فرمانده سپاه امام سجاد(ع):

مدیران به ثبات و آرامش بازار کمک کنند

فرمانده سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان، عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور را سوءمدیریت برخی مدیران دانست و گفت:مسؤولان بایستی با نگاه حمایتی به ثبات و آرامش بازار کمک کنند.
کد خبر: ۹۰۳۱۵۲۱
|
۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، سردار رضا ترابی در نشست صمیمی با هیات رئیسه اتاق اصناف و روسای اتحادیه امور صنفی مرکز هرمزگان، با اشاره به اهمیت و نقش بازار در تحولات مثبت جامعه، اظهار داشت: استاندار ساعی استان نیز، نظر مساعدی نسبت به حمایت از بازار دارند و این نوع نگاه برای توسعه اقتصادی استان بسیار خوش‌یمن است.

وی در ادامه با اشاره به مصوبات و تصمیمات اخذ شده در زمینه حمایت از بازار و فعالان صنفی افزود: مدیران و دستگاه‌های متولی امر بازار، بایستی با نگاه حمایتی به ثبات و آرامش بازار کمک کنند.

فرمانده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان ادامه داد: تغییر اتاق جنگ امریکا از وزارت دفاع این کشور به خزانه‌داری، بیانگر ناامیدی حاکمان این ابرقدرت جهانی از موفقیت در حوزه نظامی است و برای تاثیرگذاری بیشتر بر ایران در پی اجرای سناریوی جدید در حوزه اقتصادی هستند.

ترابی عامل مشکلات و فشارهای پیش آمده بر کشور را تنها تحریم‌های اقتصادی ندانست و بیان داشت: متاسفانه عمده مشکلات کشور، به ویژه در حوزه اقتصادی به دلیل سوءمدیریت برخی مدیران است.

وی نا آرامی‌های اخیر در گوشه‌ای از بازار جزیره قشم را ناشی از اختلاف بین سازمان گمرک ایران با گمرک سازمان منطقه آزاد اعلام کرد و افزود: عدم اجازه ثبت سفارش به فعالان اقتصادی جزیره علت اصلی این ناآرامی‌ها اعلام شده که در دست بررسی است.

عضو شورای تامین استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عمده نارضایتی شهروندان در استان به حق است تصریح کرد: مدیران دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و قوای دیگر بایستی در مقام پاسخگویی حاضر شوند تا از مبدل شدن این نارضایتی‌های منطقی با ورود برخی سوء استفاده‌گران، به مشکلات امنیتی، جلوگیری شود.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) استان هرمزگان، انتقادات و پیشنهادات مطرح شده در نشست صمیمی با فعالان صنفی را بسیار تاثیرگذار و ارزشمند دانست و بیان‌ داشت: اجازه ندهیم دشمن در اتفاقات اخیر کشور موج‌سواری و توطئه کند.

ترابی با بیان این که، در داخل کشور هم متاسفانه کسانی هستند که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند افزود: بسیاری از صنوف ما نظیر رانندگان و... دچار مشکلاتی شده‌اند، نباید اجازه داد، فشار مشکلات این قشر خدوم و تلاشگر را به ستوه آورد.

وی با تاکید بر انتقال‌ مشکلات واحدهای صنفی هرمزگان به عنوان فرمانده سپاه استان و عضو شورای تامین، خاطر‌ نشان کرد: تصمیماتی با همکاری تعزیرات، راهنمایی و رانندگی و ... در شورای تامین مصوب گردید تا با همراهی بیشتر با فعالان حوزه حمل و نقل مشکلات در آرامش پشت سر گذاشته شود.

ترابی با اشاره به تنش کنونی موجود در جامعه و ضرورت مدیریت آن، توسط دستگاه‌های متولی تصریح کرد: شبکه ضد انقلاب تلاش داشت تا با سوء استفاده از ابراز احساسات ملت ایران در دوران برگزاری بازی‌های تیم ملی کشورمان در جام جهانی، اهداف خود را دنبال کند، اما ملت بصیر ایران نشان داد، که در حمایت از نظام همیشه حاضر خواهند بود.

*احیای تجارت نیازمند تخصیص سهمیه ارزی 

عبدالمجید جلالی رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان نیز در ادامه این نشست با ارائه گزارش مختصری از وضعیت بازار اظهار داشت: پیگیری مطالبات قانونی بازاریان یکی از اصلی‌ترین درخواست‌های اتاق اصناف مرکز استان است.

وی در ادامه با بیان اینکه جامعه اصناف پرچمدار و یاوران  ولایت فقیه و نظام و نهضت اسلامی بوده و هستند، به موضوع مدیریت نظارت بر اصناف اشاره کرد و افزود: کمیسیون نظارت بر اصناف با ترکیب عضویت متناسب، بهترین ظرفیت در شناخت مسائل اقتصادی و واقعیت‌های صنفی است.

رئیس اتاق اصناف مرکز هرمزگان با بیان اینکه، مداخله در امور، بایستی با هماهنگی کمیسیون نظارت بر اصناف به عنوان یک نهاد ناظر باشد بیان داشت: مسؤولان با توجه به نیازمندی‌های بازار و درک و لمس حقایق درکنار فعالان صنفی قرار گیرند. 

جلالی ادامه داد: مسؤولان بایستی برای اخذ تصمیماتی که در اجرای برنامه‌های مرتبط با بازار گرفته می‌شود، تشکل‌های صنفی را به مشاوره دعوت کرده و بدانند که در گفتمان با این مجموعه ولایتمدار، منافع نظام و رضایت مردم، رکن اصلی صداقت و انصاف نهادینه شده است. 

نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران تاکید کرد: برای احیای تجارت بازار بندرعباس و استان، سهمیه ارزی و یا تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شود. 

وی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: استان هرمزگان از گذشته دور جذابیت خاص تجارت و گردشگری و مراودات تجاری خوبی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس داشته، بایستی برای رفع مشکلات موجود در این بخش نیز تدبیری اندیشیده شود.

*بندرعباس تنها عنوان پایتخت اقتصادی را یدک می‌کشد 

مسعود محمدشاهی نائب رئیس اتاق اصناف مرکز هرمزگان نیز در ادامه این نشست مشترک با بیان اینکه انتقادات فعالان صنفی از شهرداری به جا و منطقی است اظهار داشت: با توجه به بندری بودن شهر بندرعباس انتظارات بیشتری در حوزه کسب و تجارت وجود دارد، اما ما تنها عنوان پایتخت اقتصادی را یدک می‌کشیم و متاسفانه جز یک نام بلند هیچ مزیتی برای فعالان اقتصادی در نظر گرفته نشده است . 

وی یکی از مطالبات جامعه اصناف استان را اصلاح قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و بیان داشت: هر کسی از هموطنان و گردشگران که به این بندرعباس و سایر شهرهای استان به عنوان یک استان ساحلی و بندری  سفر می‌کند توقع خرید کالای خارجی دارد، اما در این شهر با توجه به قوانین سخت و محدودیت‌هایی که بر بازار وضع شده، متاسفانه مشکلات عدیده‌ای به وجود آورده که حتی نمی‌توانیم کالای خارجی که به صورت قانونی وارد استان شده را درون استان و بین شهرستان‌های هرمزگان جابجا کنیم.

 محمد شاهی با اشاره به مطالبه به حق فعالان امور صنفی هرمزگان تصریح کرد: خواسته ما رفع محدودیت‌ها درحوزه حمل کالای بدون دغدغه درون استان است.

نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران با بیان اینکه، بندرعباس و بازار آن مرز نیست، تاکید کرد: دستگاه‌های متولی بایستی مرزها را کنترل کنند، نه این که برای بازار و فعالان صنفی ایجاد محدودیت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت کمک به صنوف استان بیان داشت: بالغ بر 3میلیون واحد صنفی رسمی در کشور فعالیت دارد که 39 هزار واحد آن به هرمزگان اختصاص دارد، متاسفانه فعالیت‌ها موازی کاری‌هایی که برخی دستگاه‌ها نظیر شهرداری، میراث فرهنگی و ... با اتاق اصناف انجام می‌دهند، مانعی بر ساماندهی صنوف شده و تبعات آن به مجموعه اصناف باز می‌گردد.

محمدشاهی استفاده برخی‌ها از عناوین، با اخذ مجوز از دستگاه‌های دولتی را برای اصناف مشکل ساز دانست و بیان داشت: بایستی بحث ساماندهی واحدهای صنفی برابر قانون انجام شود و با کنار گذاشتن دید ترحم از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.

نائب رئیس اول اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان دست فروشی و دوره‌گردی را از دیگر مشکلات حاکم بر بازار بندرعباس عنوان کرد و افزود: زمانی می‌توانیم بازار را مدیریت کنیم که دست‌فروشانی که توسط شهرداری ساماندهی شده‌اند در این شهر اقدام به فروش کالای خارجی و قاچاق نکنند.

*کنترل قیمت‌ها از استان‌های مبداء تولید کالا صورت پذیرد

علیرضا هاشمی رئیس اتحادیه کابینت سازان و درود گران مرکز استان هرمزگان نیز با بیان بخشی از مشکلات موجود در بازار اظهار داشت: ورود لحظه‌ای بازرسان سبب وارد آمدن شوک به بازار می‌شود و آشفتگی برای مصرف‌کنندگان در پی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: تلاش‌های فعلان صنف کابینت‌سازان و درودگران هرمزگان باعث کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از وارد آمدن فشار بر مصرف کنندگان شده است.

رئیس اتحادیه کابینت سازان و درودگران مرکز استان با بیان اینکه، تعین کننده قیمت مواد اولیه صنف ما در تهران و سایر استان‌های تولیدکننده این مواد است تصریح کرد: بایستی دستگاههای نظارتی برای کنترل قیمت‌ها از استان‌های مبداء اقدام کنند.

*وظیفه داریم بازار را به سمت آرامش هدایت کنیم

در ادامه این نشست صمیمی فرهاد شهریاری رئیس اتحادیه چاپخانه داران مرکز استان هرمزگان نیز اظهار  داشت: متاسفانه کشور در شرایط فعلی وارد جنگ ناعادلانه اقتصادی شده، اما ما وظیفه داریم به عنوان سربازان این جبهه بازار را به سمت آرامش هدایت کنیم و پاسخگوی مصرف‌کنندگان باشیم.

 وی افزود: در جامعه اصناف بندرعباس بالغ بر 18 هزار واحدصنفی رسمی فعالیت دارد که با واحدهای غیر مجاز به جمعیتی بالغ بر 20هزار نفر می‌رسد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران مرکز هرمزگان بیان داشت: خانواده اصناف بالغ بر یک سوم جمعیت استان را شامل می‌شود و این مجموعه بالغ بر 7درصد درآمدهای استان را از طریق پرداخت مالیات تامین می‌کند.

*کمبود ایزوگام ناشی از عرضه قیر در بورس است

سید علی علوی رئیس اتحادیه تیرچه بلوک و عایق‌های رطوبتی مرکز هرمزگان نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: عرضه قیر در بازار بورس باعث شده تامین عایق‌های رطوبتی برای صنوف فعال در اتحادیه عایق های رطوبتی با مشکلات عدیده مواجه شود.

وی در ادامه یکی از عمده دلایل کمبود ایزوگام را مشکل فوق اعلام کرد و بیان داشت: بایستی برای مرتفع سازی این مشکل چاره اندیشی کرد.

*وارد آمدن التهاب بر بازار تاثیر مستقیم بر مصرف‌کننده دارد

اشکان عباسیان امین رئیس اتحادیه قناد و بستی و آب‌میوه مرکز استان هرمزگان با بیان اینکه مشکل اصلی بازار را باید ریشه‌یابی کرد اظهار داشت: این مشکل به شهرهای تامین‌کننده مواد اولیه صنف قناد، بستنی و آبمیوه باز می‌گردد.

وی در ادامه افزود: در هرمزگان برای تولید شیرنی مواد اولیه از سایر استان‌های کشور تامین می‌شود و حمل این مواد  برای صنف قناد، بستی و آبمیوه بسیار سخت هزینه بردار است.

رئیس اتحادیه قناد، بستنی و آبمیوه بندرعباس بیان داشت: باید شرایط بازار و آرامش بازار را در شورای تامین مد نظر قرارداد چرا که وارد آمدن التهاب به بازار، تاثیر مستقیم بر مردم و مصرف کنندگان وارد خواهد آورد.

*دستگاه‌های نظارتی با واحدهای صنفی تعامل بیشتری داشته باشند

 حمیدرضا اسماعیلی رئیس اتحادیه بنکداران مرکز استان هرمزگان نیز با بیان مطالبات صنف وابسته به خود اظهار داشت: درخواست بنده این است که واحدهای نظارتی با توجه به شرایط اقتصادی با واحدهای صنفی تعامل بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تکمیل مجتمع بزرگ بنکداران شهر بندرعباس در آینده نزدیک افزود: اقدامات برای انتقال واحدهای فعال در صنف بنکداران از مرکز شهر به این مجتمع در حال انجام است و انتظار می‌رود تا دستگاه‌های متولی برای تسهیل در این جابجایی همکاری لازم را داشته باشند.

*تعطیلی بیش از 60 واحد بنکداری طی 6ماه اخیر

محمد حزنی مدیرعامل شرکت مراکز پخش مرکز استان هرمزگان نیز در این نششت با اشاره به فعالیت بالغ بر 8 شرکت پخش در استان اظهار داشت: این شرکت‌ها در سراسر استان بیش از 30 هزار واحد توزیعی دارند و بالغ بر  90 درصد از کالاهای توزیعی این شرکت‌ها تولید داخل است که با قیمت‌گذاری و نظارت توزیع شده و قیمت واحد کشوری است.

وی در ادامه با بیان اینکه، شرکت‌های پخش در سراسر استان با شرایط بسیار سخت کار می‌کنند، افزود: با توجه به نیاز استان و اهمیت تامین مایحتاج شهروندان در سراسر استان خدمات این شرکت‌ها بدون وقفه ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت مراکز پخش مرکز استان بیان داشت: ما خود را مکلف به تامین نیاز استان در زمینه صنف مرتبط با خود می‌دانیم و در جبهه اقتصادی آمادگی داریم با تامین ارزاق عمومی در کنار مردم خدمت‌رسانی کنیم.

 حزنی با بیان بیش از 60 واحد بنکداری در استان طی 6 ماهه اخیر مجبور به ابطال و تعطیلی شده‌اند گفت: ما خود را در زمره سربازان نظام و انقلاب دانسته و حضور در جبهه اقتصادی را وظیفه خود می‌دانیم.

*کنترل استاندارد کالا از مجرای تولید اثرگذارتر است

محمد ملاحی رئیس اتحادیه املاک و پارکینگ‌داران مرکز استان هرمزگان نیز در ادامه این نشست صمیمی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی قاعدتا بر قیمت مسکن اثر گذار است اظهار داشت: اصناف و بازاریان در تاریخ این کشور امین مردم بوده و همواره همراه نظام و انقلاب بوده‌ و هستند.

وی ادامه داد: واحدهای نظارتی باید توجه داشته باشند که کنترل استاندارد کالا از مجرای تولید، اثرگذار‌تر است تا اینکه به واحدهای صنفی ورود کنند.

رئیس اتحادیه املاک و پارکینگ‌داران مرکز استان هرمزگان بیان داشت: بهتر است واحدهای نظارتی نظیر بهداشت به جای ورود صرف به بازار مرکز استان اندکی هم در روستاها و شهرهای کوچک نظارت را تشدید کنند.
 
*دستگاه‌های نظارتی نجابت بازار هرمزگان را زیر سوال نبرند 

در ادامه این نشست علی هاشمی‌پور رئیس اتحادیه الکتریک و خدمات آسانسور مرکز استان هرمزگان با بیان اینکه، بازار نیازمند ثبات و آرامش است اظهار داشت: برای همراهی اصناف با دولت نیاز به تعامل بیشتر است.

 وی با انتقاد از سامانه متمرکز خرید دولت گفت: متاسفانه دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های مستقر در هرمزگان تمام نیازهای خود را از استان‌های دیگر تامین می‌کنند و علنا فلسفه فعالیت واحدهای صنفی در استان را زیر سوال برده و این واحدها روز‌به‌روز به تعطیلی و ورشکستگی می‌روند.

رئیس اتحادیه الکتریک و خدمات آسانسور مرکز استان هرمزگان ادامه داد: شرکت‌هایی که پیمانکار دستگاه‌های دولتی هستند ملزم شوند اقلام و کالاهای مورد نیاز خود را از استان تامین کنند.

هاشمی‌پور در ادامه با بیان اینکه اقدام شرکت توزیع برق در فروش کابل تخلف محسوب می‌شود، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات فعالان صنفی حوزه الکترونیک و خدمات آسانسور، ورود سیم و کابل‌های تقلبی تولید داخل است که متاسفانه مهر استاندارد هم دارد و باید برای آن چاره اندیشی شود تا امنیت شهروندان به خطر نیافتد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی دستگاه‌های نظارتی از نجابت بازاریان هرمزگان استفاده می‌کنند گفت: هرمزگانی‌های نجیب و بازاریان در آرامش قدرت تنظیم و کنترل بازار را داند امید است که دستگاه‌های نظارتی با هم‌افزایی در راستای بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار کمک کنند.

ارسال نظرات