداد زیاد شهید به چند دلیل بود. اول انفجار بمب خردل در مدخل سنگر رزمندگان اعزامی از بهبهان بود که بتدریج در مدت یک هفته ۴۰ نفر به شهادت رسیدند و حدود ۳۰ نفر از شهدا نیز مربوط به بمباران بیمارستان صحرایی سومار بودند.

همچنین سردار نیکخواه بهرامی، فرمانده پدافند شیمیایی دوران دفاع مقدس اعلام کرده است، آمار مصدومین سلاحهای شیمیایی در ایران به بیش از 100 هزار نفر مصدوم و 10 هزار شهید است و بر اساس اطلاعات و آماری که از دوران جنگ تحمیلی داریم، عراقیهایی که قربانی سلاحهای شیمایی رژیم بعثی شدند حدود هشت هزار نفر کشته و 30 هزار مصدوم است.

ارسال نظرات