عملکرد سه ساله صندوق پس انداز مسکن یکم نشان می دهد تاکنون بیش از ۳۲۶ هزار و ۱۳۹ حساب در این صندوق افتتاح شده است.
کد خبر: ۹۰۳۲۷۸۸
|
۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، صندوق پس انداز مسکن یکم برای دریافت تسهیلات ۸۰ میلیونی در تهران، ۶۰ میلیون تومانی برای شهرهای بالای دویست هزار نفر و ۴۰ میلیون تومانی برای سایر مناطق شهری از خردادماه 94 با حضور وزیر راه و شهرسازی راه اندازی شد و فعالیت خود را رسما آغاز کرد تا سقف تسهیلات مسکن از 20 میلیون تومان برای شهرهای کوچک و زیر دویست هزار نفر به دو برابر، در کلانشهرها به سه برابر و در تهران به چهار برابر افزایش یابد.
یکی از مهمترین مزیت های صندوق پس از انداز مسکن یکم نرخ سود 8 درصدی آن برای مناطق شهری و نرخ سود 6 درصدی برای تسهیلات در بافت های ناکارآمد شهری است که نسبت به نرخ سود 18 درصد نظام بانکی در مناطق شهری 10 درصد و برای بافت های فرسوده 12 درصد کمتر است.
اما عملکرد فعالیت حدود سه ساله صندوق پس انداز یکم نشان می دهد میزان تحقق جذب سپرده در این صندوق نزدیک به دو برابر هدف گذاری اولیه بوده است به طوریکه «درصد تحقق جذب سپرده تا پایان اردیبهشت 97 نسبت به هدف جذب تا پایان اردیبهشت امسال» 189 درصد رشد را نشان می دهد.
آمار فعالیت سه ساله صندوق پس انداز مسکن یکم همچنین حاکی از آن است که از خرداد 94 تا پایان اردیبهشت 97 تعداد 326 هزار و 139 حساب در این صندوق از سوی متقاضیان خانه اولی سپرده گذاری شده است؛ به عبارتی بالغ بر 326 هزار نفر از ابتدای فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم با افتتاح حساب نزد این صندوق، متقاضی دریافت تسهیلات با نرخ سود پایین تر از نرخ متعارف بانکی بودند.
افتتاح این میزان حساب طی سه سال گذشته منجر به سپرده گذاری 6 هزار و 652 میلیارد و 457 میلیون و 200 هزار تومان در صندوق پس انداز مسکن یکم شده است.
بر اساس این گزارش، سهم تهران از مجموع سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن یکم تا پایان اردیبهشت ماه امسال 95 هزار و 21 فقره به ارزش مانده حساب سپرده 2 هزار و 659 میلیارد و 877 میلیون و 320 هزار و 222 تومان است.
شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویست و چهل و هفتمین جلسه خود و در ادامه تصمیم های این شورا برای تحرک بخشی به بازار مسکن و حمایت از خانه‌اولی‌ها نرخ سود تسهیلات خرید مسکن صندوق پس‌انداز یکم را از ۸ درصد در بافت‌های فرسوده به ۶ درصد و در سایر مناطق شهری نیز از ۹.۵ درصد فعلی به ۸ درصد کاهش داد.
صندوق پس انداز مسکن یکم با هدف تامین مالی و افزایش توان خرید اقشار میان درآمدی جامعه تاسیس شد تا متقاضیان خانه اولی و به عبارتی افرادی که تاکنون از شبکه تسهیلات مسکن دریافت نکردند، بتوانند قدرت مالی خود را برای خرید واحدهای مسکونی افزایش دهند.
نرخ سود بازپرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم از زمان تاسیس تاکنون در چند مقطع با پیشنهاد بانک مسکن و مصوبه شورای پول و اعتبار متناسب با تقاضای مصرفی بازار کاهش یافت.

ارسال نظرات