خبرهای داغ:
معاون رئیس کل دادگستری استان سمنان:
معاون رئیس کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه پیگیری های لازم در دستگاه قضایی در خصوص ایجاد دادگستری در سرخه در حال انجام است، گفت: دادگستری در سرخه با توجه به اینکه شهرستان است؛ باید تشکیل شود.
کد خبر: ۹۰۳۱۵۴۱
|
۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در سمنان، دومین کمیسیون حقوقی به همت شورای اسلامی شهر سرخه با حضور جمعی از حقوقدانان در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در این کمیسیون ابتدا حجت الاسلام والمسلمین مصطفی فاطمی بصیر امام جمعه سرخه اظهار داشت:یکی از مسائلی که فقدان آن در سرخه محسوس است؛ وجود مراکز مشاوره در عرصه های مختلف حقوقی و قضایی است که از این حیث در شهرستان سرخه احساس خلأ می شود.

وی افزود: تأمین مراکز مشاوره در حقیقت تأمین امنیت اجتماعی و اخلاقی است و با توجه به اینکه سرخه شهرستانی مهاجرپذیر است وجود آن ضروری به نظر می رسد.

در ادامه علی دارینی معاون رئیس کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه مشاوره نقشی اثرگذار دارد و اگر درست انجام شود و محتوای آن درست و یکسان باشد؛ می تواند اثرات مثمرثمری داشته باشد، گفت: ما برخوردار از قرآن و مضامین بلند آن در زمینه های مختل، متون روایی و حدیثی غنی و ادعیه های پرمغز هستیم پس می توان گفت از نظر متن محدودیت نداریم؛ اما از نظر شکل و اجرا دچار مشکل هستیم.

وی اظهار داشت: هر جایی که بر اساس قانون تقسیمات کشوری شهرستان شود؛ تشکیل دادگستری در آن ضروری است؛ بنابراین باید دادگستری در سرخه تشکیل شود که مراحل تأسیس آن در دست اقدام است.

دارینی با بیان اینکه مردم باید دسترسی به اهل خبره در بحث مشاوره داشته باشند، گفت: متأسفانه نظام مشاوره در ایران ناهماهنگ است و اینکه چه کسی، چه زمانی و چگونه این کار را انجام دهد؛ مورد غفلت واقع شده است این در حالی است که برای مثال یک معتاد قبل از مصرف باید دانشش بالا برود نه پس از اینکه دچار این بیماری شد؛ مورد مشاوره و راهنمایی قرار گیرد.

معاون رئیس کل دادگستری استان سمنان تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در خصوص افراد مشاور وجود دارد این است که آیا دارای مجوز هستند و در محدوده شغلشان فعالیت می کنند و اینها همه باید مورد بررسی قرار گیرد.

دارینی در ادامه با اشاره به اصل 156 قانون اساسی گفت: اصل‏ یکصد و پنجاه و ششم می گوید قوه‏ قضائیه‏ قوه‏ ای‏ است‏ مستقل‏ که‏ پشتیبان‏ حقوق‏ فردی‏ و اجتماعی‏ و مسئول‏ تحقق‏ بخشیدن‏ به‏ عدالت‏ و عهده‏ دار وظایفی همچون  رسیدگی‏ و صدور حکم‏ در مورد تظلمات‏، تعدیات‏، شکایات‏، حل‏ و فصل‏، دعاوی‏ و رفع خصومات‏ و اخذ تصمیم‏ و اقدام‏ لازم‏ در آن‏ قسمت‏ از امور حسبیه‏،
که‏ قانون‏ معین‏ می‏ کند،  احیای‏ حقوق‏ عامه‏ و گسترش‏ عدل‏ و آزادیهای‏ مشروع‏،  نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ قوانین‏،  کشف‏ جرم‏ و تعقیب‏ مجازات‏ و تعزیر مجرمین‏ و اجرای‏ حدود و مقررات‏ مدون‏، جزایی‏ اسلام‏ و  اقدام‏ مناسب‏ برای‏ پیشگیری‏ از وقوع‏ جرم‏ و اصلاح‏ مجرمین‏ است.

وی بیان کرد: نقش و وظیفه اصلی حقوقدانان؛ سیاستگذاری قانون و برنامه ریزی است که متأسفانه باید گفت حقوقدانان ما از این وظیفه خطیر خود دور شده اند.

معاون رئیس کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه قانون هر کشور آینه ای از فرهنگ و تمدن آن کشور است، گفت: جامعه حقوقی باید به خودش بیاید و رشد کند.

دارینی با بیان اینکه هر کاری اگر یک متولی  داشته باشد؛ درست و صحیح انجام می شود؛ گفت: قانون باید یک متولی داشته باشد و آن متولی باید پاسخگو باشد.

وی در پایان تأکید کرد: نظام حقوقی در ایران به برکت خون شهدا رشد و پیشرفت کرده است و آنچه وظیفه و تکلیف همگان است حفاظت و حراست از خون شهداست و باید ما به عنوان یک مسئول قدردان مردم باشیم.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها