خبرهای داغ:
ناگفته های تغذیه ناسالم/1

عرضه محصولات کشاورزی بدون نظارت و پایش باقیمانده سموم در خراسان جنوبی

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه محصولات کشاورزی که وارد استان ما می شود از نظر میزان سموم باقیمانده تست نمی شود گفت: چون سازمان غذا و دارو تجهیزات لازم برای این کار را ندارد در حالیکه در استانهای هم جوار ما این کار انجام می شود.
کد خبر: ۹۰۳۱۹۵۰
|
۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، گرچه پیشگیری و مراقبت از خود یکی از راه های مبتلا نشدن به بیماری است اما دیگر تضمین کننده سلامت انسان تغذیه سالم است.

حال از خودمان می پرسیم چرا پیشینیان ما سالم تر از ما زندگی کردند و در طول عمر خود کمتر با انواع بیماری ها دست و پنجه نرم کردند و  چرا عمر ما نسبت به آنها کوتاه تر شده است؟

روح و فکر سالم نیز در بدن سالم است و آنچه موجب پایین آوردن هزینه ها در خانواده و جامعه می شود حفظ سلامتی است. اهمیت بالای سلامتی بر کسی پوشیده نیست.

سلامت محصولات کشاورزی مهمترین بخشی است که سلامت جامعه را تضمین می کند. از مسئولین می خواهیم که در این جهت دقت و توجه بیشتری لحاظ کنند.

دکتر جویبان مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج ضمن تاکید بر اهمیت سلامت محصولات کشاورزی که جزو سبد غذایی مردم است  اظهارداشت: چرا هندوانه از کشور ما به عمان می رود برگشت پیدا می کند؟

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی که وارد استان ما می شود از نظر میزان باقیمانده سموم تست نمی شود تصریح کرد: چون سازمان غذا و دارو تجهیزات لازم را برای این کار را ندارد در حالیکه در استانهای هم جوار ما این کار انجام می شود.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان افزود: استان ما در این زمینه نیز خیلی مظلوم واقع شده است. در استانهای هم جوار ماشین میوه فروشی کنار خیابان یا در روز بازارها با دستگاه HPLC تست می شوند و اگر سموم باقیمانده از حد مجاز بیشتر باشد از چرخه حذف می کنند.

وی با بیان اینکه استان ما سکوی پرش برای برخی ها شده است که گر چه روز به روز جلسات بیشتر برگزار می شود خروجی ندارد اظهارداشت:  عنوان نکردن این مشکلات مطلوب نیست و آیندگان هیچ بهانه ای را از ما قبول نخواهند کرد.

 جویبان با تأکید بر اینکه باید مشکلات آگاهی رسانی و چاره اندیشی شود افزود: چرا در استان دستگاه مورد نیاز برای سنجش سلامت محصولات کشاورزی نیست؟

وی ادامه داد: گاهی اوقات محصول کشاورزی که جزو سبدغذایی مردم است برای انجام برخی تست ها به مشهد فرستاده می شود و در برخی موارد نتیجه آزمایش ها خیلی دیر از مشهد می رسد و آن موقع محصولات فروخته شده است.

وی متذکر شد: متولیان امر و مسئولین در این خصوص باید پاسخگوی مردم باشند که چرا از لحاظ سلامت محصولات کشاورزی در استان کم توجهی صورت می گیرد.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان افزود: تنها طرحی که از سازمان غذا و دارو به دست ما رسیده است پرسش نامه طرح تحقیقاتی "باقیمانده سموم در سبزی ها در بیرجند" بوده که قرار است برای آزمایش به مشهد فرستاده شود تا در دانشگاه فردوسی انجام شود چون تجهیزات کافی برای این تحقیقات را در استان نداریم.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها