سرپرست معاونت سیاسی-امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان:
سرپرست معاونت سیاسی-امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان، با بیان اینکه قاچاق، پدیده ضد تولیدی است که با رانت ‌خواری، سبب نامتعادل شدن اقتصاد می شود، گفت: باید فرهنگ خرید و مصرف کالای ایرانی در جامعه، ترویج یابد که این امر، نیازمند اقدامات تبلیغی و فرهنگی است.
کد خبر: ۹۰۳۲۵۹۴
|
۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان به نقل از پایگاه اطلاع ‌رسانی استانداری زنجان؛ کریم ‌اله شعبانی در جلسه کمیسیون برنامه ‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، عدم تعادل در قیمت کالاها، به‌ هم ‌ریختگی تولید، از بین رفتن بازار کار و ناکارآمدی نظام اقتصادی کشور را از جمله تهدیدهای قاچاق کالا برشمرد و اظهار کرد: قاچاق کالا و ارز به 3 طریق سبب کاهش و ضربه زدن به درآمد دولت می ‌شود.
وی ادامه داد: گسترش اقتصاد زیرزمینی و فرار مالیاتی، کاهش تعرفه ‌ها و عوارض گمرکی و کاهش درآمدهای ارزی، از جمله مواردی است که درآمد دولت را خدشه ‌دار کرده و اقتصاد کشور را تهدید می ‌کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه اغلب کالاهای قاچاقی که وارد کشور می ‌شوند، جزء کالاهای اساسی و مورد نیاز مصرف ‌کنندگان است، ابراز کرد: کالاهای قاچاق عمدتاً از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بوده و در نهایت مصرف‌ کنندگان به دلیل ناآگاهی از واقعیتِ وجودی و تقلبی بودن کالاها، متضرر می ‌شوند.
شعبانی با اشاره به صدور فرمان مقام معظم رهبری در 12 تیرماه سال 1381 در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عنوان کرد: بر اساس این فرمان و با دستور رئیس جمهوری، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور و به تبع آن در استان‌ ها تشکیل شد و با توجه به شرایط موجود کشور و تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از کالای ایرانی، باید بیش از گذشته با این پدیده، مبارزه کرد.
سرپرست معاونت سیاسی-امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان، با بیان اینکه کنترل مبادی ورودی، کنترل انبارها و سد سطح عرضه کالای قاچاق، 3 وظیفه اساسی ستاد می ‌باشد، گفت: مبادی ورودی، شامل مبادی رسمی و غیر رسمی است که ورود کالا از مبادی رسمی با پرداخت عوارض و حقوق گمرکی صورت گرفته، اما از مبادی غیر رسمی به ‌صورت قاچاق، وارد کشور می ‌شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه حمل و نقل کالای قاچاق از مبادی هم محل عبور و هم مقصد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: حضور قوی دستگاه ‌ها و شناسایی متخلفین در این مرحله، بسیار مهم است؛ به گونه ای که باید عبور و مرور آنها مختل گردد که این پدیده در شهرستان ‌های ایجرود و خدابنده، وجود داشته و با تدابیر فرماندهی انتظامی استان، عملکرد موفقی در این زمینه، مشاهده شده است.
شعبانی یادآور شد: ارزش ریالی کشفیات کالای قاچاق در سه ‌ماهه اول سال گذشته، 7 میلیارد و 200 میلیون تومان بود که این رقم در سه ‌ماهه اول سالجاری به 9 میلیارد و 250 میلیون تومان رسیده و افزایش 30 درصدی داشته است.
وی، کنترل انبار کالاها را وظیفه دیگر ستاد دانست و ادامه داد: همه انبارهای بخش دولتی و خصوصی که کالاها را انبار می ‌کنند، باید به سامانه جامع، مجهز باشند که اکنون 70 درصد انبارها در سطح استان، تحت پوشش این سامانه قرار دارند و باید برای تجهیز بقیه انبارها نیز تلاش شود.
شعبانی با بیان اینکه فعالیت ‌های ستاد در قالب کارگروه ‌های مختلف صورت می‌ پذیرد، یادآور شد: کارگروه هماهنگی اطلاعات و عملیات با مسئولیت نیروی انتظامی، کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه با مسئولیت سازمان صنعت، معدن و تجارت، کارگروه فرهنگی و تبلیغات با مسئولیت صدا و سیما، کارگروه پیشگیری از وقوع جرمِ قاچاق کالا و ارز با مسئولیت معاونت اجتماعی دادگستری، کارگروه آرای قرائت ‌یافته با مسئولیت اداره کل تعزیرات حکومتی، کارگروه پیشگیری از قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌ های نفتی با مسئولیت شرکت نفت و کارگروه کالاهای سلامت ‌محور با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی در این عرصه فعالیت می‌کنند.
وی با تاکید بر مبارزه همه‌ جانبه با قاچاق کالا و ارز در شرایط حساس کنونی، به سیاستگذاری و راهبرهای ابلاغی ستاد مرکزی در سالجاری اشاره کرد و گفت: افزایش ریسک قاچاق کلان و سازمان ‌یافته از مبادی ورودی تا سطح عرضه، شفاف ‌سازی و رصد گردش پول، ارز، فلزات گرانبها و سنگ‌ های قیمتی و مدیریت تقاضا برای ترویج فرهنگ خرید و مصرف کالای ایرانی، از جمله این راهبردهاست.

ارسال نظرات