مردمانی که با دستان توانای خود برگ‌های درخت نخل را در هم تابیده و زیباترین صنایع دستی را به عرصه ظهور رسانیده‌اند.زیبایی کار بر شاخ و برگ نخل، شگفت‌انگیز است و حمایت از دستان پینه بسته این محرومان موجب بر افروختن مشعل اقتصاد مقاومتی در منطقه خواهد شد.  
کد خبر: ۹۰۳۱۹۳۴
|
۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، امسال با رهنمود و توجه و دقت رهبری سال حمایت از تولید ایرانی نام گذاری شد که در واقع سال بسیار مهمی است؛ یعنی سال حمایت از سرمایه های مادی، فیزیکی و انسانی کشور و به عبارت روشن یعنی مسئولان به سنت نبی اسلام رجوع کرده و بوسه بر کف دستان پینه بسته تولید کنندگان داخلی بزنند.”

 

امروزه باتوجه به مشکل روزافزون اشتغال‌و افزایش بیکاری در کشور و جنوب کرمان ، پیشرفت اقتصادی‌و ایجاد اشتغال از مهم‌ترین دغدغه مسئولان به ویژه مقام معظم رهبری است.
در این بین صنایع‌دستی به دلیل خصوصیات ممتازی مانند ایجاد سرمایه، مشارکت دادن زنان، استفاده از منابع داخلی ‌و بسیاری دیگر از پارامترهای اقتصادی‌و فرهنگی، می‌تواند یکی از عوامل و راه‌های مبارزه با بیکاری در کشور باشد و تاثیرات بلندمدتی بر پیشرفت اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی بگذارد.


بدون تردید اشتغال‌زایی از مهم‌ترین دلایل توجیه اقتصادی صنایع‌دستی است؛ از این‌رو مطالعه پیرامون برنامه‌ریزی، نقش و اهمیت پیشرفت صنایع‌دستی، شناسایی‌ و ایجاد ظرفیت‌های جدید، ایجاد اشتغال مولد، ارتقاو بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی، ارتقا سطح درآمد، معیشت و رفاه هزاران خانه‌دار روستایی و شهری فعال در این صنعت توسط مسئولان امر ضرورت دارد.

 

صنایع‌دستی به دلیل سابقه چندین هزارساله در ایران‌ و تنوع رشته‌های مختلف، یکی از حرفه‌های مهم ایرانیان به‌شمار می‌رود اما متاسفانه سال‌هاست به دلیل عدم‌حمایت کافی از این عرصه، مورد فراموشی قرار گرفته است.

 

مردم جنوب کرمان از دیرباز همواره با درخت خرما مهر ورزیده‌اند و چون انسانی زنده، برایش ارزش گذاشته‌اند. خرمای جنوب کرمان هیچ گاه از یاد نمی‌رود، زیرا شیرینی برخورد مردمانش را به یاد می‌آورد.

 

مردمانی که با دستان توانای خود برگ‌های درخت نخل را در هم تابیده و زیباترین صنایع دستی را به عرصه ظهور رسانیده‌اند.زیبایی کار بر شاخ و برگ نخل، شگفت‌انگیز است، حصیربافی یکی از صنایع دستی مردم جنوب کرمان است که با فرهنگ و باورهای این خطه کویری خو گرفته است.

 

برگدرخت خرما که در تداول عامه مردم جنوب کرمان “پیش” نامیده می‌شود، در ساخت زنبیل، حصیر، جارو و … استفاده می‌شود.

 

سوزن دوزی و گلابتون دوزی از دیگر هنر دستان مردمان جنوب کرمان است که اگر از آن حمایت شود نیمی از مشکل اشتغال این منطقه حل خواهد شد.

 

علی ای حال،جنوب کرمان که گنجینه کاشت انواع محصولات کشاورزی است به دلیل حمایت نکردن از محصولات کشاورزی و نبود میدان تره بار و وجود دلال ها همیشه با بحران روبرو بوده است.

 

به‌خاطر داشته باشیم در اقتصاد مقاومتی استفاده از تمام ظرفیت‌های تولیدی کشور مهم است و اگر ما در برخی از صنایع بزرگ با موانعی جدی مواجه‌و یا نیازمند تکنولوژی خارجی هستیم، باید از ظرفیت‌های درونی خود از جمله صنایع‌دستی که ریشه در فرهنگ و سنن مردم ایران دارد و زنان به عنوان نیروی تاثیرگذار جامعه بهره‌مند شویم.

 

تهیه وتنظیم:پورحیدر

ارسال نظرات