زنگ خطر استفاده از آب‌های غیر بهداشتی در بشاگرد

استفاده مردم از آب‌های روباز و غیر بهداشتی به ویژه در بخش‌های «گافر و پاراموند» و «گوهران» پدیده‌ای تکراری در بشاگرد می‌باشد که در سایه خشک‌سالی‌های اخیر رواج یافته و باعث بروز انواع بیماری‌ها و سقط جنین مادران باردار شده است.
کد خبر: ۹۰۳۳۴۲۹
|
۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، وضعیت خشکسالی در بشاگرد به مرز بحرانی رسیده و در بسیاری از روستاها هیچ آب بهداشتی قابل دسترسی برای مردم وجود ندارد.

*مهاجرت، واکنش مردم به خشکسالی

واکنش مردم به خشک‌سالی‌های اخیر، ترک خانه و کاشانه خود و مهاجرت به حاشیه شهرها است که فقط از یک روستا بیش از 20 خانوار به شهرستان‌های هم‌جوار میناب و جاسک کوچ کرده‌اند.

 

مهار آب زمین‌های کشاورزی توسط مردم روستا و هدایت آن به سمت خانه جهت مصارف خانگی، کشاورزانی که تمام عمر خود را از سپیده صبح تا اذان مغرب در زمین‌های کشاورزی بودند را خانه‌نشین و شغل پدری را در معرض نابودی قرار داده است.

*تشکیل ستاد بحران در بشاگرد

استفاده مردم از آب‌های روباز و غیر بهداشتی به ویژه در بخش‌های «گافر و پاراموند» و «گوهران» باعث بروز انواع بیماری‌ها و سقط جنین مادران باردار شده است و با این وجود هنوز ظاهراً هیچ مسوؤلی احساس خطر نکرده است.

امام جمعه شهرستان بشاگرد هم در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته خود در خصوص بحران بی‌آبی و شیوع بیماری ها ناشی از آب‌های غیربهداشتی به مسؤولان، دستور تشکیل ستاد بحران داده است.

حجت السلام والمسلمین علی بهروزه، امام جمعه شهرستان بشاگرد با اشاره به موضوع خشک‌سالی این منطقه، اظهار کرد: بحران کم آبی بشاگرد در بسیاری از روستاها سبب بروز بیماری‌های هپاتیت، گوارشی، کلیوی و سقط جنین شده است که این موضوع می‌تواند شروع بحرانی برای بشاگرد باشد و مسؤولان برای جلوگیری از مهاجرت مردم، تانکرهای آبی را در اختیار ادارات مربوطه قرار دهند.

*اهدای دو تانکر آب از طرف آستان قدس رضوی 

بحران بی‌آبی بشاگرد باعث واکنش برخی دیگر از نهادهای جهادی مانند قرارگاه محرومیت‌زدایی خاتم انبیاء شده و این جهادگران در برخی از روستاها اقدام به حفر چندین حلقه چاه آب و آماده سازی آن جهت بهره‌برداری مردم کرده‌اند.

 

همچنین در دیدار برخی از مسؤولان شورای شهرستان بشاگرد با آیت‌الله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، آیت‌الله سید احمد خاتمی و امام جمعه مشهد مقدس مجوز دریافت دو دستگاه تانکر آب رسانی از آستان قدس رضوی به شهرستان بشاگرد داده شده است.

*منابع آبی روستاها در انتظار بازسازی

نکته جالب توجه آن است که اکثر روستاهای این شهرستان دارای منابع آبی مناسبی هستند اما متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته و حرکتی در جهت بازسازی و کنترل بهداشتی آن صورت نمی‌گیرد.

بی‌عدالتی موجود در میان شهرنشینان و روستانشینان بشاگردی که یکی از بزرگترین سدهای بتنی غلطی خاورمیانه را در کنار خود دارند اما از آن بی‌بهره‌اند، هیچ توجیهی ندارد.

کاملاً واضح است زمانی که مسؤولان کشوری و به خصوص آقای روحانی رئیس جمهور منتخب کشور که پس از دو دوره ریاست جمهوری هنوز به خود زحمت یک سفر به شهرستان بشاگرد و لمس مشکلات مردم از نزدیک را نداده است نمی‌توان انتظاری برای رفع چنین مسائلی را داشت به همین جهت از تمامی مسؤولان ذیربط دعوت می‌شود که با سفر به این شهرستان، گامی در جهت رفع محرومیت از چهره این منطقه بردارند.

زینب آلاد، بانوی خانه‌دار ساکن دهستان جکدان واقع در بخش مرکزی شهرستان بشاگرد، با اشاره به استفاده از آب‌های غیربهداشتی اظهار کرد: در حال حاضر هر شش روز به اندازه یک ساعت آب با فشار ضعیف داریم که برای مصارف یک الی دو روز است.

این بانوی بشاگردی افزود: برای مصارف روزانه مجبوریم آب را از چشمه‌های روباز تهیه کنیم و بابت آن مبالغ هنگفتی را ماهانه بپردازیم.

آلاد با بیان این که زمین‌های کشاورزی در حال از بین رفتن هستند، یادآور شد: دیگر اثری از کشاورزی با توجه به گرما و نبود آب نمانده و حتی باغچه‌های کوچکمان هم خشک شده و از بین رفته‌اند.

وی ادامه داد: دامداری به عنوان یکی دیگر از مشاغل اصلی روستانشینان با توجه به نابودی پوشش گیاهی مراتع و نبود آب از بین رفته  و بزغاله‌های به دنیا آمده را در نبود شیر مادر با، شیرهای پاکتی بزرگ می‌کنیم.

این بانوی بشاگردی به بیماری‌های حاصل از آب‌های غیر بهداشتی اشاره کرد و گفت: آب خریداری شده از چشمه‌های روبازی جمع‌آوری می‌شود که مملو از میکروب و املاح هستند حتی رنگ آب هم کدر است.

آلاد افزود: تقریباً کسی را نمی‌بینید که چندین سال در این منطقه زندگی کرده باشد و از بیماری‌های کلیوی و معده حاصل از غیر بهداشتی بودن آب رنج نبرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از مسؤولان انتظار داریم با انتقال آب سد جگین و همچنین سایر سدهای موجود در بشاگرد این مشکل همیشگی را رفع کرده و برای مردم خود ارزش قائل شوند.

ارسال نظرات