خبرهای داغ:
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: مشترکین باید در ایام تابستان با اصلاح روند مصرف برق از بروز خاموشی‌های ناخواسته جلوگیری کنند.
کد خبر: ۹۰۳۳۶۲۸
|
۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴

مشترکین برق با اصلاح مصرف از بروز خاموشی‌های ناخواسته جلوگیری کنند/ 10.5 درصد میزان تلفات برق در استان همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدمهدی شهیدی  امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص پیک بار تابستان و وضعیت تولید و تامین برق اظهار داشت:  تولید برق در کشور طی سال 96 به 78 هزار و 600 مگاوات رسید که بر اساس آن رتبه چهارم جهان و رتبه نخست خاورمیانه را داریم.

وی گفت: متاسفانه  به دلیل قدمت چند ساله برخی از نیروگاه‌ها که راندمان لازم را ندارند از میزان کل برق تولیدی به نحو مطلوب استفاده نشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به کاهش نزولات آسمانی به ارتباط  نیروگاه‌های برقابی با منابع آب اشاره و بیان کرد: ظرفیت نیروگاه‌های برقابی محدود و معادل 9هزار و 300 مگاوات است که عمدتاً در جنوب کشور مستقر هستند و با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تولید نیروگاه‌های برقابی به منابع آبی بستگی دارد به دلیل کاهش نزولات آسمانی امسال سالی سخت در صنعت آب و برق خواهد بود.

وی با بیان اینکه امسال کاهش نزولات آسمانی نسبت به سال 96 به صورت میانگین 25 درصد است، تصریح کرد: این  کاهش اثر منفی در تولید برق گذاشته، به طوری که 5 هزار مگاوات از بخش نیروگاه‌های آبی از مدار خارج شده است.

شهیدی با اشاره به اینکه 7 هزار مگاوات کمبود  تولید برق در کشور وجود دارد، ادامه داد: میزان رشد مصرف برق  در سال 96 به میزان 7.7 درصد و امسال به 8 درصد رسیده و با توجه به اینکه 4 هزار مگاوات به میزان درخواست توان نیروگاهی افزایش پیدا کرده در حال حاضر از نظر ظرفیت تولیدی 7هزار مگاوات کمبود درایم.

وی با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی برق در ساعات پیک مصرف به وضعیت استان از نظر پیک اشاره و بیان کرد: سهمیه  پیک بار استان در سال گذشته 684 مگاوات بود که از این میزان به مراتب کمتر استفاده کردیم به طوری که پیک بار سال گذشته استان به 663 مگاوات رسید و عملکرد مثبتی داشتیم. 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه عمده مصرف برق استان در بخش کشاورزی به میزان 37 درصد است، گفت: سال گذشته عمده فعالیت‌های صرفه‌جویی و مدیریت مصرف در بخش کشاورزی متمرکز شد به طوری که در این بخش 100 مگاوات به صنعت برق استان کمک شد و یک میلیارد و 100میلیون تومان برای کشاورزان بخشودگی داشت.

* برنامه‌های خاموشی برق استان در 7 گروه آماده شده است

وی با اشاره به اینکه امسال نیز طرح تشویقی در راستای مدیریت مصرف و صرفه‌جویی برق ارائه  می‌شود، افزود: سهمیه‌ای که امسال برای استان مشخص شده 703 مگاوات است که نباید میزان مصرف ما از این حد تجاوز کند.

شهیدی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف برق در جامعه عنوان کرد: مشکل ما کار فرهنگی است به این نحو که تا زمانی که موضوع مدیریت مصرف و صرفه‌جویی نهادینه نشود همواره در جامعه چالش‌ها وجود دارد.

وی به برگزاری جلسات و همایش‌ها و ارائه طرح‌های تشویقی در راستای مدیریت مصرف برق در استان اشاره کرد و افزود: در کنار طرح‌های تشویقی و فعالیت‌های انجام شده در بخش کشاورزی، با بسیج ادارات و بسیج اصناف نیز تفاهمنامه همکاری امضا کردیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان تصریح کرد: همچنین مجمع روابط عمومی‌های استان همدان با حضور معاون دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر با هدف موضوع انرژی و توجه به چالش مشکلات امروز جامعه در حوزه انرژی و تأکیدات مدیران ارشد نظام به صرفه‌جویی و مصرف بهینه در دستگاه‌های دولتی برگزار شد.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه با افزایش مصرف برق در تابستان، صرفه‌جویی در مصرف در تمام اوقات شبانه روز به ویژه زمان پیک بار برای جلوگیری از اعمال خاموشی ضروری است، گفت: از مردم درخواست می‌کنیم با مدیریت مصرف برق در راستای جبران کمبود برق، رسیدن به اهداف تعیین شده و همچنین کاهش خاموشی‌ها با شرکت برق همکاری داشته باشند.

شهیدی به مشکلات ایجاد شده در پیک بار طی 10 روز گذشته اشاره و تصریح کرد: میزان کمبودها در طول روز متغیر است.

وی با بیان اینکه امسال برنامه‌های خاموشی برق در استان در 7 گروه آماده شده است، افزود: برنامه خاموشی‌ها نیز از ساعت ساعت 9 صبح تا ساعت 11 شب است که میزان درخواست از طریق مدیریت بار شبکه به شرکت توزیع استان اعلام می‌شود و با هماهنگی لازم صورت می‌پذیرد.

* استفاده از سیستم سرمایشی عامل  اصلی افزایش مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه طی هفته گذشته صرفه‌جویی چشمگیر مصرف برق با تغییر ساعت کار در استان تهران صورت گرفت، عنوان کرد: این اقدام در تهران و برخی استان‌ها که در واکنش به افزایش گرمای هوا و در راستای کاهش مصرف برق و انرژی در ادارات دولتی و نیز حذف خاموشی‌های اخیر در تهران صورت گرفت خوشبختاته منجر به کاهش مصرف  500 مگاوات در شبکه شد که امیدواریم این طرح در استان همدان اجرا و تصمیم‌گیری مورد نظر توسط استاندار صورت گیرد.

وی عامل  اصلی افزایش مصرف و پیک بار در فصل تابستان را استفاده از سیستم سرمایشی دانست و یادآور شد: طی هفته گذشته 20هزار مگاوات معادل 40 درصد از پیک کشور مربوط به بخش‌های سرمایشی است که از این میزان حدود 4هزار مگاوات مربوط به بخش‌های اداری است و بر همین اساس  وزرات نیرو تمرکز خود را در راستای کنترل مصرف در این بخش قرار داده چراکه در بحث شبکه و تثبیت روند کار اثرگذار خواهد بود.

شهیدی با تاکید بر اینکه مشترکین باید در ایام تابستان با اصلاح روند مصرف برق از بروز خاموشی‌های ناخواسته جلوگیری کنند، گفت: میزان مصرف مشترکین استان همدان در کشور قابل توجه نیست اما با توجه به سراسری بودن شبکه برق کمبود برق در تمام کشور توزیع خواهد شد که در این راستا لازم است مدیریت مصرف برق صورت گیرد تا شاهد کاهش خاموشی‌ها در ایام تابستان باشیم.

وی اضافه کرد: اگر 10 درصد از پیک 56 هزار مگاواتی اعمال مدیریت شود در تابستان پیک بار را  را بدون اعمال خاموشی پشت سرخواهیم گذاشت.

وی با بیان اینکه پیک بار استان طی هفته گذشته به حداکثر خود و به رقم 674 مگاوات رسید، گفت: بر این اساس به صورت گردشی و نوبتی 15 درصد خاموشی داشتیم که در صورت صرفه‌جویی میزان خاموشی‌ها کمتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان  با اشاره به اینکه 700 مگاوات از شبکه‌های توزیع برق از طریق کشورهای آذربایجان و ترکمنستان وارد می‌شود، گفت: این عمل به صورت تبادلی در فصل‌های مختلف اعمال می شود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری مهم‌ترین رکن در صنعت برق است به عدم تاسیس نیروگاه جدید در مقابل افزایش 8 درصدی مشترکین برق اشاره و بیان کرد: متأسفانه در چند سال گذشته با وجود افزایش تقاضا نیروگاه جدیدی وارد مدار نشده، در صورتی که باید سالانه 4 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود که  البته این میزان نیازمند 8 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

شهیدی ادامه داد: تأسیس هر نیروگاه نیز نیازمند 2 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

* کسب رتبه دوم استان همدان در کاهش پیک بار طی سال گذشته

وی بر ضرورت افزایش  جذب سرمایه‌گذاری در این بخش و افزایش حمایت‌های دولت تاکید و خاطرنشان کرد: برای تأسیس 4هزار مگاوات نیروگاه در استان به 8 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با منابعی که دولت در اختیار می‌گذارد پاسخگو نیست که امیدواریم دولت با حمایت خود در احداث نیروگاه‌ها و تاسیسات مرتبط با بخش تولید و جذب سرمایه‌گذار در این بخش کمک کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان  با بیان اینکه شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در بخش جاری 76 میلیارد تومان متضرر شده است، یادآور شد: در بخش تاسیسات و ایجاد آن با چالشی مواجه هستیم چراکه قیمت انشعاب برای سال 97 به قیمت سال 96 به فروش می‌رسد در صورتی که در برنامه ای که بر اساس مصوبه شورای اقتصاد بود باید  قیمت انشعاب هر سال 15 درصد افزایش داشته باشد که متاسفانه سال گذشته دولت در این خصوص مجوزی برای وزرات نیرو صادرنکرد.

وی با اشاره به اینکه امسال شرکت برق و آب موظف شدند به میزان 20 درصد مصرف خود را نسبت به سال گذشته تغییر دهند، گفت: در این خصوص اقدامات لازم صورت گرفته است.

شهیدی افزود: سال گذشته مصرف استان نسبت به سهمیه کمتر و موفق به کسب رتبه دوم در کشور شدیم که با این وجود امسال تولید نسبت به سال 96 بیشتر شده اما این میزان تولید به روی شبکه می‌رود و به صورت منطقه‌ای نیست.

وی میانگین مصرف هر مشترک در استان طی یک سال را یک هزار و 850 کیلووات ساعت برآورد کرد و گفت: میانگین کشوری بالای 3 هزار است که استان همدان نسبت به میانگین کشوری مصرف کمتری دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان  به میزان کاهش تلفات شرکت توزیع برق طی چند سال اخیر از 15 درصد به 10.7 درصد  اشاره و بیان کرد: عمده تلفات در بخش غیر فنی و عمدتا مشترکین فاقد انشعاب هستند که سال گذشته در استان 11.7 درصد بوده و امسال با کاهش 1.2 درصدی میزان تلفات در استان به  10.5 درصد رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات