خبرهای داغ:
در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم مسائلی از جمله ضرورت افزایش سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، مشارکت ۲۶ دستگاه در اجرای سند اشتغال و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۹۰۳۲۵۷۹
|
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
برنامه ریزی برای ایجاد ۱۴ هزار شغل در قم/ لزوم افزایش ۲ برابری تسهیلات سرمایه در گردش
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم ظهر امروز در سالن جلسات امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد.

مجید آوری فرد در ابتدای این جلسه با اشاره به راه اندازی کلینیک صنعت در استان قم اظهار کرد: این کلینیک در شهرک صنعتی شکوهیه راه اندازی شده است و وظیفه آن بررسی و سرکشی به واحد‌های صنعتی و ارائه مشاوره به واحد‌های مشکل دار و علت یابی دقیق مشکلات است.

وی ادامه داد: مدل اقتصاد مقاومتی در چندین استان همچون استان کرمان به عنوان استان موفق مطرح شد، در این راستا مدل استان قم با توجه به اندازه و ساختار آن در زمینه اقتصاد مقاومتی، باید مدل پروژه محور باشد.



*برنامه ریزی برای ایجاد ۱۴ هزار شغل در قم

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استان قم افزود: در سال گذشته ۵۰ پروژه به عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی مطرح شد و به مرحله اجرا رسید، در اسفندماه سال ۹۶ و فروردین سال جاری با هدف کاهش نرخ بیکاری، سند اشتغال استان قم تدوین شد و وزیر کار در اردیبهشت ماه سال جاری آن را رونمایی کرد.

آوری فرد با اشاره به سند اشتغال استان قم اظهار کرد: براساس این سند در سال جاری باید ۱۴ هزار و ۸۱۰ شغل جدید در استان قم ایجاد شود و ۲۶ دستگاه در اجرای سند اشتغال دارند.

وی ادامه داد: کارگروه حمایت از کالا‌های ایرانی در استان قم تشکیل شده است و در این کارگروه دلایل عدم تمایل مردم به استفاده از این کالا‌ها و راهکار‌های حل این مشکل مطرح شده است.



*لزوم افزایش ۲ برابری تسهیلات سرمایه در گردش

حسن آقاجانی در ادامه این جلسه با اشاره به لزوم تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی استان قم اظهار کرد: باید سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی تامین شود، به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، کمبود‌هایی بر واحد‌های تولیدی تحمیل شده است، برخی واحد‌های صنعتی مجبور هستند که مواد اولیه را با قیمت دو برابر سال گذشته خریداری کند.

وی ادامه داد: فروش کارخانجات باید به صورت نقدی صورت بگیرد و آن‌ها به دنبال خرید مواد اولیه مورد نیاز باشند تا با کمبود مواد اولیه مواجه نشوند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم افزود: برای مبارزه با تحریم‌ها باید همه پای کار بیایند، وام‌هایی که سال گذشته به واحد‌های تولیدی اعطا شد، بخش خصوصی و کارخانه‌ها را نجات داد. امسال اگر سیستم بانکی به واحد‌های صنعتی کمک نکند، تمام زحمات سال گذشته از بین می‌رود. باید تسهیلات سرمایه در گردش دو برابر سال گذشته به بخش خصوصی داده شود.

مهرداد غضنفری در بخش دیگری از جلسه با اشاره به سند اشتغال استان قم اظهار کرد: شاکله این سند، تولید است و متوسط رقم مورد نیاز برای ایجاد هر شغل براساس سند، ۲۸۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: مباحث افزایش بهره وری، بهسازی بافت فرسوده شهر قم و ایجاد بازارچه دائمی برای فروش محصولات خوشه‌های استان قم جزو تکالیف شهرداری قم در زمینه اقتصاد مقاومتی است.



*لزوم توجه به بحث سرمایه گذاری در قم

سید مهدی صادقی استاندار قم در بخش پایانی جلسه با اشاره به وضعیت کنونی کشور اظهار کرد: شرایط کنونی شرایط خاصی است، خروج آمریکا از برجام برای ما مشکلاتی به وجود آورده، اما اعتبار کشورمان در سطح بین المللی افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تجربه تحریم را در گذشته داشتیم و شرایط پیش رو پیچیده‌تر خواهد شد و دشمنان از مشکلات ما اطلاع دارند و می‌دانند که ما در کجا آسیب پذیر هستیم، دشمنان براساس اطلاعاتی که دارند، برنامه ریزی خواهند کرد.

استاندار قم افزود: ضمن این که نباید از تحریم‌ها هراسی به دل راه بدهیم، اما باید بدانیم که قرار نیست آزمون و خطا‌های گذشته را تکرار کنیم، نباید نگاه انتزاعی به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

صادقی با اشاره به لزوم توجه به سرمایه گذاری در استان قم اظهار کرد: وظیفه همه ما است که به بحث سرمایه گذاری توجه داشته باشیم، همچنین پرداختن به بهره وری نیز ضروری است.

وی ادامه داد: شرایط سختی در پیش است و هر چقدر که آمادگی خودمان را بیشتر کنیم، این مساله کمک موثرتری به ما می‌کند، تلاش ما باید برای این باشد که بتوانیم سرمایه گذار به استان جذب و اعتماد او را جلب کنیم، باید مسیر سرمایه گذاری در قم تسهیل شود.

*هدف دشمنان فروپاشی اقتصاد کشور است

استاندار قم افزود: شرایط تحریم شرایط خاصی است و موانعی وجود دارد که می‌تواند مسیر فعالیت‌های ما را کند کنئ، باید این موانع را شناسایی کنیم و آیین‌نامه‌ها در این زمینه تغییر پیدا کند.

صادقی با اشاره به کارگروه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم اظهار کرد: باید این کارگروه‌های برنامه و گزارش ارائه بدهند، آنچه که اکنون مهم است، تلاش مدیران است که در مسیر تقویت اقتصاد استان گام بردارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف دشمنان اقتصاد کشور و فروپاشی آن است، یا باید در برابر آن‌ها تسلیم شویم یا این که بر حفظ عزت و اقتدار کشورمان مقید باشیم و باور داشته باشیم که نیازمند کار جدی است.
ارسال نظرات