مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امکان تولید حبوبات مصرفی در داخل کشور وجود دارد و به دنبال تغییر زمان کشت حبوبات از بهار به پاییز هستیم.
کد خبر: ۹۰۳۲۰۳۲
|
۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، فرامک عزیز کریمی ، در پاسخ به اینکه وضعیت تولید حبوبات از جمله عدس در کشور چگونه است و چه میزان نیاز به واردات داریم، گفت: در برخی حبوبات از جمله نخود نیازی به واردات نداریم و سالانه بیش از 280 هزار تن نخود در کشور تولید و مصرف می‌شود. 

وی به این نکته اشاره کرد که بیشترین حجم تراکم کشت حبوبات در مناطق شمال غرب و غرب کشور از جمله استان‌های اردیبل،‌کردستان، لرستان و کرمانشاه انجام می‌شود که عمدتا هم نخود و عدس به صورت دیم در این مناطق کشت می‌شود. 

نیازی به واردات نخود و عدس نداریم

وی با اظهار تاسف از برخی واردکنندگان که با وجود تولید محصولی مانند نخود در داخل تمایل به واردات موازی‌ دارند، گفت: مثلا در کشوری مانند روسیه نوعی نخود تولید می‌شود که قیمت آن پایین‌تر است و برخی واردکنندگان برای سودشان آن را وارد می‌کنند که در مورد عدس هم وضعیت به همین شکل است و با وجود آنکه نیازی به واردات نداریم، برخی عدس کانادایی وارد می‌کنند. 

تغییر زمان کشت حبوبات از بهاره به پاییزه

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی به تدوین برنامه جامعی برای تولید حبوبات در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون اکیپی از کارشناسان ما با توجه به هم‌جواری با کشور ترکیه رفته‌اند و ارقام مناسبی را شناسایی کرده‌اند که بتوانیم حبوبات را در فصل پاییز و زمستان را هم کشت کنیم، چرا که بسیاری از حبوبات در کشور ما در فصل فروردین ماه کشت می‌شود که عملا بارندگی پاییز و زمستان را برای دو محصول نخود و عدس از دست می‌دهیم. 

عزیزکریمی این را هم گفت: از طرف دیگر باید از بذری استفاده کنیم که در کشت پاییزه بتوانند سرمای زمستان را تحمل کنند و به صورت پایلوت حدود 40 هزار هکتار برای دومین سال متوالی نخود پاییزه کشت کردیم که دو ماه دیگر برداشت آن شروع می‌شود.

کشت آزمایشی حبوبات،‌گندم و جو در 4 استان با همکاری ایکاردا

وی همچنین از انجام پروژه‌های مشترکی با مرکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک (ایکاردا) خبر داد و گفت: این پروژه مشترک به کشت دیم عدس، نخود، گندم و جو در 4 استان‌ لرستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و کردستان اختصاص دارد تا بتوانیم نتیجه نهایی آن را مشخص کرده و آن را به سایر بخش‌ها تعمیم دهیم.

صادرات دیگر مقرون به صرفه نیست

این مسئول در معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: تا چند سال گذشته صادرکننده حبوبات بوده‌ایم، اما اکنون واقعیت این است که قیمت تمام شده ما بالا است تا حدی که برای صادرات مقرون به صرفه نیست و اگر عملکرد ما در هکتار از 600 کیلوگرم به یک تن برسد، قیمت تمام شده ما کاهش خواهد یافت. 

وی گفت: هم اکنون ما در هر هکتار 500 کیلوگرم نخود و عدس برداشت می‌کنیم، در حالی که این رقم در ترکیه بیش از یک تن در هکتار است. 

به گزارش فارس، طی بررسی‌های میدانی هم اکنون لوبیا چیتی چینی،‌عدس کانادایی و نخود روس در بازار به وفور یافت می‌شود. طی 2 روز گذشته هم طبق فهرستی که بانک مرکزی منتشر کرد، شرکت‌های زیادی برای واردات حبوبات ارز یارانه‌ای گرفته‌اند، در حالی که امکان تولید این محصولات در داخل کشور فراهم است و بهتر بود، به جای اختصاص یارانه به واردات این یارانه به بهبود وضعیت تولید داخل اختصاص می‌یافت.

ارسال نظرات