خبرهای داغ:
فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود:

کشف بزرگترین محموله قاچاق مواد مخدر در شاهرود

فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود گفت:سال گذشته دو تن مواد مخدر در محور طرود شناسایی و یک‌تن و ۶۰۰ کیلوگرم حشیش کشف و ضبط شد.
کد خبر: ۹۰۳۳۳۱۵
|
۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سرهنگ سید مجتبی اشرفی در همایش پیشگیری و درمان اعتیاد در تالار همایش پور سینای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه سال گذشته حدود یک هزار معتاد در سطح شهرستان دستگیر شده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۸۵ درصد بومی و ۱۵ درصد افراد غیر بومی را شامل می‌شود.
وی بابیان اینکه ۷۰ درصد دستگیر شدگان در کلانتری‌ها دارای سابقه اعتیاد هستند، افزود: سال گذشته در سطح شاهرود از تعداد معتادان دستگیرشده ۳۰ درصد به مراجع قضایی و ۷۰ درصد مابقی به هفت کمپ مستقر در شهر اعزام شدند.
فرمانده انتظامی شاهرود بابیان اینکه ارتباط مستقیمی بین اعتیاد و بروز جرم  وجود دارد، گفت: ۸۶ درصد دستگیرشدگان قبل از اعتیاد هیچ گونه سابقه جرمی نداشتند و پرونده آن‌ها کاملا پاک بوده است که نشان می‌دهد اعتیاد خود زمینه‌ساز بروز جرائم دیگر می‌شود.
اشرفی بابیان اینکه سال گذشته در سطح شهرستان ۷۰ الی ۸۰ درصد سرقت‌ها و ۵۰ درصد خودکشی‌ها ناشی از اعتیاد صورت گرفته است، تصریح کرد: ۳۵ الی ۴۰ درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره اعتیاد را علت عمده طلاق عنوان کردند.
وی بابیان اینکه سه درصد معتادان را بانوان ۹۷ درصد مابقی را آقایان تشکیل می‌دهند، افزود: سن ۱۵ الی ۲۵ حدود ۱۵ درصد، ۲۵ الی ۳۵ سال حدود ۲۵ درصد و ۳۵ سال به بالا حدود ۴۰ درصد معتادان شهرستان را شامل می‌شود.
 فرمانده انتظامی شاهرود بابیان اینکه شش درصد معتادان دستگیرشده بی سواد هستند، عنوان کرد: ۲۷.۵ درصد دارای تحصیلات ابتدایی، ۳۱ درصد سیکل، ۲۸.۵ درصد دیپلم، سه درصد فوق دیپلم، چهار درصد لیسانس و نیم درصد دارای مدرک فوق لیسانس هستند.
اشرفی بابیان اینکه مهم‌ترین جرم ناشی از اعتیاد سرقت است، تصریح کرد: طی هفته گذشته در راستای طرح ارتقای امینت اجتماعی افراد ضایعات جمع کن موردبررسی قرار گرفتند که از یک فرد در این رابطه حدود دو نیسان بار مسروقه شامل ادوات کشاورزی، مصالح ساختمانی، لوازم داخل خودرو و ... شناسایی شد.
وی افزود: در ارتباط با جرائم ناشی از استعمال مواد مخدر با پرونده‌ای در حوزه دامغان مواجه بودیم که فرد معتاد اقدام به سرقت باطری خودرو‌ها‌ می‌کرد که در پرونده او بالغ‌بر ۲۰۰ باطری کشف و مال‌خر‌ها نیز شناسایی و دستگیر شدند.
فرمانده انتظامی شاهرود بابیان اینکه در حوادث رانندگی نیز جرائم ناشی از اعتیاد گریبان‌گیر افراد بی‌گناه می‌شود، گفت: در پرونده‌ای سال گذشته فرد معتادی با تصادف رخ‌به‌رخ باعث مرگ دو عضو یک خانواده و یتیم شدن دو فرزند کوچک آن‌ها شده بود.
اشرفی بابیان اینکه حوزه حمل‌ونقل مواد مخدر یکی از شایع‌ترین جرائم منطقه است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در همسایگی دو تولید کننده بزرگ مواد مخدر افغانستان و پاکستان قرار داریم و ایران قطعا مهم‌ترین گذر برای انتقال این محموله‌ها است که در همین راستا سال گذشته دو تن مواد مخدر در محور طرود شناسایی و یک‌تن و ۶۰۰ کیلوگرم حشیش کشف و ضبط شد.
وی بابیان اینکه کشف این میزان مواد مخدر بزرگ‌ترین محموله شناسایی‌شده در ایران را رقم زد، افزود: ارزش ریالی این محموله حدود ۱۵ میلیارد تومان برآورد شده بود که شش نفر این عملیات جابه‌جایی را بر عهده داشتند.
فرمانده انتظامی شاهرود بابیان اینکه اسیدپاشی و تجاوز به عنف از مواردی بود که در شهرستان شاهد آن بودیم، اضافه کرد: مقابله با اعتیاد تنها راهکار رفع این آسیب‌ها نیست بلکه باید در جلسات متعدد راهکار‌هایی اندیشیده شود تا بتوانیم از شیوع اعتیاد در بین جوانان پیشگیری کنیم چراکه اعتیاد تنها گریبانگر فرد نیست بلکه در ابعاد وسیع کل جامعه را درگیر عواقب آن خواهد کرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها