معاون دریایی سازمان بنادر گفت:.با برگزاری همایش توسعه صادرات می‌توانیم هزینه صادرات را در بخش دریایی به حداقل برسانیم.
کد خبر: ۹۰۳۲۰۳۷
|
۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر  با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکل بخش بازرگانی ،توجه نکردن به کشورهای همسایه است،اظهار کرد: متاسفانه بیشتر بازرگانان و تجار ایرانی به فکر صادرات و واردات به کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی هستند.

وی ادامه داد: ایران از جمله کشورهایی است که با 15 کشور مرز زمینی و دریایی دارد و می‌تواند به واسطه آب به بسیاری از کشورها متصل شود ولی متاسفانه از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.

حق‌شناس با بیان اینکه ایران به وسیله دریای خزر به چهار کشور همسایه متصل است، گفت: کشورهای اطراف دریای خزر عمده محصولات کشاورزی خود را از کشورهایی اروپایی و ترکیه  تأمین می‌کنند این درحالی است که می‌توانیم با ظرفیت سازی، محصولات کشاورزی این کشورها را تأمین کنیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر بیان کرد: ایران در تولید محصولات باغی جزو 10 کشور اول دنیاست، اما به دلیل استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود ،کمترین محصولاتی که صادر می‌شود محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه باید کریدورهای شمال به جنوب را فعال کنیم ،گفت: چندی پیش یک کشتی کانتینری از چین به وسیله ریل به بنادر  آذربایجان وارد و از آنجا به بندر کاسپین منتقل شد، بنابراین می‌توانیم با فعال کردن کریدورهای شمالی و جنوبی میزان ترانزیت خود را افزایش دهیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر بیان کرد: باید با شناسایی ظرفیت‌ بنادر موجود محصولات مازاد در بخش کشاورزی صنعتی را صادر کنیم.

حق شناس با اشاره به اینکه به طور میانگین 20 درصد از مجموع تخلیه و بارگیری کالاها مربوط به صادرات و 80 درصد آن مربوط به واردات است، گفت: هم اکنون ظرفیت بارگیری در بندرانزلی 10 میلیون تن، در بندر نوشهر 5 میلیون تن، در بندر امیرآباد 10 میلیون تن و در بندر آستارا یک میلیون تن است.

وی بیان کرد: باید بتوانیم با فراهم کردن ظرفیت‌ها ،بازرگانان را تشویق به استفاده از ظرفیت‌های بنادر شمالی کنیم در همین راستا سازمان بنادر تخفیف‌هایی را برای تخلیه و بارگیری کالاها در نظر گرفته است.

حق‌شناس با اشاره به برگزاری همایش توسعه صادرات دریای خزر در بیستم تیرماه ،گفت: این همایش در بندر امیرآباد برگزار می‌شود و می‌توانیم با شناسایی ظرفیت‌های کل بنادر شمالی کشور مسیر توسعه صادرات به کشورهای همسایه را تسهیل کنیم.با برگزاری همایش توسعه صادرات می‌توانیم هزینه صادرات را در بخش دریایی به حداقل برسانیم.
ارسال نظرات