خبرهای داغ:
سد مخزنی 25 میلیون متر مکعبی قصرشیرین روز شنبه با حضور محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه و فرهاد تجری نماینده مردم در مجلس به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۹۰۳۳۳۲۷
|
۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، رئیس بنیاد مستضعفان کشور در آئین بهره برداری از این طرح گفت: برای احداث و تکمیل سد مخزنی شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشیرین تاکنون 800 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.

محمد سعیدی کیا ، اظهارداشت: تاکنون برای تکمیل طرح های در دست اقدام در شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشیرین یکهزار و 800 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته که نیمی از این میزان در قالب تسهیلات و بقیه از محل سرمایه بنیاد مستضعفان است.

وی گفت: بنیاد مستضعفان در قبال تعهدات خود مسئول است و بی شک از تمام ظرفیت ها و امکانات موجود برای دستیابی به اهداف مورد نظر در بخش های مختلف استفاده می شود.

استاندار کرمانشاه نیز با اشاره به وجود 2 مرز رسمی و بین المللی خسروی و پرویزخان قصرشیرین گفت: این شهرستان در بخش کشاورزی از ظرفیت های فراوانی برخوردار است که باید به شکل مطلوب احصا و احیا شود.

هوشنگ بازوند گفت: احداث و تکمیل باغ چهار هزار هکتاری مجتمع کشت و صنعت بیستون پارس وابسته به بنیاد مستضعفان برای کاشت انواع درختان میوه های گرمسیری مانند خرما ، انگور و مرکبات با هدف تولید محصولات گرمسیری در قصرشیرین در دست اقدام است.

وی افزود: اقدام های عملیاتی این طرح از سال 90 با یک هزار و 840 میلیارد ریال سرمایه گذاری آغاز شد که 800 میلیارد ریال آن برای اجرای پروژه سد با گنجایش 25 میلیون متر مکعب آب به منظور آبیاری این مجموعه اختصاص و هزینه شده است.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز گفت: هم اکنون در این شهرستان ، هفت هزار هکتار اراضی ملی برای واگذاری به سرمایه گذاران موجود است که با توجه به اجرای طرح سامانه گرمسیری و وجود منابع آبی از جمله سدهای زاگرس ، تنگه حمام و شرفشاه ، استفاده از این اراضی می تواند برای ایجاد اشتغال و تولید انواع محصولات باغی ، زراعی و گلخانه ای توجیه اقتصادی خوبی داشته باشد.

مرادعلی تاتار ادامه داد: واگذاری اراضی ملی به سرمایه گذاران برای ایجاد باغ مدرن 99 ساله است که این خود عامل بزرگی برای جذب و تشویق سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و باغی در قصرشیرین محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس نیز در سخنانی گفت: مجموعه باغ چهار هزار هکتاری قصرشیرین با سطح خالص سه هزار هکتار باغ از سوی این شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان برای کاشت انواع درختان میوه های گرمسیری مانند خرما ، انگور و مرکبات با هدف تولید محصولات گرمسیری در این شهرستان در دست اقدام است.

غلامحسین صفایی بیان کرد: در مجموع در مرحله های نخست و دوم این مجتمع ، یک هزار و 500 هکتار باغ در نظر گرفته شده است که تاکنون یک هزار و 215 هکتار آن شامل 190 هکتار انگور ، 325 هکتار خرما ، 200 هکتار مرکبات در سه سال گذشته کشت شده و 250 هکتار از مرحله دوم نیز در دست احداث است.

وی افزود: با بهره برداری از سد مخزنی 25 میلیون متر مکعبی ، آب مورد نیاز یکهزار و 500 هکتار از اراضی این مجتمع شامل مرکبات ، خرما ، تاکستان و محصولات جالیزی تامین می شود که در افزایش بهره وری بسیار موثر است.

وی ادامه داد: هم اکنون 200 تا 250 تن به صورت مستقیم در شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشیرین مجتمع مشغول به کار هستند که با تکمیل طرح های در دست اقدام ، شمار بیشتری از افراد جویای کار به کارگیری می شوند.

وی بر لزوم اتخاذ راهکار درست و اصولی برای کاهش تعرفه و معافیت حق آب شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشرین تاکید کرد و خواستار اهتمام بیشتر مسئولان در این بخش شد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت و در اختیار داشتن 2 مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی ، دارای 186 کیلومتر مرز با عراق است که کانونی برای انجام مراودات تجاری و اقتصادی بین 2 کشور است.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
پر بیننده ها