خبرهای داغ:
اصلی ترین مشکل بی آبی در کشور را می توان به مدیریت نادرست در این عرصه دانست که همواره مردم بهای ناکارآمدی مدیران را می پردازند.
کد خبر: ۹۰۳۲۴۲۸
|
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، نابودی قنات ها در ایران توسط موشه دایان وزیر وقت کشاورزی اسراییل در دوران ستم شاهی را می توان ریشه تمام نابسامانی ها دانست که چاه عمیق به عنوان جایگزین در مدیریت آب کشور نهادینه شد.
از دیگر موارد فنی در بحران آب کشور که نادیده گرفته شده عدم پایش سرزمینی وجغرافیایی برای استفاده از منابع آبی کشور می باشد.
در منطقه طارم سفلی به عنوان بخش کوچکی از مدیریت منابع آب وقتی به سطح زیر کشت منابع و اراضی ملی نگاه می کنیم متوجه می شویم که بیش از ۱۰برابر ظرفیت آبی منطقه سطح زیر کشت انجام شده است و در نیمه دوم تابستان با بی آبی دست و پنجه نرم می کنند.
طرح های نوین آبیاری در این زمینه دیده نشده است،احدلث سد های مختلف در مسیر رودخانه های داخلی تشتک یا دیگ بخار فراهم شده است که علاوه بر بی آبی در پایین دست و گرایش مردم به حفر چاه قاچاق باعث خشکیدن و نابودی اکوسیستم منطقه گردیده است.
دولت برای امنیت غذایی باید محصولات آب بر را کاهش دهد و بخشی را وارد و محصولات استراتژیک مانند گندم را در داخل تولید کند.
مهار آب های مرزی و برگرداندن آنها به داخل کشور هم یکی از راهکارهای مورد مطالعه و اجراست.
تهران به عنوان یک کلانشهر یکی از بزرگترین معضلات بحران آبی و اقتصادی در کشور است.
برای رهایی از بحران بی آبی مدیریت و تکنولوژی روز اگر به کمک نیاید فاجعه ای رقم خواهد خورد که با مهاجرت میلیونها نفر از کشور همراه خواهد شد.
مصرف آب در صنعت و کشاورزی بیش از ۹۲درصد است راهکار آن قطع آب خانگی نیست.بلکه بخش پر مصرف باید بهینه سازی شود.
1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها