حقوق بشر آمریکایی/لاریجانی:

سوءاستفاده از حقوق بشر برای تروریسم، مرضی آمریکایی است/"حقوق بشر آمریکایی" مبتلا به سیاست بازی است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: آمریکا و حقوق بشری که این کشور دنبال می کند،بسیار حقوق بشر متعفنی است.
کد خبر: ۹۰۳۱۹۸۴
|
۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به ادعاهای پوشالی ایالات متحده در زمینه حقوق بشر و رفتارهای ضد و نقیض این کشور در این موضوع، اظهار کرد: در روزهای گذشته دولت آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد که این  تصمیم برای خروج از  یک نهاد زیر مجموعه‌ سازمان ملل متحد خبر بسیار خوبی است، به دلیل اینکه آمریکا و حقوق بشری که  این کشور دنبال می کند، بسیار متعفن است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بیان کرد: کلمه تعفن را به تقلید از خودشان بکار می‌برم، زیرا  وزارت  امور خارجه آمریکا  در اعلامیه‌ای که  برای توجیه خروج  کشورش از شورای حقوق بشر سازمان ملل صادر کرده، از این شورا  به عنوان  یک منبع فاضلاب بد بو نام برده است.

وی ادامه داد: به دلیل حضور آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و همچنین برخی از دولت‌هایی که توسط این کشور هدایت می‌شوند،  چنین شرایط غیر قابل تحملی ایجاد شده است. 

لاریجانی افزود: اینکه آمریکا در این برهه اعلام کرده  از این شورا خارج  خواهد شد، دو علت دارد؛ یکی موضوع  پیگیری مسئله  فلسطین است که البته شورای حقوق بشر هنوز کار مهمی را در این زمینه انجام نداده است، منتهی پیگیری می‌کند چرا مردم و کودکان را که تظاهرات معمولی در غزه می‌کشند.

وی اضافه کرد: علت دیگر مربوط به بچه‌هایی می‌شود که در مرزهای جنوبی ایالات متحده  به بهانه سیاست‌های جدید مهاجرتی از سوی  دولت دونالد ترامپ از خانواده‌هایشان جدا می‌ شوند، به طوریکه طبق آمارها تا آخر امسال چیزی حدود 30 هزار بچه از پدر و مادر خود جدا  خواهند شد و تا این لحظه سرنوشت آنها  نا معلوم است. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به پیگیری گزارشی از سوی برخی رسانه های آمریکا با موضوع تجاوز به یک دختر چهارساله توسط پلیس مرزی، تصریح کرد:  بعید می‌دانم دستگاه قضایی آمریکا با وضعیت افتضاحی که دارد،  بخواهد چنین مسئله‌ای  را پیگیری کند، هر چند البته تا این لحظه فقط در حد پوشش رسانه ای به این موضوعات پرداخته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه دلیل مهم تری برای خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وجود دارد، گفت: آمریکایی‌ها از ابتدا با عضویت در شورا مخالف بودند، به دلیل اینکه  آنها عدم رضایت  خود را نسبت به مکانیزمی موسوم به  UPR که با همت ایران با سختی تصویب شده،  اعلام کرده بودند، چراکه بر اساس  این مکانیزم  کارنامه حقوق بشری همه کشورها بدون استثناء هر دو سال یکبار باید تحت بررسی و مرور قرار بگیرند.

لاریجانی تصریح کرد: آمریکا به خاطر اینکه نمی‌خواست چنین نظارتی بر رفتارش وجود  داشته باشد، در عضویت تعلل می کرد، اما در دوره اوباما مجبور شد که عضو این مکانیزم شود، متعاقب این عضویت در  اولین جلسه‌ای که برگزار شد، کارنامه حقوق بشری آمریکایی‌ها توسط  کشورهای دنیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این موضوع برای آنها بسیار سنگین تمام شد، چراکه آنها معتقدند شاخص حقوق بشر، آمریکایی است و بقیه دولت‌ها باید خود را با آن تنظیم کنند.

وی ادامه داد: کنگره با استناد بر این  موضوع که  اصول آمریکایی در زمینه حقوق بشر نباید مورد تعرض قرار بگیرد، به دولت آمریکا بسیار هجوم آورد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با یادآروی این موضوع که در آینده‌ای نزدیک دوباره آمریکا باید گزارش خود را براساس مقررات UPR عرضه کند، افزود: کاخ سفید  از ترس این گزارش و فضاحت‌هایی که در امر حقوق بشر دارد، ترجیح داد که در عضویت شورا نباشد و این گزارش را نیز  ارائه ندهد.

وی با بیان اینکه حقوق بشر آمریکایی دارای سه بیماری مزمن است، اظهار کرد: در وهله اول  باید گفت  حقوق بشر آمریکایی دارای استانداردهای دوگانه است، یعنی آدم‌کشی اگر توسط رژیم صهیونیستی، سعودی‌ها و یا سربازان آمریکایی صورت بگیرد، هیچ اشکالی ندارد اما اگر تروریستی در ایران اعدام شود،کار بدی است.

لاریجانی ادامه داد: مورد دوم مربوط به بیماری سیاست بازی است که حقوق بشر آمریکایی به آن مبتلا است، مثلا اگر بخواهند کشوری  مانند ایران، چین، روسیه یا کوبا را تحت فشار قرار بدهند، علیه‌شان شعارهای حقوق بشری سر می‌دهند و از تحریم های حقوق بشر به عنوان ابزار استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه سومین بیماری حقوق بشر آمریکایی این است که برچسب مدافعان حقوق بشر را برای پوشش کارهای تروریستی استفاده می‌کند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها  روزی داعش را به عنوان رزمندگان آزادیخواه و مدافعان حقوق بشر معرفی می‌کردند و الان منافقین را که  مسئول شهادت بیش از 20 هزار ایرانی هستند به عنوان مدافعان حقوق بشر معرفی می‌کنند، بنابراین استفاده از حقوق بشر به عنوان پوشش برای فعالیت‌های تروریستی سومین مرض حقوق بشر آمریکاست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار