خبرهای داغ:
توسط مخترع قزوینی صورت گرفت؛

طراحی و ساخت تابلوی برق هوشمند انواع موتورهای سه فاز

مخترع جوان قزوینی با حمایت سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان قزوین موفق به طراحی و ساخت تابلوی برق هوشمند انواع موتورهای سه فاز شد.
کد خبر: ۹۰۳۳۲۰۸
|
۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷

طراحی و ساخت تابلوی برق هوشمند انواع موتورهای سه فاز 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان قزوین؛ ابوالفضل یحیی نژاد مخترع جوان قزوینیبا حمایت سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان قزوین موفق به طراحی و ساخت تابلوی برق هوشمند انواع موتورهای سه فاز شد.

یحیی نژاد در مصاحبه با این سرویس  اظهار کرد: تابلوی برق هوشمند انواع موتورهای سه فاز دستگاهی شبیه  plc با این تفاوت که نیاز به کنتاکتور و برنامه نویسی نیست و دارای منود فارسی می باشد،

وی با اشاره به هداف  از طراحی این دستگاه عنوان کرد: بهینه سازی و کار آسان با انواع موتور های القایی سه فاز که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد هدف اصلی از این دستگاه بود.

این مخترع اضافه کرد: کاهش قیمت، حجم و ابعاد کوچکتر دستگاه ابداعی جدید نسبت به تابلو های موجود،دقت بالاتر دستگاه کنترل هوشمند ابداعی نسبت به تابلوهای موجود که از دقت پایینی بر خوردار هستند و در صورت تغییر کار برد یا نوع موتور دیگر کابرد ندارند از اهداف دیگر این محصول است.

وی تصریح کرد:دستگاه کنترل هوشمند ابداعی دارای زبان فارسی است و یک فرد عادی می تواند همه موتورهای موجود در صنعت را با این دستگاه راه اندازی کند و در صورت تغیر موتور یا کاربرد موتور می تواند بدون تعویض یا جایگزین کردن تابلوی برق دیگر آن را مانند plc تغییر دهد.

یحیی نژاد اضافه کرد: البته در این کار یک تفاوت اصلی وجود دارد و آن اینکه نیاز به برنامه نویس نیست و یک شخص عادی می تواند آن را با سوالاتی که دستگاه از او می پرسد دستگاه مورد نظر خود را راه اندازی کند و نیازی به مهارت و تخصص خاصی نیست.

وی در ادامه به کاربردهای محصول اشاره اعلام کرد:کار برد این طرح در صنعت و حتی در مراکز آموزشی است و می تواند جایگزین خوبی برایplc  یا تابلو های برق باشد.

این مخترع قزوینی افزود: در صنعت برای راه اندازی موتورهای القایی سه فاز که چندین نوع می باشند و کاربرد آنها متفاوت است باید تابلو برق هایی ساخته شود تا فرمان کار را بدهند یا از پی ال سی(PLC) استفاده شود که هر دوی این ها دارای هزینه زیاد و نیاز به متخصص برای راه اندازی دارد.

وی ابراز کرد: با تغییر کاربرد( مثلا ًتغییر در سرعت یا کاربرد نوار نقاله یا تبدیل نوار نقاله به مخزن ریخته گری) نیاز است که تابلو را عوض یا برنامه نویسی مجدد برای plc  انجام دارد . اما با استفاده از این دستگاه می توان تغییرات  مورد نیاز را اعمال و راه اندازی دستگاه را بدون متخصص انجام داد.

یحیی نژاد در خصوص بخش های این دستگاه تشریح کرد: در طراحی این محصول ما با استفاده از میکرو کنترول های سری avr   برنامه نویسی را انجام دادیم و در این دستگاه از صفحه گرافیکی تاچ با  منوی با زبان فارسی طراحی شد.

وی افزود:این دستگاه دارای چند سنسور لیزری ، میکروسوییچ ، حرارتی و فاصله سنج می باشد و تمامی سنسور ها ،  هم به صورت  بی سیم و هم سیمی ، قابلیت برقراری ارتباط را دارا می باشند. همچنین قابلیت گفتن دستور به صورت sms  دارا بوده و می تواند اخطار های دستگاه را در صورت تنظیم به تلفن همراه sms کند.

این مخترع قزوینی اشاره کرد:قیمت پایین، راه اندازی بدون نیاز به متخصص، حفاظت و ایمنی بالا، ارتباط بی سیم با سنسور ها، طول عمر بالا، منو و زبان فارسی، جنبه آموزشی،عدم  نیاز به کنتاکتور، قابلیت تنظیم دور موتور،قابلیت کنترول بی سیم،قابلیت برنامه ریزی دقیق و  اخطار دادن در زمان بروز مشکل از قابلیتهای این محصول است.

عضو شبکه مخترعان قزوین گفت: این پروژه از چند بخش تشکیل شده است.بخش اول دستگاه بخش تغذیه است که باید برق 220 ولت را به 5 ولت تبدیل کند . در طراحی این بخش می توان آن را به صورت سوچینگ طراحی کرد.

وی اضافه کرد: مرحله دوم طراحی قسمت کنترل است که ما از میکرو کنترلر سری ATMEGA128 استفاده می کنیم ، این بخش خود دارای 3 مرحله یعنی ورودی پردازش و خروجی است . در این مرحله ورودی کلید ، سنسورها ، ماژول ها و صفحه تاچ ما را تشکیل می دهد.

یحیی نژاد بیان کرد: پردازش همان صفحه گرافیکی است و خروجی ما به قسمت قدرت متصل می شوند.قسمت قدرت از 6 رله یا کنتاکتور که به صورت خاصی به هم متصل شده اند تشکیل می شوند و خروجی اصلی ما هستند تشکیل شده است.

این مخترع قزوینی افزود: قسمت چهارم مربوط به کد نویسی است یعنی برنامه ای برای دستگاه باید نوشت تا بتواند مطابق دستورات اپراتور عمل کند و پردازش تصویر ، ورودی ها و خروجی ها را بخواند و مطابق دستورات آنها را اجرا کند.

وی گفت: نمونه  این دستگاه با حمایت سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان قزوین طراحی و ساخته شده و حتی در دومین نمایشگاه محصولات دانش بنیان استان هم شرکت داده شده که مورد استقابل صنایع و بازدید کنندگان صنعتگر قرار گرفت.

ابوالفضل یحیی نژاد اظهار داشت: با چندین سرمایه گذار هم صحبتهای اولیه صورت گرفته و قرار شده تا دستگاه را کمی تغییر داده و با نیاز و خواسته آنها مجدداً طراحی و در صنایع و واحدهای تولیدی مورد هدف نصب و استفاده شود.

وی در پایان در زحمات و تلاشهای سازمان بسیج علمی استان و کارشناسان و داوران مرکز رشد و خلاقیت بسیج بابت حمایتهای مادی و معنوی تشکر و قدردانی کرد و گفت: طرح های دیگری هم دست طراحی هست که به دنبال تکمیل کردن نهایی آن و ارائه به سازمان برای داوری بوده تا مورد حمایت سازمان قرار گیرد.  

ارسال نظرات