عربستان در ماه ژوئن تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد تا بیش از پیش خواسته ترامپ را اجابت و ابرازارادتش را اثبات کند، این افزایش تولید در راستای سیاست آمریکا و فشار بیشتر بر ایران انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۰۳۳۶۴۶
|
۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، عربستان به اوپک اعلام کرد که تولید ماه ژوئن این کشور به 10.5 میلیون بشکه در روز رسیده است. عربستان تلاش می‌کند تا براساس سیاست‌های آمریکا، قیمت نفت را در بازارهای جهانی کاهش دهد. 

آمارهای ماه ژوئن نشان می‌دهد که تولید نفت عربستان نسبت به ماه قبل از آن 500 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. آمریکا پیش از این در توئیتی اعلام کرده بود که کشورهای عضو اوپک به صورت مصنوعی قیمت نفت را در بازارهای جهانی بالا می‌برند، البته توئیت‌های ترامپ تنها محدود به این نشد و در توئیت‌های بعدی هم علاوه بر انتقاد از بالا بردن قیمت‌ها، از عربستان و روسیه خواسته بود، تا تولید را بالا ببرند.

بنابراین در حال حاضر سیاست آمریکا حول محور کاهش قیمت نفت در بازار جهانی می‌چرخد نخست اینکه این کشور به رغم افزایش تولید طی سال‌های گذشته به لطف تولیدکنندگان نفت شیل (نفت از رس) هنوز واردکننده بزرگ نفت خام است، بنابراین افزایش قیمت می‌تواند اقتصاد این کشور را تضعیف کند. 

دوم اینکه آمریکا کاهش قیمت در بازار را با هدف به زانو در آوردن ایران پیاده می‌کند و قصد دارد، با اعمال تحریمها از یک سو و کاهش قیمت نفت از سوی دیگر،‌ درآمد اقتصادی کشور را به حداقل برساند. 

بنابراین، همسو شدن عربستان با آمریکا به عنوان رقیب جدی ایران در منطقه دور از انتظار نیست، عربستان می‌خواهد با اجابت خواسته آمریکا برای افزایش تولید، خود را برای ترامپ هم‌پیمان حقیقی جلوه دهد و دوم اینکه در رقابت با ایران، پیروز باشد. 

در نشست اخیر اوپک هم که به افزایش تولید کشورهای تولیدکننده تصمیم‌گیری شد ردپای سیاست‌های آمریکا وجود داشت، سیاستی که تلاش می‌‌کرد تا کشورهای اوپک و غیراوپک تولیدشان را افزایش دهند تا قیمت در بازارهای جهانی کاهش یابد، نتیجه نشست اخیر اوپک به افزایش یک میلیون بشکه‌ای بازار نفت منجر شد که به نظر می‌آید عربستان و روسیه تلاش می‌کنند تا این بار را به دوش بکشند!

عربستان و روسیه می‌خواهند با افزایش تولید خود علاوه بر عملی کردن سیاست‌های آمریکا، به صورت آرام سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند.

طی ماه‌های گذشته کاهش نفت لیبی و ونزوئلا عرضه در بازارهای جهانی را کاهش داد و درکنار آن احتمال تحریم‌های نفتی ایران فرصت مغتنمی را برای این دو کشور ایجاد کرد تا بتوانند سهم خود را در بازارهای نفتی منطقه و جهانی افزایش دهند. 

در این میان، تصمیم زیرکانه اوپکی‌ها مبنی بر اینکه همه کشورها باید به تعهدات طرح کاهش تولید نفت برگردند، تا حدود زیادی نقشه این دو کشور را برای تصاحب سهم دیگر کشورها خراب کرد. 

در نشست اخیر، تصمیم گرفته شد تا تولید کنندگان نفت به پایبندی تعهداتشان بر اساس «طرح کاهش تولید نفت» برگردند  که در این صورت این دو کشور نخواهند توانست بیشتر از سهم خودشان بازار را به دست بگیرند. 

ارسال نظرات