خبرهای داغ:
توسط محقق همدانی؛

کاشت و پرورش ریزجلبک ها مغذی به روش نوین

جلبلک ها را می توان ساده ترین موجودات دارای کلروفیل نامید که در محیط های مختلف همچون محیط های آبی قابلیت رشد را دارند. سید طیبه موسوی محقق همدانی، موفق به کشت و پرورش این جلبک ها در محیط های مصنوعی شده است که از این جلبک ها می توان در مصارف بسیاری نظیر دارویی، غذایی، سوخت، کشاورزی، پرورش آبزیان و آرایشی مورد استفاده قرار داد.
کد خبر: ۹۰۳۲۲۹۱
|
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
به گزارش سرویس خبری بسیج علمی خبرگزاری بسیج، از همدان؛ جلبلک ها را می توان ساده ترین موجودات دارای کلروفیل نامید که در محیط های مختلف همچون محیط های آبی قابلیت رشد را دارند. در اکوسیستم های آبی، جلبک ها حلقه اولیه و اصلی زنجیره غذایی را تشکیل می دهند و حیات جانوران آبزی عمدتاً به فعالیت جلبک های درون آب وابسته است زیرا مواد آلی و اکسیژن مورد نیاز آنها عمدتاً توسط جلبک ها تأمین می شود. سید طیبه موسوی محقق همدانی نیز جزء کسانی است که موفق به کشت و پرورش این جلبک ها در محیط های مصنوعی شده است که از این جلبک ها می توان در مصارف بسیاری نظیر دارویی، غذایی، سوخت، کشاورزی، پرورش آبزیان و آرایشی مورد استفاده قرار داد.

ریز جلبک چیست؟

موسوی در تعریف ریز جلبک ها به خبرنگار سرویس خبری بسیج علمی گفت: ریز جلبک‌ها گروهی از ارگانیسم‌های فتوسنتز کننده یک یا چند سلولی هستند که در طول سالیان اخیر کاربردهای گسترده ای در زندگی بشر پیدا کرده اند. در حال حاضر، سالیانه بیش از میلیون ها تن انواع جلبک با اهداف مختلف کشت و برداشت می شود و توده زیستی تولید شده به دلیل دارا بودن مقادیر بالای پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینواسیدهای ضروری، اسیدهای چرب و رنگدانه هایی با خاصیت آنتی اکسیدانی نظیر بتاکاروتن به طور مستقیم به عنوان مواد غذایی، مورد استفاده انسان، خوراک دام و آبزیان قرار می‌گیرد. همچنین عصاره حاصل از این توده در زمینه‌های مختلفی مانند ساخت فرآورده های آرایشی، بهداشتی، تهیه نوشیدنی‌های مختلف و غیره استفاده می شود و زیست توده باقی مانده نیز می‌تواند به عنوان کود در کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: امروزه بخش عمده ای از درآمد حاصل از بیوتکنولوژی دریایی به این موجودات اختصاص دارد و به همین دلیل از جنبه اقتصادی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. جلبک شناسان در کنار تحقیقات زیستی درباره ی جلبک ها به دنبال کشف خواص مفید و روش های اقتصادی بهره برداری از آنها هستند. بعضی از آنها در مقیاس های وسیع تولید و پرورش این موجودات دریایی که منبع غنی ویتامین ومواد معدنی هستند و به عنوان غذای سالم محسوب می شوند را آغاز نموده اند. این روش ها می تواند به استفاده ی بهینه از منابع کمک های بسیاری نماید.

کاربرد ریز جلبک ها

محقق همدانی در مورد کاربردی های ریز جلبک ها گفت: ریز جلبک ها قابلیت تولید چربی های قابل ذخیره به شکل تری گلیسیریدها را دارند. این ویژگی ریز جلبک ها باعث شده است که در تعدادی از کشورهای پیشرفته جهان بر تولید متیل استرز اسید های چرب از آنها که می تواند به عنوان جایگزین سوخت های فسیلی شود ، تاکید و سرمایه گذاری بسیار زیادی کرده اند. سوخت سبز بیودیزل تولید شده به وسیله ریز جلبک ها حاصل واکنش ساده ترانس استریفیکاسیون چربی در حضور اسید یا باز و متانول می باشد. وی در مورد مزیت سوخت تولید شده توسط جلبجک ها نیز گفت: مهمترین ویژگی سوخت تولید شده این است که می تواند بدون نیاز به تغییر ساختار موتورهای فعلی، مورد استفاده قرار گیرد ضمن آنکه از مزایای نسبی چون چرب کننده پیستون و متعاقب آن کار کرد روان موتور، قابلیت تجدید پذیری، تجزیه زیستی و تولید و انتشارکمتر SOX در حالت سوختن برخوردار است. همچنین استفاده از این سوخت با توجه به آلودگی هوا به خاطر استفاده از سوخت های فسیلی، کاهش 78% درصدی گازهای گلخانه ای به ویژه دی اکسید کربن را دارد.

موسوی در مورد کاربردهای دیگر این ریز جلبک ها گفت: از دیگر کاربردهای این ریز جلبک ها می توان به عنوان غذا و مکمل های غذایی برای انسان، دام، طیور و آبزیان، در تولید کودهای زیستی، تهیه هیدروژن، صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی، کنترل آلودگی ها و تصفیه فاضلاب ها، به عنوان علوفه، در استخراج رنگدانه های طبیعی، استخراج روغن و... استفاده کرد که ما در تحقیقات خود موفق به ساخت پودر خالص ریز جلبک با کیفیت و ارزش غذایی بالا (پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها‌، آنتی اکسیدان‌ها و ...) به عنوان مکمل غذایی دام، طیور و آبزیان شده ایم.

ویژگی های ریز جلبک های تولید شده

موسوی با اشاره به این که نمونه وارداتی این محصول در بازار وجود دارد در مورد ویژگی های طرح خود گفت: هم اکنون در کشور نمونه وارداتی این طرح البته با کیفیت به مراتب پایین تر از نمونه ما در بازار وجود دارد.  تفاوت های نمونه ساخته شده ما اولاً در نحوه کشت این محصول است زیرا ما در کشت این محصول از روش های نوینی بر اساس استانداردهای علمی و به صورت میکستروف انجام داده ایم که در نهایت منجر به نرخ رشد بیشتر و کیفیت بالای محصول در مقایسه با نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی شده است. دوماً محصول تولیدی از نظر کیفیت (میزان درصد مواد غذایی مفید، رنگ و بوی مطلوب)، رنج بالایی را نسبت به محصولات مشابه تولیدی در کشور و یا وارداتی آن دارد. وی در مورد وضعیت طرخ خود نیز گفت: به حمدالله توانسته ایم البته با زحمات فراوان این طرح را به صورت تجاری سازی شده پیاده سازی نماییم.

کلام آخر...

موسوی در پایان گفت: از آنجا که در کشت و پرورش این ریز جلبک ها با استفاده از روش های نوینی موفق به افزایش بهره وری تا حد نسبتاً قابل قبولی شده ایم با حمایت های مسئولین محترم استانی می توانیم همدان را تبدیل به قطب تولید ریزجلبک ها در کشور نماییم که علاوه بر تأمین نیازهای داخلی کشور می توانیم چشم به بازارهای جهانی نیز داشته باشیم که این کار علاوه بر ایجاد ارز آوری برای کشورمان می تواند برای جوانان هم استانی نیز باعث ایجاد اشتغال گردد.

ارسال نظرات