تابستان کتاب درس طبیعت است و نسل برای حیات باید ابتدا این طبیعت را بشناسد.
کد خبر: ۹۰۳۳۴۹۹
|
۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، تعطیلات شروع شده و ادبیات معمول جامعه و رسانه ها، تفریح و مسافرت است آن‌هایی هم که خیلی دغدغه‌مند خود را نشان می‌دهند نهایتا در پی چند کلاس زبان و ریاضی برای فرزندانشان هستند، می‌خواهند تابستان هم صرف همان کلاس‌های تحصیلی شود گویا هنوز اتاق فکری نیست که درباره شیوه تعطیلات گذرانی طرح بدهد و برای علایق، فرصت‌ها و شرایط تابستانه نسخه‌ای کارآمد بپیچید.

اینکه برخی از فرزندان ما بیشتر به موجود فضایی می‌مانند تا موجود زمینی، عجیب نیست تابستان فرصت آشنایی آن‌ها با شرایط زمین است، فرصت تمرین زندگیست.
 
اینکه فرزندانمان بعد تحصیلات عالیه هم نمی‌توانند در جامعه از پس کارهایش برایند بخاطر این است که در تابستان نیز از محیط آزمایشگاهی بیرون نیامده اند و با محیط، نیاز ها، دغدغه‌ها، فرصت‌ها و مهارت‌ها آشنا نشده اند.

اینکه فررزند ما بعد از سی سالگی هنوز استعدادش را کشف نکرده است بخاطر این است که لااقل در تعطیلات، فرصتی پیش نیامده تا با استعدادش کلنجار برود و یا در جمعی که استعداد عینی دارند، حضور یابد یا در حجره‌ای که نان از تنور مهارت می‌خورند حاضر شود، هنوز فرزندان ما آینده شان را با خیالات، تصویر سازی می‌کنند تا دیدن استادان فن وهنر.

هرچند هوش فرزندان امروزی خوب است، اما طاقت و توان شان اندک است و شکننده. حتی در تابستان بدنشان با آب هوای طبیعی کشور سازگار نشده چه برسد به فعالیت در گرما و آفتاب، تابستان کتاب درس طبیعت است و نسل برای حیات باید ابتدا این طبیعت را بشناسد.

فرزندان ما مهارت عملی زنده ماندن و زندگی را کی و کجا باید بیاموزند با هزاران هزینه جوان ما دکتر می‌شود و بعد ممکن است با افتادن در آبی کم عمق، غرق شود فقط بخاطر ندانستن مهارت شنا. اگر داشتن مدرک تافل و زبان خارجه در دانشگاه‌های ما شرط دکتر شدن است در برخی جاها، یادگیری شنا، شرط گرفتن مدرک دکتراست.

علاوه بر نوجوانان، تابستان برای بزرگتر‌ها هم فرصتی است تامهارتی کسب کنند پدری که توانایی انجام خورده کاری‌های فنی منزل را ندارد و یا مادری که مهارتی برای انتقال به دخترش را ندارد، تعطیلات تابستانه را غنیمت بشمارند.

حتی طبقات فرهنگی ما مثل معلمان و اساتید دانشگاه اگر می‌خواهند سال تحصیلی متفاوتی آغاز کنند تابستان راغنیمت بشمارند هر مهارتی که یاد بگیرند، کلاس درس شان پربارتر می‌شود و از تکرار جزوات ده ساله نجات می‌یابند و مهارت‌ها براحتی به چندین دانش آموز منتقل می‌شود.

تابستان فرصت یادگیری است، اما شیوه اش را علایق تعیین می‌کند و دروسش را نیاز‌های زندگی، مشخص می‌کند تنها با اهمیت دادن ما به مهارت، فرزندان ما هم ماهر می‌شود واز بی هنری و سربار شدن در آینده نجات می‌یابند.

یادداشت روز؛ احمدملاشاهی
ارسال نظرات